FF:SUP006 Kompendium pro učitele - Informace o předmětu
SUP006 Kompendium pro učitele
Filozofická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ingrid Procházková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (přednášející)
prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 13. 9. 16:00–17:40 C33, Út 20. 9. 16:00–17:40 C33, Út 27. 9. 16:00–17:40 C33, Út 4. 10. 16:00–17:40 C33, Út 18. 10. 16:00–17:40 C33, Út 25. 10. 16:00–17:40 C33, Út 1. 11. 16:00–17:40 C33, Út 22. 11. 16:00–17:40 C33, Út 29. 11. 16:00–17:40 C33, Út 13. 12. 16:00–17:40 C33
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
SUP006/OS02: Út 11. 10. 16:00–17:40 D41, Út 8. 11. 16:00–17:40 D41, Út 6. 12. 16:00–17:40 D41 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 23/60, pouze zareg.: 1/60, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 1/60 - Mateřské obory/plány
- předmět má 162 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět Kompendium pro učitele je věnován tématům spadajícím do oblasti výchovy a vzdělávání na pozadí nejnovějších trendů a současných problémů školství. Záměrem kurzu je zprostředkovat stávající porozumění a přehled o současné podobě procesů ovlivňujících situaci ve školství a ve školách. Ve výuce je kladen důraz na formy aktivního a otevřeného učení.
- Výstupy z učení
- a) Studenti budou vědět, jaké typy situací v budoucí praxi je mimo vlastní výuku čekají. Budou rozumět tomu, jaká na ně budou kladena očekávání jakožto na třídní učitele, které situace ve škole spadají do jejich kompetencí a s kým se mají v jejich řešení radit (využití podpory ŠPP), dále budou vědět, které situace mají delegovat a jakým způsobem.
b) Studenti budou umět vytvořit webovou platformu ke své výuce a budou schopni vytvořit prostor pro podpůrné učení, procvičování a testování v základních aplikacích.
c) Studenti budou znát základní informace ohledně práce s žáky se SVP, budou rozumět principu individualizace a diferenciace výuky a jejich dopadu na přípravu výuky.
d) Diskutovat ohledně výše uvedených tematických oblastí s oporou o argumenty. - Osnova
- Osnova pro semestr 2020:
- Téma 1: Role třídního učitele na střední škole
- Téma 2: Metodik prevence jako součást týmu střední školy
- Téma 3: Školní psycholog jako součást týmu na střední škole
- Téma 5: Vzdělávací platformy jako prostředek učení
- Téma 6: Aplikace podporující učení
- Téma 7: Individualizace a diferenciace při plánování výuky
- Téma 8: Individualizace a diferenciace výuky při práci s heterogenní třídou
- Literatura
- doporučená literatura
- STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 174 stran. ISBN 9788026210016. info
- ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK, Martin SEDLÁČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Jak se učitelé učí. Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 325 s. ISBN 978-80-210-8462-9. info
- LAZAROVÁ, Bohumíra, Lenka HLOUŠKOVÁ, Kateřina TRNKOVÁ, Milan POL a Josef LUKAS. Řízení inkluze ve škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 179 s. ISBN 978-80-210-8037-9. info
- ŠEĎOVÁ, Klára. Humor ve škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 189 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně; č. 412. ISBN 978-80-210-6205-4. Digitální knihovna FF info
- LAZAROVÁ, Bohumíra. Učitelé v pozdní fázi kariéry - z výzkumných dat. In Pozdní sběr. O práci zkušených učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, s. 107-144, 37 s. 316. publikace. ISBN 978-80-7315-206-2. info
- PETTY, Geoffrey. Evidence-based teaching : a practical approach. 2nd ed. Cheltenham: Nelson Thornes, 2009, v, 378. ISBN 9781408504529. info
- BASL, Josef. (Ne)rovné šance na vzdělání : vzdělanostní nerovnosti v České republice. Edited by Petr Matějů - Jana Straková. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 411 s. ISBN 8020014004. info
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2005, 481 s. ISBN 807367047X. info
- Výukové metody
- Kurz je koncipován jako beseda z odborníkem či inspirativním učitelem, který se student diskutuje pedagogické koncepty v kontextu své každodenní praxe.
- Metody hodnocení
- V rámci kurzu studenti ve skupině plní úkoly k jednotlivým tématům. Hodnocení probíhá na základě portfolia z úkolů v tomto kurzu.
- Informace učitele
- Na výuce se podílí odborníci a inspirativní učitelé působící na úrovni středních škol.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2022/SUP006