FF:ZD_19 Studiová technika II - Informace o předmětu
ZD_19 Studiová technika II
Filozofická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 1/1/1. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Ing. Jiří Schimmel, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Ing. Jiří Schimmel, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Karafiát
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 11:00–12:40 VP
- Předpoklady
- ZD_06 Matematika a fyzika && ZD_10 Teorie signálů && ZD_15 Studiová technika I
Jsou požadovány znalosti základních zákonů a veličin v elektrických obvodech, vlastností prvků elektrických obvodů, spektra periodických a neperiodických signálů, a základní znalosti z oblasti teorie systémů se spojitým a diskrétním časem. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Zvukový design a multimediální technologie (program FF, N-ZVUK_) (3)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit se s principem činnosti a použitím analogových a digitálních zařízení zvukové techniky, počítačových systémů pro zpracování zvuku a jejich instalací ve zvukových studiích. Předmět navazuje na základní teoretické předměty Matematika a fyzika a Teorie signálů a soustav a doplňuje praktické předměty o znalosti principů záznamové a studiové techniky.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- popsat strukturu zvukového režijního pracoviště, vysvětlit jeho činnost a použít jej pro nahrávání nebo ozvučování,
- popsat strukturu a princip činnosti základních typů zvukových efektů, charakterizovat typ transformace zvukového signálu, ke které v nich dochází, a použít je při zpracování zvuku,
- vysvětlit princip digitálního zpracování a přenosu zvukových signálů,
- vysvětlit princip a strukturu digitálního záznamu zvukových signálů a pracovní stanice pro zpracování zvuku (DAW),
- popsat druhy synchronizačních a řídicích signálů používaných v oblasti zvukové techniky, zvolit správný druh synchronizace pro daný systém. - Osnova
- 1. Zvuk a zvukové signály, přenos zvukových signálů v elektrické soustavě
- 2. Měření a zobrazení vlastností zvukových signálů: VU a PP meter, phase meter a pan meter, vektorskop, zobrazení spektra, hlasitosti a amplitudové obálky zvukového signálu.
- 3. Mixážní pult: vstupní obvody, ekvalizér, vstupní jednotka, sběrnice, výstupy, připojení externích zařízení, funkce Mute a Solo, talkback, diagram úrovní, DJ mixer.
- 4. Digitální zpracování zvukových signálů: vzorkování, anti-aliasingová DP, kvantizace, sigma-delta převodník, normalizace, dithering, digitální mixážní pult.
- 5. Digitální zvuková rozhraní: časové dělení kanálů, rozhraní point-to-point a síťová.
- 6. Analogová a digitální zařízení pro záznam zvuku.
- 7. Digitální záznam zvukových signálů: HDR systémy, DAW, zvukové karty, editace zvukových signálů.
- 8. Počítačové systémy zpracování zvuku: zpracování zvukových signálů v reálném čase, technologie plug-in modulů.
- 9. Zvukové efekty 1: kmitočtové filtry, dynamické procesory, efekty se zpožďovací linkou.
- 10. Zvukové efekty 2: modulační efekty, prostorové efekty, simulace akustických prostorů, nelineární efekty, časová komprese a expanze, změna výšky zvukového signálu, spektrální zpracování.
- 11. Komunikační rozhraní MIDI: princip, elektrické rozhraní, kanálové a systémové zprávy, řízené studiové techniky.
- 12. Synchronizace zvukové a video techniky: synchronizační kódy MIDI Clock, SMPTE/EBU, MTC.
- 13. Řízení studiové a scénické techniky: protokoly Sony 9-pin, DMX512, MMC a MSC.
- Literatura
- povinná literatura
- HUBER, David Miles: The MIDI Manual: A Practical Guide to MIDI in the Project Studio. 3rd Edition. Focal Press, 2007.
- POHLMANN, Ken C. Principles of digital audio. Sixth edition. New York: McGraw-Hill, 2011, xvi, 800. ISBN 9780071663465. info
- WATKINSON, John. The art of digital audio. Third edition. New York: Focal press, Taylor & Francis group, 2001, xiv, 752. ISBN 9780240515878. info
- doporučená literatura
- STREICHER, Ron – EVEREST, Alton F. The New Stereo Soundbook. 3rd edition. Audio Engineering Associates, 2006, ISBN 978-0966516210
- HOLMAN, Tomlinson. Surround Sound: Up and running. Focal Press, 2. Ed., 2017, ISBN 978-1138406537
- RUMSEY, Francis. Spatial audio. New York: Focal press, Taylor & Francis group, 2013, xi, 240. ISBN 9780240516233. info
- JONES, Ralph. The sound reinforcement handbook. Edited by Lee Savoit, Illustrated by Gary Davis. Second edition. Milwaukee: Hal Leonard Corporation, 1989, 8, 412. ISBN 9780881889000. info
- Výukové metody
- Přednášky: výklad základních principů, metodologie, problémů a jejich vzorových řešení.
Domácí úkoly: samostatné procvičená vybraných témat z přednášek.
Laboratorní cvičení: praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách za aktivní účasti studentů. - Metody hodnocení
- Maximum 20 bodů je uděleno za testy z teoretických znalostí v laboratorních cvičeních. Za správné výsledky a vypracování všech laboratorních úloh je uděleno dalších 20 bodů. Závěrečná písemná zkouška je hodnocena maximem 40 bodů a pro její úspěšné složení je nutné získat alespoň 15 bodů. Ústní část závěrečné zkoušky je hodnocena 20 body a musí být vykonána ve stejný den jako písemná část. Zkouška je sestavena z 10 okruhů otázek tematicky zaměřených podle osnovy předmětu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2022/ZD_19