FF:ZD_23 Sound studies I (praktikum) - Informace o předmětu
ZD_23 Sound studies I (praktikum)
Filozofická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Filip Johánek (přednášející)
- Garance
- Mgr. Filip Johánek
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Karafiát
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 30. 9. 16:00–19:40 N21, Pá 21. 10. 16:00–19:40 N21, Pá 4. 11. 16:00–19:40 N21
- Předpoklady
- Základní znalost DAW (digital audio workstation). Zájem o snímací a záznamovou techniku, zvuk v jeho širším možném, nikoli pouze hudebním, využití. Není vyžadována znalost a praktická obeznámenost s nahrávací technikou.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Zvukový design a multimediální technologie (program FF, N-ZVUK_) (3)
- Cíle předmětu
- Studenti se seznámí se základním technickým vybavením pro snímání a záznam zvuku. Ve výuce se předpokládá práce s DAW. Prostřednictvím analýzy ukázek se budou studenti spolu s vyučujícím pokoušet mapovat kontexty využití zvuku v hudební a nehudební doméně. Minimálně 30 % výuky budou tvořit diskuse nad konkrétním analyzovaným zvukovým materiálem a jeho individuální/společné úpravy. Studenti se budou učit identifikovat a analyzovat užší zvukový kontext zvukového díla a zároveň širší kulturní kontext, ve kterém dílo vzniká a komunikuje. V kurzu bude kladen důraz na praktické zvukové aplikace v terénu (viz osnova) a na práci s nabraným materiálem v DAW. Nedílnou součástí budou moderované diskuse na téma konkrétních zvukových aplikací, celkového univerza zvukařských činností a jejich místa v audio- a audiovizuálních dílech a v obecnosti jejich pozici ve společnosti.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
disponovat širším vhledem do použití zvuku v různých kontextech,
analyzovat použité technologické a zvukově-umělecké prostředky,
na základě zvukového a kulturního kontextu zvolit a použít určité technologické a zvukově-umělecké prostředky. - Osnova
- 1. úvod
- 2. diskuse: Sound Studies
- 3. diskuse + fórum: studiová práce a práce v terénu, zvuk a jeho aplikace (fonografie, zvukové intervence, komerční zadání, location sound, přenos, sound design, ozvučení společenské akce/koncertu atd.)
- 4. case study: 1kHz
- 5. fórum: peníze vs. umění vs. umění+peníze - hledání smyslu zvukařské práce, seberealizace
- 6. terén: intervence - zvukový zásah do terénu
- 7. terén: zvuk na živých aplikacích „populární" hudby
- 8. fórum: stereotypy práce se zvukem a jejich nabourávání - „zvukový atomový hřib" v televizi, v rozhlasu
- 9. diskuse + fórum: „špinavá" a „čistá nahrávka" a pravidla umění v hudbě a ve zvukařské činnosti dle volné interpretace Pierra Bourdieu na příkladech z různých stylů, žánrů, „scén"
- 10. praxe: zapojení středně velkého zvukového systému - input, aux, snímání, přehrávání, záznam, analog, digitál, optika, proccesing, wire/less
- 11. praxe: zpětná vazba jako umělecký prostředek
- 12. praxe: wireless - práce s bezdrátovým přenosem a její limity/umělecké využití signálu se šumem
- 13. reflexe proběhlého shledávání + poslech zvukového materiálu sejmutého a editovaného v průběhu kurzu a jeho analýza
- Literatura
- doporučená literatura
- STERNE, Jonathan. The Sound Studies Reader, Routledge, 2010. ISBN-13: 978-0415771313
- The Sonic Witness: On the Political Potential of Field Recordings in Acoustic Art. Fiebig, G.. Leonardo Music Journal : LMJ : journal of the International Society for the Arts, Sciences and Technology Volume: 25 (2015) ISSN: 0961-1215 Online ISSN: 1531-4
- FLAŠAR, Martin. Elektroakustická hudba. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015. Elportál. ISBN 978-80-210-7944-1. html url PURL epub info
- VIERS, Ric. The location sound bible : how to record professional dialogue for film and TV. Studio City, CA: Michael Wiese Productions, 2012, xv, 354. ISBN 9781615931200. info
- Zvukem do hlavy : sondy do současné audiokultury. Edited by Michal Rataj. 1. vydání. Praha: Český rozhlas, 2012, 175 stran. ISBN 9788073312299. info
- KYLOUŠEK, Petr a Petr DYTRT. Pierre BOURDIEU, Pravidla umění. Vznik a struktura literárního pole (Les Regles de l'Art. Genese et structure du champ littéraire). Překladatelé. 1. vyd. Brno: Host, 2011, 496 s. Teoretická knihovna, č. 27. ISBN 978-80-7294-364-7. URL info
- ŘIHÁČEK, Tomáš. Zvukové prostředí města a jeho vliv na prožívání. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Mezinárodní politologický ústav, 2009, 240 stran. ISBN 9788021048096. info
- HANÁČKOVÁ, Andrea. Český rozhlasový dokument a feature v letech 1990 - 2005: Poetika žánrů. Disertační práce. Olomouc: Univerzita Palackého Olomouc, 2008. info
- VLACHÝ, Václav. Praxe zvukové techniky. 3., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Muzikus, 2008, 297 s. ISBN 9788086253466. URL info
- RATAJ, Michal. Elektroakustická hudba a vybrané koncepty radioartu : problematika vymezování tvůrčích pozic v prostředí akustických umění z pohledu domácí scény radioartu. 1. vydání. V Praze: Kant - Karel Kerlický pro AMU, 2007, 160 stran. ISBN 9788086970318. info
- LICHT, Alan. Sound art : beyond music, between categories. Edited by Jim O´Rourke. 1st pub. New York: Rizzoli, 2007, 303 s. ISBN 9780847829699. info
- STERNE, Jonathan. The audible past : cultural origins of sound reproduction. Durham: Duke University Press, 2003, xvi, 450. ISBN 9780822330134. info
- THOMPSON, Emily Ann. The soundscape of modernity : architectural acoustics and the culture of listening in America, 1900-1933. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2002, ix, 500. ISBN 0262201380. info
- GUATTARI, Félix. The three ecologies. 1st pub. London: Athlone press, 2000, xv, 174 s. ISBN 0-485-00408-9. info
- SCHAFER, R. Murray. The soundscape : our sonic environment and the tuning of the world. Rochester: Destiny Books, 1994, xii, 301. ISBN 0892814551. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, diskuse, praktické cvičení.
- Metody hodnocení
- Podmínkou udělení zápočtu je 1. aktivní účast na praktických realizacích, 2. aktivní účast na diskusích, 3. účast na minimálně osmi hodinách 4. splnění jednoho ze tří možných úkolů: A. libovolná změna zvukové stopy v reklamním sdělení trvajícím 10-60 vteřin B. libovolná změna zvukové stopy scény z filmu o rozsahu 10-60 vteřin C. natočení krátké obrazové scény (může být s/bez kontaktního zvuku) a změna/tvorba její zvukové stopy, 10-60 vteřin
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2022/ZD_23