FF:ARTS002 Přístupy k poznání jazyka - Informace o předmětu
ARTS002 Přístupy k vědeckému poznání jazyka
Filozofická fakultapodzim 2023
- Rozsah
- 2/0/0. 5 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Aleš Bičan, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mojmír Dočekal, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jan Havliš, Dr. (přednášející)
doc. PhDr. Bc. Ondřej Šefčík, Ph.D. (přednášející) - Garance
- PhDr. Aleš Bičan, Ph.D.
Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 10:00–11:40 B2.13, kromě Čt 16. 11.
- Předpoklady
- !NOWANY(CORE6) && !CORE6 && !PROGRAM(B-OJ_ ) || ( PROGRAM(B-OJ_ ) && ( ARTS001 Úvod do kognitivních věd || ARTS003 Současná kultura || ARTS004 Homér a evropská lit. || ARTS005 Život v kyberprostoru || ARTS006 The Fall of an Empire || ARTS007 Germánské literatury – nositelé Nobelovy ceny za literaturu || ARTS008 Argumentace a logika || ARTS009 ABC češtiny || ARTS010 Dějiny Mongolska a stepních říší || ARTS011 Proměny křesťanské Evropy: Vize, kritika, diskuse || ARTS012 Kulturní konstrukce jinakosti || ARTS013 Slovanské areály || ARTS014 Jak číst světovou literaturu. || ARTS015 Mezi kulturou a přírodou || ARTS016 Literární život univerzit || ARTS017 Život po smrti v evrop. umění || ARTS018 || ARTS019 Shakespeare: umění a ctnost || ARTS020 Digitální humanitní vědy || ARTS021 Art and Culture in Cent.Europe ))
bez předpokladů - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Baltistika (program FF, B-FI) (2)
- Baltistika (program FF, B-HS)
- Baltistika (program FF, N-FI) (2)
- Baltistika (program FF, N-HS)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, B-FI)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Italský jazyk a literatura (program FF, B-FI)
- Italský jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Obecná jazykověda (program FF, B-FI) (2)
- Obecná jazykověda (program FF, B-HS)
- Portugalský jazyk a literatura (program FF, B-FI)
- Portugalský jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Španělský jazyk a literatura (program FF, B-FI)
- Španělský jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Cíle předmětu
- Kurz seznamuje studenty všech oborů s vědeckým zkoumáním jazyků. Ukazuje, že jazykovědec není člověk, který umí hodně jazyků nebo je učí, ale ten, kdo chce popsat a vysvětlit vznik, vývoj, strukturu a fungování jazyka. Kurz se soustředí na to, co to jazyk vlastně je a co není, a zda i konstruované (umělé) jazyky nám mohou nabídnout něco víc než to, jak mluví elfové či Dothrakové. Velká pozornost je věnována zvukové struktuře jazyků světa, vztahu mezi myšlením a jazykem, vzniku a vývoji jazyka a vzájemnému ovlivňování jazyků. Předmět přibližuje, jaké vědecké metody jazykověda používá k nalezení odpovědí na tyto otázky a jak lze jazykovědné poznatky propojit s jinými vědeckými disciplínami nebo je v nich využít.
- Výstupy z učení
- Absolvent předmětu student získá:
- rozumění principům jazykovědné práce
- argumenty pro obhájení, proč je jazykověda věda
- přehled o jazykovědných metodách a možnostech propojení jazykovědy s jinými vědními oblastmi
- odpovědi na otázku, co je to jazyk, jak vzniká a mění se, a jak ovlivňuje jiné jazyky a naše myšlení
- porozumění různým způsobům vědeckého zkoumání jazyka (synchronní, diachronní, korpusové, experimentální atd.) - Osnova
- 1) Proč jazykovědec není ten, kdo umí hodně jazyků nebo kdo jazyky učí? Co znamená, že je jazykověda věda o jazyce?
- 2) Co to vlastně jazyk je? Používají opice, papoušci a včely jazyk? 3) Umí váš telefon mluvit: Jak zkoumat zvukovou stránku jazyků a jak tyto poznatky použít mimo jazykovědu?
- 4) Strč prst skrz řeřichu: Je čeština zvukově divná a co vůbec víme o zvucích všech jazyků světa? Je nutné při komunikaci zvuky vůbec používat?
- 5) Co nám dothračtina, elfština a jiné konstruované jazyky mohou říct o přirozených jazycích? Jak tyto jazyky využít v jazykovědě?
- 6) Jaký je vztah mezi myšlením a jazykem? Definuje náš jazyk to, jak myslíme? Je možné zjistit, proč je jazyk takový, jaký je?
- 7) Máme v hlavě počítač, co umí mluvit? Jak jazyk vznikl? Co se stane, když se potkají mluvčí vzájemně nesrozumitelných jazyků? Jak se jazyky mezi sebou ovlivňují? Jak a proč se jazyky proměňují?
- 8) Jak kognitivní věda a lingvistika umí odpovědět na to, co filozofie vyřešit neuměla - jsou naše slova a věty odrazem myšlenek, faktů světa nebo ani jednoho?
- 9) Metody přírodních věd v lingvistice: Jak získat tvrdá data, a co pak s nimi dělat? Od shromáždění dat přes jejich statistické zpracování až k ověřování/vyvracení hypotéz
- 10) Vývoj jazyků: Jak a proč se jazyky mění? Můžeme zjistit, jak mluvili naši předkové? Mohla Eva mluvit s Adamem, a když ano, jak?
- 11) Není jazykověda druhem archeologie? Stěhují se jazyky, národy, nebo oboje? Můžeme rekonstruovat mentální svět pradávné kultury?
- 12) Vývoj jazykovědného zkoumání: Rozešli jsme se v Babylónu? Co si udělat gramatiku? Latina regina linguarum? Nejsme jazykoví bratranci? Náhoda, analogie, nebo zákony? Mysleme strukturně! Ne, univerzálně a generativně!
- Literatura
- doporučená literatura
- LADEFOGED, Peter. Vowels and consonants. Edited by Sandra Ferrari Disner. 3rd ed. Malden: Wiley-Blackwell, 2012, xvii, 211. ISBN 9781444334296. info
- PINKER, Steven. Jazykový instinkt : jak mysl vytváří jazyk. Translated by Markéta Hofmeisterová. Vydání první. Praha: Dybbuk, 2009, 550 stran. ISBN 9788074380068. info
- BAAYEN, Rolf Harald. Analyzing linguistic data : a practical introduction to statistics using R. 1st print. Cambridge: Cambridge University Press, 2008, xiii, 353. ISBN 9780521882590. info
- HJELMSLEV, Louis. Jazyk. Translated by Miloš Dokulil. 1. vyd. Praha: Academia, 1971, 145 s. URL info
- Výukové metody
- přednášky, povinná četba několika kapitol:
Pinker, S.: Jazykový instinkt: Jak mysl vytváří jazyk (2010). Kapitoly 1 a 2
Hjelmslev, L. Jazyk (1971). Kapitoly Jazykové funkce, Genetická příbuznost jazyků, Tvoření znaků)
Tolkien, J. R. R.: Tajná neřest (In: Netvoři a kritikové a jiné eseje, 2006)
Chiang. T.: Příběh tvého života (In: Příběhy tvého života, 2011) - Metody hodnocení
- písemný test
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- ARTS003 K aktuálním otázkám současné kultury, především hudby a divadla
! PROGRAM(B-VH_ ) || ( PROGRAM(B-VH_ ) && (ARTS001 || ARTS002 || ARTS004 || ARTS005 || ARTS006 || ARTS007 || ARTS008 || ARTS009 || ARTS010 || ARTS011 || ARTS012 || ARTS013 || ARTS014 || ARTS015 || ARTS016 || ARTS017 || ARTS018 || ARTS019 || ARTS020 || ARTS021 || ARTS022)) - ARTS006 The Fall of an Empire or the Rise of Europe?
!program(B-DU_)||(program(B-DU_)&&(ARTS001 || ARTS002 || ARTS003 || ARTS004 || ARTS007 || ARTS008 || ARTS009 || ARTS010 || ARTS011 || ARTS012 || ARTS013 || ARTS014 || ARTS015 || ARTS016 || ARTS017 || ARTS018 || ARTS019 || ARTS020 || ARTS021 || ARTS022)) - ARTS010 Dějiny Mongolska a stepních říší
! PROGRAM(B-VIE_ ) || (PROGRAM(B-VIE_ ) && (ARTS001 || ARTS002 || ARTS003 || ARTS004 || ARTS005 || ARTS006 || ARTS007 || ARTS008 || ARTS009 || ARTS011 || ARTS012 || ARTS013 || ARTS014 || ARTS015 || ARTS016 || ARTS017 || ARTS018 || ARTS019 || ARTS020 || ARTS021 || ARTS022)) - ARTS020 Digitální humanitní vědy
!program(B-ISK_)||(program(B-ISK_)&&(ARTS001 || ARTS002 || ARTS003 || ARTS004 || ARTS006 || ARTS007 || ARTS008 || ARTS009 || ARTS010 || ARTS011 || ARTS012 || ARTS013 || ARTS014 || ARTS015 || ARTS016 || ARTS017 || ARTS018 || ARTS019 || ARTS021 || ARTS022))
- ARTS003 K aktuálním otázkám současné kultury, především hudby a divadla
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2023/ARTS002