HIA283 Interpretace pramenů k soudobým dějinám

Filozofická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/2/0. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Tomáš Dvořák, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Tomáš Dvořák, Ph.D.
Historický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Historický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 10:00–11:40 B2.21, kromě Čt 16. 11.
Předpoklady
Specializace magisterského studia: Dějiny 19. a 20. století
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 14/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je představit různé typy historických pramenů, zpravidla typických pro výzkum dějin druhé poloviny 20. století a různé přístupy k jejich kritice a interpretaci.
Výstupy z učení
Absolvent bude při kontaktu s pramenným materiálem schopen rozšířit pole tázání a volit metodologicky relevantní otázky a odpovídající nástroje interpretace. Absolvent bude schopen v odborné literatuře identifikovat základní způsoby metodologických konceptů a orientovat se v aktuální debatě nad základními otázkami českých soudobých dějin. Zároveň získá detailní znalosti o struktuře a umístění archivního pramenů.
Osnova
  • 1) Klasifikace historických pramenů k soudobým dějinám. Nové a mizející druhy pramenů.
  • 2) Prinicipy selekce pramenů a jejich kritiky. Výhody a omezení v soudobých dějinách.
  • 3) Archivní prameny. Typologie. Archivy a jiné instituce. Přístupnost archivních pramenů.
  • 4) Edice pramenů k soudobým dějinám.
  • 5) Archivní prameny a totalitarita. "Newspeak" - porozumnění jazyku pramenů. Otázka důležitosti výpovědní hodnoty a věrohodnosti archivních pramenů v podmínkách totalitarity.
  • 6) Cenzura, propaganda a ideologie.
  • 7) Tisk a ostatní média.
  • 8) Egodokumenty. Deníky a memoáry. Svědectví a tzv. orální historie.
  • 9) Kolektivní paměť. Místa paměti. Vzpomínková kultura.
  • 10) Jazyk, diskurz, analýza diskurzu.
  • 11) Metody a koncepty a diskuse z hlediska pramenného studia: Totalitarismus versus revizionismus. Diskursivita a analýza diskurzu, dějiny každodennosti, sociální dějiny politiky, analýza politické praxe.
Literatura
    povinná literatura
  • • Monotematické číslo časopisu Soudobé dějiny Socialismus jako myšlenkový svět. Soudobé dějiny 19, 2012/2.
  • ČECHUROVÁ, Jana a Jan RANDÁK. Základní problémy studia moderních a soudobých dějin. Vyd. 1. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2014, 756 s. ISBN 9788073085568. info
    doporučená literatura
  • BARŠA, Pavel: Normalizace mimo dobro a zlo, in: Lidové noviny. 21. 5. 2011.
  • PLACÁK, Petr: Pullmannův Pán much aneb Historie a svět dětí. Paměť a dějiny. Revue pro studium totalitních režimů Roč. 7, č. 1 (2013), s. 123-128.
  • SEDLÁK, Petr: Každodennost jako předmět a koncept dějepisného poznání. Soudobé dějiny 20, 2013, s. 120-157.
  • Zavacká, Marína: K problematike výskumu totalitnej komunistickej propagandy: vybrané pojmy, mechanizmy. Historický časopis 2002/3, s. 439–456.
  • VANĚK, Miroslav, Pavel MÜCKE a Hana PELIKÁNOVÁ. Naslouchat hlasům paměti : teoretické a praktické aspekty orální historie. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 2007, 224 stran. ISBN 9788072850891. info
  • APPLEBY, Joyce Oldham, Lynn HUNT a Margaret C. JACOB. Jak říkat pravdu o dějinách : historie, věda, historie jako věda a Spojené státy americké. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2002, 273 s. ISBN 8073250039. info
Výukové metody
Výklad, domácí úkoly, diskuse v hodině, skupinový projekt.
Metody hodnocení
Seminární práce, zápočet ověřující porozumění problematice
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.