ISKM52 Digitální hry - analýza a design

Filozofická fakulta
podzim 2023
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Zdeněk Záhora (přednášející)
PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 10:00–11:40 B204, kromě Čt 16. 11.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 14/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je naučit studenty prototypovat hry či interaktivní systémy využívající herních prvků. Dílčí cíle jsou (a) rozvíjet schopnost kritické analýzy pravidel a struktury digitálních a deskových her a (b) naučit studenty praktickým metodám rychlé tvorby papírových prototypů herních systémů. Tyto dva stavební kameny podporují hlavní cíl předmětu, kterým je (c) zlepšit dovednosti studentů v navrhování her. Kurz zahrnuje i přednášku odborníka, který aktivně pracuje v průmyslu tvorby digitálních her (Hangar 13, Madfinger, Amanita Design, Bohemia Interactive).
Výstupy z učení
Student bude schopen: - navrhovat jednoduché hry - vytvořit papírové prototypy her - analyzovat a měnit pravidla (digitálních) her - porozumět procesům navrhování her - určit typ cílového hráče a vnímat rozdíly mezi různými zážitky, které mohou hry stimulovat - navrhnout a provést testy k ověření kvalit hry pro cílové publikum - popsat možnosti (ne)digitálních her jako svébytného média Výstupy kurzu: - 1x text: analýza konkrétní (digitální) hry a/nebo herní mechaniky | samostatná práce - 1x návrh: návrh (digitální) hry | samostatná práce - 1x hra: prototyp digitální/deskové hry | týmová práce
Osnova
  • -- WORKSHOPs - design deskových her (jednou za 3 týdny v průběhu kurzu)
  • -- DISCUSSION - s profesionálním herním designérem (jeden z týdnů během kurzu - operativně)
  • TOPICS:
  • -- (Digital) Games, Game Design, Game Design Myths
  • -- Role of a Game Designer, Typology of Players
  • -- Creative Process, Fundamentals of Game Design
  • -- Ludemes, Game elements
  • -- Rules, Goals
  • -- Game vs. Play vs Gameplay | vs Toy vs Puzzle
  • -- Gameplay Deconstruction, Game Analysis
  • -- Playtesting, Focustesting
  • -- Game Balancing, Difficulty
  • -- Narrative Game Design
Literatura
    povinná literatura
  • HUNICKE, LEBLANC & ZUBEK. MDA: A formal approach to game design and game research. Discovery. 2004, Sv. 83. Dostupné z: http://www.cs.northwestern.edu/~hunicke/MDA.pdf
    doporučená literatura
  • MCALLISTER, Graham. The difference between focus testing and player testing. Edge [online]. 2012. Dostupné z: http://www.edge-online.com/features/the-difference-between-focus-testing-and-player-testing
  • SCHULTZ, Charles, BRYANT, Robert. Game Testing Mercury Learning & Information. 2011.
  • GEE, James Paul. What video games have to teach us about learning and literacy. Palgrave. 2003.
  • AARSETH, Espen. Introduction to Gamestudies. 2001. Dostupné z: http://www.gamestudies.org/0101/editorial.html
  • BARTLE, Richard. Hearts, Clubs, Diamonds, Spades: Players who suit MUDs. 1996. Dostupné z: http://www.mud.co.uk/richard/hcds.htm
  • LEVY, Luis, NOVAK, Jeannie. Game Development Essentials: Game QA & Testing. Cengage Learning. 2009.
  • ENTERTAINMENT SOFTWARE ASSOCIATION. Essential Facts: About the computer and videogame industry – 2013. Dostupné z: http://www.theesa.com/facts/pdfs/ESA_EF_2013.pdf
  • DOSTÁL, Jiří. Výukový software a počítačové hry – nástroje moderního vzdělávání. In Časopis pro technickou a informační výchovu. 2009.
  • AARSETH, Espen. Cybertext: Perspectives on Ergodic Literature. JHU Press. 1997.
  • BOGOST, Ian. Persuasive games : the expressive power of videogames. 1st MIT Press pbk. ed. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2010, xii, 450. ISBN 9780262026147. info
  • MÄYRÄ, Frans. An introduction to game studies : games in culture. first published. Los Angeles: SAGE, 2008, ix, 196. ISBN 9781412934466. info
  • JENKINS, Henry. Convergence culture : where old and new media collide. 1st published in paperback. London: New York University Press, 2008, xi, 353. ISBN 9780814742952. info
  • SCHELL, Jesse. The Art of Game Design: A book of lenses. 2008. ISBN 0-12-369496-5. info
  • KERR, Aphra. The business and culture of digital games : gamework/gameplay. first published. London: SAGE Publications, 2006, x, 177. ISBN 1412900476. info
  • JUUL, Jesper. Half-real : video games between real rules and fictional worlds. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2005, ix, 233. ISBN 9780262516518. info
Výukové metody
přednášky, workshopy, čtení, týmové navrhování her a prototypování
Metody hodnocení
skupinová diskuse o týmovém projektu, odevzdání textů (analýza, vlastní návrh), průběžné úkoly
Informace učitele
Výuka bude probíhat na Fakultě informatiky ve čtvrtek 10-12. Místnost bude upřesněna.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.