ISKM52 Digitální hry - analýza a design

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. et Mgr. Zdeněk Záhora (přednášející)
PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 23. 9. až Pá 20. 12. Čt 10:00–11:40 B204, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 20/20, pouze zareg.: 4/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 2/20
Mateřské obory/plány
předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je naučit studenty prototypovat hry či interaktivní systémy využívající herních prvků. Dílčí cíle jsou (a) rozvíjet schopnost kritické analýzy pravidel a struktury digitálních a deskových her a (b) naučit studenty praktickým metodám rychlé tvorby papírových prototypů herních systémů. Tyto dva stavební kameny podporují hlavní cíl předmětu, kterým je (c) zlepšit dovednosti studentů v navrhování her. Kurz zahrnuje i přednášku odborníka, který aktivně pracuje v průmyslu tvorby digitálních her (Hangar 13, Madfinger, Amanita Design, Bohemia Interactive).
Výstupy z učení
Student bude schopen: - navrhovat jednoduché hry - vytvořit papírové prototypy her - analyzovat a měnit pravidla (digitálních) her - porozumět procesům navrhování her - určit typ cílového hráče a vnímat rozdíly mezi různými zážitky, které mohou hry stimulovat - navrhnout a provést testy k ověření kvalit hry pro cílové publikum - popsat možnosti (ne)digitálních her jako svébytného média Výstupy kurzu: - 1x text: analýza konkrétní (digitální) hry a/nebo herní mechaniky | samostatná práce - 1x návrh: návrh (digitální) hry | samostatná práce - 1x hra: prototyp digitální/deskové hry | týmová práce
Osnova
  • -- WORKSHOPs - design deskových her (jednou za 3 týdny v průběhu kurzu)
  • -- DISCUSSION - s profesionálním herním designérem (jeden z týdnů během kurzu - operativně)
  • TOPICS:
  • -- (Digital) Games, Game Design, Game Design Myths
  • -- Role of a Game Designer, Typology of Players
  • -- Creative Process, Fundamentals of Game Design
  • -- Ludemes, Game elements
  • -- Rules, Goals
  • -- Game vs. Play vs Gameplay | vs Toy vs Puzzle
  • -- Gameplay Deconstruction, Game Analysis
  • -- Playtesting, Focustesting
  • -- Game Balancing, Difficulty
  • -- Narrative Game Design
Literatura
    povinná literatura
  • HUNICKE, LEBLANC & ZUBEK. MDA: A formal approach to game design and game research. Discovery. 2004, Sv. 83. Dostupné z: http://www.cs.northwestern.edu/~hunicke/MDA.pdf
    doporučená literatura
  • MCALLISTER, Graham. The difference between focus testing and player testing. Edge [online]. 2012. Dostupné z: http://www.edge-online.com/features/the-difference-between-focus-testing-and-player-testing
  • SCHULTZ, Charles, BRYANT, Robert. Game Testing Mercury Learning & Information. 2011.
  • GEE, James Paul. What video games have to teach us about learning and literacy. Palgrave. 2003.
  • AARSETH, Espen. Introduction to Gamestudies. 2001. Dostupné z: http://www.gamestudies.org/0101/editorial.html
  • BARTLE, Richard. Hearts, Clubs, Diamonds, Spades: Players who suit MUDs. 1996. Dostupné z: http://www.mud.co.uk/richard/hcds.htm
  • LEVY, Luis, NOVAK, Jeannie. Game Development Essentials: Game QA & Testing. Cengage Learning. 2009.
  • ENTERTAINMENT SOFTWARE ASSOCIATION. Essential Facts: About the computer and videogame industry – 2013. Dostupné z: http://www.theesa.com/facts/pdfs/ESA_EF_2013.pdf
  • DOSTÁL, Jiří. Výukový software a počítačové hry – nástroje moderního vzdělávání. In Časopis pro technickou a informační výchovu. 2009.
  • AARSETH, Espen. Cybertext: Perspectives on Ergodic Literature. JHU Press. 1997.
  • BOGOST, Ian. Persuasive games : the expressive power of videogames. 1st MIT Press pbk. ed. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2010, xii, 450. ISBN 9780262026147. info
  • MÄYRÄ, Frans. An introduction to game studies : games in culture. first published. Los Angeles: SAGE, 2008, ix, 196. ISBN 9781412934466. info
  • JENKINS, Henry. Convergence culture : where old and new media collide. 1st published in paperback. London: New York University Press, 2008, xi, 353. ISBN 9780814742952. info
  • SCHELL, Jesse. The Art of Game Design: A book of lenses. 2008. ISBN 0-12-369496-5. info
  • KERR, Aphra. The business and culture of digital games : gamework/gameplay. first published. London: SAGE Publications, 2006, x, 177. ISBN 1412900476. info
  • JUUL, Jesper. Half-real : video games between real rules and fictional worlds. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2005, ix, 233. ISBN 9780262516518. info
Výukové metody
přednášky, workshopy, čtení, týmové navrhování her a prototypování
Metody hodnocení
skupinová diskuse o týmovém projektu, odevzdání textů (analýza, vlastní návrh), průběžné úkoly
Informace učitele
Výuka bude probíhat na Fakultě informatiky ve čtvrtek 10-12. Místnost bude upřesněna.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/ISKM52