FF:ISKM58 Online vzdělávání - Informace o předmětu
ISKM58 Online vzdělávání: od designu k praxi
Filozofická fakultapodzim 2023
- Rozsah
- Blokově. 5 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- RNDr. Michal Černý, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 11. 9. 9:00–12:40 B2.24, 13:00–13:50 B2.33, Út 12. 9. 9:00–11:40 L11, 12:00–13:40 B2.24
- Předpoklady
- Zájem o problematiku. Kurz je určen všem zájemcům o vzdělávací technologie, kteří sami sebe vnímají jako začátečníky. Především je vhodný pro studenty, kteří za sebou nemají bakalářské studium na KISKu. Je ale otevřený pro všechny studenty MU, především z pedagogiky orientovaných oborů.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je uvedení studentů do problematiky tvorby online kurzu - od jeho návrhu a přípravy až po jeho samotnou realizaci. Student získá základní teoretický, ale především zkušenostní praktický základ, který bude schopen uplatnit v tvorbě vlastních kurzů či v inovacích. Předmět má charakter interdisciplinárního kurzu dotýkajícího se také tématu designu služeb či práce s daty.
Na konci kurzu bude student schopen:
- Definovat cíle a metody online kurzu;
- Provést design kurzu a zvolit jeho adekvátní formu;
- Navrhnout prototyp a otestovat ho;
- Navrhnout a provést základní jednoduchou evaluaci;
- Vytvořit vlastní jednoduchý online kurz
- Výstupy z učení
- Výstupy z učení kopírují cíle předmětu a jeho osnovu. Student si komplexně osvojí práci s nástroji, které jsou nutné k tvorbě jednoduchého online kurzu, stejně jako základní teoretická východiska a modely online vzdělávání.
- Osnova
- Příklady dobré praxe elearnigu, web base kurzy, MOOC, Codeacademy, adaptabilní systémy, ... tedy, jak to může být pěkné.
- Vymezení a zamyšlení se nad specifiky online vzdělávání
- I. Výzkumná fáze: hledání vlastní inspirace něčeho pěkného
- Vzdělávací cíle a smysl vzdělávání, pedagogická paradigmata, hodnoty
- Vzdělávací metody v online prostředí
- Učební styly a postupy
- Fact-based x Inquiry-based learning
- Problémová a projektová výuka v online prostředí
- Učení zaměřené na studenta x učení zaměřené na obsah
- LMSs
- Práce s Moodle a ještě jedním nějakým LMS
- Designové metody, vymezení kurzu
- Příklady dobré praxe: návrh a design
- II. Výzkumná fáze: návrh vlastního kurzu, tvorba konceptu
- Evaluace konceptů a úvod do tvorby prototypu
- Základní vzdělávací objekty; textové opory, wiki, diskuse, portfolia, webináře, práce s odkazy, slovníky,...
- Metody, nástroje a způsoby testování (od otázek v Moodle po Kahoot)
- Zpětná vazba v elearningu
- Nástroje a služby užitečné pro elearning
- Decentralizované LMS
- Příklady dobré praxe: užitlí LMS, evaluační nástroje
- III. Výzkumná fáze: tvorba protototypu a jeho základní evaluace
- Jak tutorovat kurz
- Metody a nástroje evaluace kurzu
- Kritický pohled na distanční vzdělávání, analýza rizik a problémů
- Kybergogika a sociální učení, design hodnot
- Gamifikace, herní mechaniky
- Konektivistický přístup
- Příklady dobré praxe: drobnosti, co se jinam nevešly
- IV. Výzkumná fáze: Tvorba finálního produktu a jeho presentace
- Závěrečná evaluace
- Literatura
- ČERNÝ, Michal, Dagmar CHYTKOVÁ, Pavlína MAZÁČOVÁ a Gabriela ŠIMKOVÁ. Distanční vzdělávání pro učitele. 1. vyd. Brno: Flow, 2015, 176 s. ISBN 978-80-905480-7-7. info
- ZOUNEK, Jiří, Libor JUHAŇÁK, Hana STAUDKOVÁ a Jiří POLÁČEK. E-learning. Učení (se) s digitálními technologiemi. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 280 s. ISBN 978-80-7552-217-7. info
- ČERNÝ, Michal. Webináře ve vzdělávání: pedagogické a didaktické aspekty. Brno: Flow, 2015, 86 s. ISBN 978-80-88123-04-0. info
- ZOUNEK, Jiří. E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 161 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. ISBN 978-80-210-5123-2. info
- Výukové metody
- Třídenní workshop zakončený samostatným projektem a jeho obhajobou. Výuka probíhá 11. 9. od 9-14, 12.9. 9-14 na FF a a 13. 9. od 8:30 v rámci Open space konference (doba trvání + půl hodina reflexe po jejím skončení). Konkrétní obsah se může upravit dle potřeb studentů. Kurz probíhá hybridně (první dva dny). U online účasti je vyžadována zapnutá kamera po většině času semináře, mimo samostatnou práci.
- Metody hodnocení
- Očekává se aktivní účast na blokové výuce (3 dny) a tvorba vzdělávacího objektu s popisem. Tento objekt musí být odevzdaný do 15. 10.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2023/ISKM58