ISKM90 Praktikum learning designera

Filozofická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Anna Puchovská (přednášející)
Garance
RNDr. Michal Černý, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 16:00–17:40 K24, kromě Út 14. 11.
Předpoklady
Kurz je určen přednostně pro magisterské studenty Informačních studií a knihovnictví, nicméně lze přijmout i další studenstvo na základě opodstatněné žádosti o výjimku.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 5/12, pouze zareg.: 0/12, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/12
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Záměrem kurzu je přiblížit práci learning designera, a to v duchu metody learning-by-doing. Studentstvo projde intenzivním procesem designování příležitostí k učení, přičemž bude moct čerpat z poznatků nejen learning (experience) designu, ale také souvisejících disciplín – andragogiky, kognitivní vědy, produktového managementu, firemního vzdělávání, UX designu a UX výzkumu či digitálního kurátorství. Porozumí, v jakých kontextech a proč lze designovat vzdělávání, jakým způsobem, a v několika iteracích završí své snažení tvorbou uceleného high-fidelity prototypu. V procesu jim bude průvodcem vyučující předmětu, ale také experti z praxe, kteří se v menší míře zapojí v roli mentorů. Každá studentka a každý student zpracují svůj projekt, který bude simulací reálné zakázky, s kterou se learning designéři potkávají během své práce. Studentky a studenti v závěru získají také praktické informace o možnostech kariérního uplatnění v oboru learning designu.
Výstupy z učení
Studentky a studenti po absolvování kurzu:
- rozumí teoretickým východiskům pro práci learning designera
- dokáží provést analýzu kontextu vzdělávání a potřeb cílové skupiny
- jsou schopni zúžit a definovat problém k řešení na základě dat
- rozumí použití, výhodám i úskalím různých forem a metod vzdělávání
- umí vytvořit low i high-fidelity prototyp vzdělávacího řešení
- jsou schopni podrobit své řešení uživatelskému testování a provést na jeho základě změny ve své práci
- dokáží prezentovat výsledky své práce a reflektovat svůj postup
- jsou obeznámeni s možnostmi uplatnění v oboru learning design
Osnova
  • 1. Od instruktora k tvůrci příležitostí (historicko-paradigmatické okénko)
  • 2. Různé cesty k řešení (metodologické okénko, přidělení zadání projektů)
  • 3. Analýza kontextu (úroveň kultury, generace, organizace, skupiny)
  • 4. Porozumění potřebám (úroveň jednotlivce, master-performera)
  • 5. Nejvypouklejší problém (definiční moment, cíle a výstupy učení)
  • 6. Možnosti designu (formy a metody vzdělávání, zpětná vazba, kurátorství)
  • 7. Vzdělávací řešení jako produkt (ROI, udržitelnost, brand)
  • 8. Prototypování (low vs. high fidelity, nástroje a formální aspekty)
  • 9. Dílna (tvůrčí blok, samostatná práce)
  • 10. Mentoringová hodinka (konzultace řešení vytvořených studentstvem s experty z oboru learning designu)
  • 11. Testování (v rámci cílové skupiny)
  • 11. Práce learning designera (povídání o možnostech kariérního uplatnění)
  • 12. Společná prezentace a reflexe řešení (v zkouškovém období)
Výukové metody
prezenční přednášky a workshopy, online konzultace, projektová výuka
Metody hodnocení
docházka, průběžné úkoly, odevzdání a obhájení projektu
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2023/ISKM90