FF:LJ951 Didaktika latiny - Informace o předmětu
LJ951 Didaktika latiny I
Filozofická fakultapodzim 2023
- Rozsah
- 1/1/0. 6 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. Mgr. Dana Stehlíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Tomáš Weissar (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Dana Stehlíková, Ph.D.
Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav klasických studií – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 10:00–11:40 A22, kromě Út 14. 11.
- Předpoklady
- Předpokladem je ukončení bakalářského studia oboru Latinský jazyk a literatura
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství latinského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-LJU_) (3)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je představení a reflexe základních přístupů k didaktice cizího jazyka a specifikům výuky latiny jako mrtvého jazyka. Kurz má studentům poskytnout vhled do možných cílů výuky latiny (např. výuka zaměřená na odbornou terminologii, na četbu textů, na kulturně-historické pozadí) a v obecné rovině ukázat možné didaktické postupy k jejich dosažení.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu budou studenti schopni:
- popsat a okomentovat různé didaktické přístupy k výuce cizího jazyka;
- shrnout základní poznatky o efektivních způsobech osvojování informací;
- převést teoretické poznatky z obecné pedagogiky a didaktiky do výuky latiny;
- popsat komplexní metody výuky a naplánovat jejich konkrétní aplikaci; - představit různé cíle výuky latiny a uvést argumenty, kdy jsou vhodné;
- popsat možné přístupy k výuce latiny a zhodnotit jejich klady a zápory. - Osnova
- 1. různé přístupy k výuce cizího jazyka, specifika latiny jakožto mrtvého jazyka;
- 2. definování různých cílů výuky latiny s ohledem na zaměření školy (odborné školy, gymnázia), věku žáků či studentů, hodinové dotace pro výuku apod.;
- 3. možné přístupy k výuce latiny a jejich porovnání („tradiční“ metoda a alternativní přístupy různého typu);
- 4. badatelsky orientovaná výuka v praxi – vypracování konkrétního mezioborového tématu včetně sdílené reflexe (společně se studenty učitelství anglického, francouzského a španělského jazyka a literatury pro střední školy);
- 5. teoretické pozadí komplexních metod výuky a možnosti jejich aplikace ve výuce latinského jazyka a literatury;
- 6. praxe výuky latiny u nás i v zahraničí a její reflexe v komunitě klasických filologů;
- 7. učebnice a výukové materiály pro jednotlivé metody, portály s elektronickými materiály;
- 8. latina jako nástroj rozvoje čtenářských a analytických dovedností;
- 9. latina jako jazyk našeho kulturního prostoru;
- 10. projektová výuka v praxi – vypracování konkrétního mezioborového tématu včetně sdílené reflexe (společně se studenty učitelství anglického, francouzského a španělského jazyka a literatury pro střední školy);
- 11. tzv. živá latina a možnosti a limity jejího využití ve výuce;
- 12. motivace pro rozšiřování znalostí latinského jazyka, literatury a kultury 13. badatelská projektová výuka v latinském jazyce a literatuře
- Literatura
- BOSS, S., LARMER, J. Project Based Teaching. How to Create Rigorous and Engaging Learning Experiences (e-book) ASCD. 2018.
- ČINÁTL, K., NAJBERT, J., RIPKA, V. Historická gramotnost v aplikaci HistoryLab. Historie – Otázky – Problémy, 13, 2021, č. 2, s. 50–70.
- HAVLŮJOVÁ, H. – NAJBERT, J. Proměna cílů historického vzdělávání v čase nových médií. In: Promýšlet dějepis v 21. století. Digitální aplikace pro práci s prameny historylab.cz (online). Ed. J. Najbert. https://metodika.historylab.cz/
- ČINÁTL, K., NAJBERT, J., RIPKA, V. Historická gramotnost v aplikaci HistoryLab. Historie – Otázky – Problémy, 13, 2021, č. 2, s. 50–70.
- GROSSMAN, P., HERRMANN, Z., SCHNEIDER KAVANAGH, S., PUPIK, C. G. Core Practices for Project-Based Learning: A Guide for Teachers and Leaders. Core Practices in Education Series. Harvard Education Press 2013.
- JANÍKOVÁ, Věra. Didaktika cizích jazyků a její směřování v teorii a ve výzkumu. Online. In Jana Duchovičová, Denisa Gunišová, Nina Kozárová, Rebeka Štefánia Koleňáková. Inovatívne trendy v odborových didaktikách v kontexte požiadaviek praxe. 1. vyd. PdF UKF v Nitre, Slovensko: Katedra pedagogiky PF UKF v Nitre, 2018, s. 30-38. ISBN 978-80-558-1277-9. URL info
- PÍŠOVÁ, Michaela a Klára ULIČNÁ. Didaktika cizích jazyků. In Iva, Stuchlíková, Tomáš Janík et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, s. 67-92. Syntézy výzkumu vzdělávání, sv. 2. ISBN 978-80-210-7769-0. URL info
- ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 604 stran. ISBN 9788024734507. URL info
- LARMER, John, John R. MERGENDOLLER a Suzie BOSS. Setting the standard for project based learning : a proven approach to rigorous classroom instruction. Alexandria, VA: ASCD, 2015, xii, 240. ISBN 9781416620334. info
- LUKÁŠOVÁ, Hana, Tomáš SVATOŠ a Jana MAJERČÍKOVÁ. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství : příspěvek k autoregulaci profesního učení a seberozvoje. Vydání první. Zlín: vydala Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2014, 163 stran. ISBN 9788074544651. info
- Výukové metody
- Přednáška, diskuse, četba odborných didaktických textů, práce ve skupinách se sekundární literaturou, analýza simulované výuky, příprava a prezentace referátu, badatelská výuka, projektová výuka.
- Metody hodnocení
- Referát na základě četby odborného textu, společná diskuse nad referátem, 75% účast na hodinách. Všechny písemné výstupy z kurzu se zakládají do studentského portfolia.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2023/LJ951