MUB_019 Lektorské praktikum

Filozofická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Monika Mikulášková (cvičící)
Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD. (cvičící)
Garance
Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD.
Oddělení muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Miriam Molnárová
Dodavatelské pracoviště: Oddělení muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 21. 9. 14:00–17:40 M21, Čt 26. 10. 14:00–17:40 M21, Čt 9. 11. 14:00–17:40 M21, Čt 7. 12. 14:00–17:40 M21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 2/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz se zabývá úlohou lektorů a průvodců v muzeích a dalších kulturních institucích, jejich kompetencemi a způsoby práce. Je zaměřen na získání praktických dovedností pro veřejné vystupování, průvodcovskou činnost a pro práci se skupinami návštěvníků.
Výstupy z učení
- formulovat krátký výklad na základě vybraného předmětu;
- navrhnout muzejně edukační aktivity pro různé cílové skupiny;
- popsat významné aspekty ovlivňující komunikaci v muzeu;
- vysvětlit základní pravidla, která jsou stěžejní při poskytování zpětné vazby účastníkům edukačních programů
Osnova
  • Úloha lektorů a průvodců v muzeích a dalších kulturních institucích;
  • Osobnost a kompetence lektora/průvodce;
  • Základní formy, metody a výrazové prostředky v práci lektora/průvodce;
  • Práce se skupinou;
  • Praktická cvičení
Literatura
    doporučená literatura
  • Museum educator's handbook. Edited by Graeme K. Talboys. 3rd ed. Burlington, VT: Ashgate, 2011, x, 221 p. ISBN 9781409401537. info
  • SKÁCELOVÁ, Jana, Lenka MRÁZOVÁ, Dana GABAĽOVÁ a Jiří KOCOUREK. Jak provázet výstavou : Tipy pro průvodce. 1. vyd. Praha: občanské sdružení Cesta tam a zase zpátky, 2005, 37 s. ISBN 80-7319-051-6. info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 80-7178-120-7. info
Výukové metody
Teoretická příprava, skupinové a individuální projekty
Metody hodnocení
Skupinová prezentace seminárních úkolů a ústní rozprava
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2023/MUB_019