MVK_33 Teorie a praxe organizace festivalů

Filozofická fakulta
podzim 2023
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Martin Kaščák (přednášející)
Mgr. Markéta Polášková (přednášející)
Garance
doc. Ing. František Svoboda, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 26. 10. až Čt 7. 12. každý lichý čtvrtek 14:00–15:40 K24; a Čt 5. 10. 14:00–15:40 K24, Čt 14. 12. 14:00–15:40 K24
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 32 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 27/32, pouze zareg.: 2/32, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 2/32
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem tohoto předmětu je proto přiblížit studentům složitost organizace festivalů, a to jak velkokapacitních, tak také festivalů malých forem. V rámci kurzu bude důraz kladen na oblasti: dramaturgie, booking, advancing, hospitality, guiding, backstage management, dále také fundraising, partnerství, ticketing, PR management, marketing nebo realizace, produkce, HR management a dobrovolnictví, bezpečnost, infrastruktura.
Výstupy z učení
Na konci předmětu budou studenti znát základní principy organizace festivalů, budou schopni absolvovat teoretickou přípravu na festival a seznámí se s odbornými postupy v jednotlivých festivalových odvětvích.
Osnova
  • 1. Úvod Vymezení pojmů, úvod do problematiky, obeznámení studentů s podmínkami absolvování předmětu a tématy jednotlivých přednášek. Volná diskuze se studenty, co od předmětu očekávají a co by se chtěli naučit, debata o zakončení předmětu a rozhodnutí se pro jednu z dvou variant ukončení.
  • 2. Dramaturgie, booking, advancing, hospitality, guiding, backstage management. Kvalita festivalů se mezi umělci hodnotí v kvalitě poskytovaných služeb na základě jejich “riderů”. V tomto bloku si projdeme všechny aspekty, na které je potřeba myslet, aby se umělec cítil na festivalu komfortně. Zároveň si projdeme kompletní bookingový proces – od úvodního bookingu přes advancing, uměleckou produkci, hospitality management, backstage management, guiding a další související témata.
  • 3. Fundraising, partnerstvá, ticketing Otázka financování hraje zásadní roli v rozvoji každé kulturní akce. Každý festival stojí před několika možnostmi získávání prostředků, jejichž povaha se zjednodušeně může označit za podporu z veřejných a neveřejných zdrojů. Jaké konkrétní možnosti financování se tedy nabízejí? Jaké jsou jejich klady a zápory? Teoretický základ a bazální přehled bude následován příklady dobré praxe s komentářem přizvaných hostí.
  • 4. PR management, marketing Správně nastavené mechanismy PR managementu a marketingu významně přispívají ke kýženému cíli – vyprodané a úspěšné akci. V tomto bloku budeme rozebírat možné postupy v rámci komunikačních a marketingových strategií festivalů s přihlédnutím k různým cílovým skupinám. Zaměříme se na case studies jednotlivých festivalů, současné inovativní přístupy v rámci festivalového PR managementu i další věci, na které by šikovný PR manažer neměl v souvislosti s festivalovým PR nikdy zapomenout.
  • 5. Realizace, produkcia, bezpečnosť, infraštruktúra Bezpečnost návštěvníků na festivalech by měla být prioritou každého organizátora. Úzce souvisí s festivalovou produkcí a infrastrukturou. V tomto bloku probereme úvod do problematiky Health & Safety standardů u nás i ve světě, související legislativu, plánování bezpečnostních strategií a krizových plánů, procesy při stavbě a rozebírání festivalu, chování davů i návštěvníků, harm reduction principy. Přednáška bude doplněna o konkrétních příkladech dobré a špatné praxe.
  • 6. Závěr Závěrečná hodina se bude sestávat ze dvou části. První část bude věnována prezentaci a obhajobě semestrálních projektů, které budou tedy vystaveny hodnocení nejen ze strany vyučujících, ale také ostatních spolužáků. Detailnější hodnocení projekty obdrží posléze písemně ze strany vyučujících. Zbytek hodiny bude tvořit evaluace předmětu, výběru hostů, postupů vyučujících a výhled do dalšího semestru.
Literatura
    povinná literatura
  • Marketing management (Orig.) : Marketing & management : Marketing management : analýza, plánování, realizace a kontrola [Victoria Publishing, 1992] : Marketing management : analýza, plánování, realizace a kontrola [Victoria Publishing, 1995]. info
  • • The event safety guide (Second edition): A guide to health, safety and welfare at music and similar events. 2. Great Britain: HSE Books, 1999. ISBN: 978-0-7176-2453-9.
    neurčeno
  • LEDVINOVÁ, Jana. Profesionální fundraising : jak se osvobodit od finanční závislosti. První vydání. V Praze: Akademie múzických umění, 2013, 129 stran. ISBN 9788073312947. info
  • Contemporary issues in marketing management. Edited by Norazah Mohd Suki - Norbayah Mohd Suki. New York: Nova Science Publishers, Inc., 2011, xvi, 102 p. ISBN 9781617615382. info
  • The provincial music festival in England, 1784-1914. Edited by Pippa Drummond. Burlington, Vt.: Ashgate, 2011, vi, 304 p. ISBN 9781409432814. info
Výukové metody
Přednášky a diskuse.
Metody hodnocení
Předpokladem pro udělení zápočtu jsou následující podmínky:
• Minimální účast alespoň 75%
• Vypracování závěrečného projektu dle pokynů vyučujících, jeho vložení do odevzdávárny IS a jeho následná prezentace a obhajoba. Termín odevzdání návrhů projektů v půlce semestru, odevzdání projektu do IS na začátku zkouškového období.
A. Vypracovaný skupinový projekt fiktivního festivalu (cca 10 NS) a jeho prezentace
B. Report/case study o reálné události (festivalu atp.), o jednom z jejích segmentů (dle domluvy) a její prezentace
C. Jiný projekt a jeho prezentace, schválený po dohodě s vyučujícími
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2024.