NJI_09A Jazyková a překladová cvičení 3

Filozofická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/6/0. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Vlastimil Brom, Ph.D. (cvičící)
Michael Köhler (cvičící)
Dr. phil. Petr Kuthan (cvičící)
Mag. phil. Johanna Lenhart, M.A. (cvičící)
Berthold Linder (cvičící)
doc. PhDr. Jiřina Malá, CSc. (cvičící)
Erkan Osmanović, MA (cvičící)
Mag. phil. Susanne Steinbichl (cvičící)
Mgr. et Mgr. Jan Trna, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Aleš Urválek, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Aleš Urválek, Ph.D.
Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Jiřina Malá, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NJI_09A/01: Po 8:00–9:40 K24, Po 10:00–11:40 L31, St 8:00–9:40 N43, kromě Po 13. 11., kromě, kromě St 15. 11., M. Köhler, S. Steinbichl, J. Trna
NJI_09A/02: Po 10:00–11:40 K24, Po 12:00–13:40 L31, Čt 14:00–15:40 L33, kromě Po 13. 11., kromě, kromě Čt 16. 11., M. Köhler, S. Steinbichl, J. Trna
NJI_09A/03: St 8:00–9:40 G21, St 12:00–13:40 C31, Čt 14:00–15:40 L31, kromě St 15. 11., kromě St 15. 11. až Čt 16. 11., M. Köhler, P. Kuthan, S. Steinbichl
Předpoklady
NJI_05A Jazyková cvičení I/2 || NJI_05 Sprachübungen und Realien I/2
Předpokládaná úroveň jazykových dovedností studenta po úspěšném absolvování předmětu by měla směřovat k C1. Das erwartete Niveau der Sprachkenntnisss sollte sich nach dem erfolgreichen Abschluss des Faches dem C1 des Gemeinsamen europäischen Referenzrahmens für Sprachen nähern.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Zlepšení textové kompetence. U českých vyučujících je největší důraz kladen na zprostředkování gramatických zvláštností a na překlad publicistických a vědeckých článků do němčiny. Rodilí mluvčí se soustředí na textovou koherenci, argumentační techniky a respektování interkulturních rozdílů. Hodinová dotace je rovnoměrně rozdělena mezi české vyučující a německé, příp. rakouské lektory.
Výstupy z učení
Studující zvládnou 6 lekcí z učebnice Sicher! C1.1. Rodilí mluvčí vychází z konverzačních témat těchto lekcí a soustředí se na vybrané německé reálie, nácvik psaní motivačních dopisů při žádosti o zaměstnání nebo stipendium, strukturovaného životopisu a na přesný a jazykově adekvátní popis fotografie. Die Studierenden lernen 6 Lektionen aus dem Lehrwerk Sicher! C1.1. Lektoren (Muttersprachler) greifen die Konversationsthemen dieser Lektionen auf und konzentrieren sich außerdem auf ausgewählte landeskundliche Themen, die Textsorte Motivationsschreiben (sowohl bei der Bewerbung um einen Arbeitsplatz als auch um ein Stipendium) sowie strukturierter Lebenslauf und auf eine präzise und sprachlich adäquate Beschreibung eines Fotos.
Osnova
  • Sicher! C1_1: Lekce 1: Sociální změny v posledních desetiletích. Mobily všude a vždy?. Relaxace v každodenním životě. Subjektivní význam modálních sloves. Tvorba slov: předpony miss-, zer-, de- a de. Lekce 2: Jak se chovat v cestovním ruchu. Naplánujte společnou cestu. Testování v oblasti lidských zdrojů. Dvoudílné koncesivní a přípustkové konektory. Pevné vazby substantiva a slovesa, typické pro nominální styl (verbonominální predikát, tzn. vazba kategoriálního slovesa a predikativního jména). Lekce 3: Inteligence a znalosti. Od kdy je třeba pěstovat talent dítěte?. Vyprávějte bajku. Modální slovesa a jejich alternativy. Irreálné věty důsledkové. Lekce 4: Profesní život. Atraktivní zaměstnavatelé. Migrující pracovníci. Výpočet platu a mezd. ES jako povinná a nepovinná součást věty. Stupňování adjektiv. Lekce 5: Interpretovat obraz. Prezentace na téma umění. documenta: Každých pět let se Kassel stává mekkou soudobého umění. Proč studovat umění - výhody a nevýhody. Tvorba slov: předpony be- a ver-. Nepřímá řeč: otázky a imperativ. Lekce 6: Který studijní obor je pro vás vhodný? Jazyk a pohlaví. Zahraniční studenti - interview. Interkulturní komunikace. Přepis přednášky. Tvorba slov: přípony podstatných jmen a rod cizích slov. Prostředky anaforické koheze. Sicher! C1_1: Lektion 1: Gesellschaftliche Änderungen in en letzten Jahrzehnten. Handymanie. Entspannung im Alltag. Subjektive Bedeutung der modalverben.Wortbildung: Vorsilben miss-, zer-, ent- und de-. Lektion 2: Umgangsformen in der Tourimsusbranche. Gemeinsame Reise planen. Eignungstests in der Personalistik. Zweiteilige konzessive und restriktive Konenktoren. Feste Nomen-Verb-Verbindung (Funktionsverbgefüge). Lektion 3: Intelligenz und Wissen. Sinnvolle Frühförderung. Fabeln nacherzählen. Modalverben und ihre Alternativen. Irreale Folgesätze. Lektion 4: Berufsleben. Attraktive Arbeitgeber. Arbeitnehmer mit Migrationshintergrund. Lohn- und Gehaltabrechnung. Es als obligatorisches und nicht oobligatorisches Satzelement. Graduierung der Adjektiven. Lektion 5: Ein Bild interpretieren. Präsentation zum Thema Kunst. documenta: Kassel wird alle 5 Jahre zum Mekka der Gegenwarts-kunst. Das Pro und Contra Kunststudium. Wortbildung: Vorsilben be- und ver-. Indirekte Rede: Fragen und Imperativ. Lektion 6: Welche Studienrichtung passt zu Ihnen? Sprache und Geschlecht. Ausländische Studentinnen im Gespräch. Interkulturelle Kommunikation. Mitschrift einer Vorlesung. Wortbildung: Nachsilben bei Nomen. Verweiswörter. Behandelte Textsorten:
  • - Motivationsschreiben (für Auslandssemester oder Sommerkurs)
  • - Rezension
  • - mündliche und visuelle Präsentation
Literatura
    povinná literatura
  • M. Perlmann-Balme - S. Schwalb - M. Matussek: Sicher C1.1 - učebnice němčiny a prac. sešit vč. audio-CD (lekce 1-6). München: Hueber, 2015.
  • Duden :Grammatik der deutschen Gegenwartssprache. Edited by Gerhard Augst - Günther Drosdowski. 4. völlig neu bearb. und er. Mannheim: Dudenverlag, 1984. 800 s. ISBN 3-411-20904-6.
    doporučená literatura
  • HALL, Karin a Barbara SCHEINER. Übungsgrammatik DaF für Fortgeschrittene. 2. Aufl. Ismaning: Verlag für Deutsch, 1997. 336 s. ISBN 3-88532-642-6.
  • Peter EISENBERG: Grundriss der deutschen Grammatik. Band 1: Das Wort. Band 2: Der Satz. Stuttgart/Weimar: J.B. Metzler, 2013
Výukové metody
Jazyková cvičení u lektorů - rodilých mluvčích a českých vyučujících. Práce ve skupinách. Diskuse o jazykových problémech z domácí přípravy. Pravidelné testování.
Metody hodnocení
Výuka je zakončena zápočtem. U lektorů je požadován referát na dané téma a písemný test, u českých vyučujících se píše test k jednotlivým lekcím, cloze-testy k užívání členu a závěrečný test s úkolem adekvátního rozvedení prvních vět s tématy, probíranými v šesti lekcích.
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Rozdělení do kurzů podle kombinací bude vyvěšeno u rozvrhu.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.