PAM135 Lektorské minimum

Filozofická fakulta
podzim 2023
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Miroslava Dvořáková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 9. 10. 10:00–15:40 C41, Po 6. 11. 10:00–15:40 C41, Po 4. 12. 10:00–15:40 C41
Předpoklady
PAM010 Didaktika vzdělávání dospělých
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 8/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je vytvořit podmínky pro trénování lektorských dovedností a pro získání zpětné vazby na předvedené výstupy v roli lektora. Student bude na konci kurzu rozumět lektorské roli, specifikům vzdělávání dospělých, bude se orientovat v základních didaktických metodách v oblasti vzdělávání dospělých,vytvoří vlastní minutový scénář na konkrétní vzdělávací kurz, vyzkouší si výstup v roli lektora, získá zpětnou vazbu na krátký (5-10 min. výstup v roli lektora).
Výstupy z učení
Student se orientuje v kompetencích lektora ve vzdělávání dospělých, zná didaktické principy vzdělávání dospělých, dokáže navrhnout lektorský scénář na krátké vzdělávací aktivity, získá zpětnou vazbu na své komunikační dovednosti v roli lektora (pro svou potřebu získá videonahrávku 2 minutového výstupu) i na dramaturgii vzdělávacího semináře, vyzkouší si vést krátkou vzdělávací aktivitu.
Osnova
  • Základní termíny (lektorování, lektor, verbální a neverbální komunikace, vzdělávací kurz, didaktika vzdělávání dospělých, zpětná vazba, evaluace vzdělávacího kurzu ...)
  • 1. Osoba lektora, kompetence lektora ve vzdělávání dospělých
  • 2. Komunikační dovednosti lektora, práce s účastníky
  • 3. Přístup lektora, funkce lektora, struktura vzdělávacího kurzu
  • 4. Příprava na výuku, zahájení vzdělávacího kurzu
  • 5. Efektivní využití didaktických metod, pomůcek a techniky
  • 6. Evaluace vzdělávacícho kurzu
  • 7. Nácvik lektorských dovedností
Literatura
  • LANGER, Tomáš. Moderní lektor : průvodce úspěšného vzdělavatele dospělých. První vydání. Praha: Grada, 2016, 217 stran. ISBN 9788027100934. URL info
  • MEDLÍKOVÁ, Olga. Lektorské dovednosti : manuál úspěšného lektora. 2., dopl. vyd. Praha: Grada, 2013, 172 s. ISBN 9788024743363. URL info
  • TRDÁ, Jana. Lektorské finty : jak připravit a realizovat zajímavá školení. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2011, 111 s. ISBN 9788024736754. URL info
Výukové metody
Nácvik lektorských dovedností, diskuse ve skupině.
Metody hodnocení
Povinnou součástí jsou 2 vystoupení v roli lektora dle konkrétního zadání (5 min. úvod kurzu, 5-10 min. výsek z připraveného kurzu). Vyžadován je aktivní přístup. Akceptujeme 1 omluvenou absenci.
Informace učitele
Kurz je určen studentům, kteří nemají žádné zkušenosti s lektorováním nebo jen minimální. Jde o úvod do lektorských dovedností a aktivity jsou koncipovány tak, aby docházelo k získávání jistoty v lektorské roli prostřednictvím zpětné vazby na realizované lektorské výstupy.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět je primárně určen studentům 3. semestru prezenčního navazujícího magisterského studia.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.