FF:PBB013 Practical Training - Course Information
PBB013 Practical Training II.
Faculty of ArtsAutumn 2023
- Extent and Intensity
- 0/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Martin Majcík, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (seminar tutor)
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (seminar tutor)
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- Mgr. Martin Majcík, Ph.D.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Kateřina Zelená
Supplier department: Department of Educational Sciences – Faculty of Arts - Prerequisites
- PBB003 Social Pedagogy && PBB004 Introduction to Counseling && PBB005 Social Work
Odbornou praxi a supervizi II. je vhodné absolvovat poté, co studenti absolvují základní odborné předměty a Odborná praxe a supervize I. - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Education and Counselling (programme FF, B-PD)
- Social Education and Counselling (programme FF, B-SOPP_) (2)
- Course objectives
- Cílem praxe je (1) vytvořit studentům příležitost k aplikaci vědomostí a dovedností (teoretické poznatky, metody, postupy a etické standardy) získaných akademickým studiem v reálném pracovním prostředí, (2) podpořit další rozvoj odborné způsobilosti a kompetencí pro práci v různých typech institucí a organizací získaných v rámci předmětu Odborná praxe I., (3) zprostředkovat studentům zkušenost s praktickým výkonem profese a podnítit snahu studentů o reflexi této zkušenosti,(4) podpořit profesní identifikaci studentů a kariérový rozvoj ve smyslu konkretizace jejich uplatnění na trhu práce. (5) Dílčím cílem je vést studenty k reflexi pracovních zkušeností, sebereflexi a praktické seznámení se supervizí.
Studenti si vybírají praxi v instituci dle vlastní volby, resp. studijního (profesního) zaměření. Může jít o školská zařízení, neziskové organizace, úřady (např. odbor péče o děti, Úřad práce ČR), výchovná či resocializační zařízení apod. Zařízení by se nemělo shodovat se zařízením, na kterém student vykonal Odbornou praxi a supervizi I. - Learning outcomes
- Odbornou praxí studentům vytváříme prostor, aby:
- poznali hlavní aspekty chodu a fungování vybraného zařízení,
- znali náplň a atributy práce pracovníka vybrané profese (pedagog volného času, sociální pracovník, vychovatel, asistent pedagoga),
- se dokázali zapojit do vedení výchovných, vzdělávacích, preventivních, socializačních aktivit,
- na základě vlastní zkušenosti byli schopni reflektovat specifika cílových skupin klientů vybrané organizace,
- dokázali identifikovat etická dilemata vybraného typu pracovníků (sociálního pracovníka, poradce, vychovatele, pedagoga volného času);
- zhodnotili přínos praxe pro svůj profesní růst a navrhli plán svého dalšího profesního rozvoje. - Syllabus
- 1. Student kontaktuje instituci podle svého zaměření/volby a zprostředkuje podpis smlouvy o výkonu praxe mezi ÚPV FF MU a vybraným zařízením.
- 2. Seznámení se s úkoly k praxi (legislativní podmínky fungování zařízení/poskytovaných služeb, dokumentace zařízení i dokumentace přímé práce s klienty, příprava na vlastní aktivitu s klienty (vedení aktivity), vedení či organizace aktivity/práce s klienty, etická dilemata v pedagogické/sociální/poradenské práci (rozbor případu). Podrobná zadání jednotlivých úkolů jsou zveřejňována v elektronické studijní podpoře kurzu (ELF).
- 3. Stáž ve vybraném zařízení. Student v průběhu stáže plní jednotlivé úkoly (viz bod 2) a podle zpětné vazby od vedoucího praxe z vybraného zařízení rozšiřuje své znalosti a rozvíjí své dovednosti.
- 4. Absolvování supervizní skupiny a závěrečná reflexe praxe (na základě portfolií studentů a vypracovaných úkolů s vyučujícími z ÚPV FF MU případně i s některými zástupci vedoucích praxe ze zařízení).
- Literature
- required literature
- Kultura organizace a supervize ve vzájemném působení. Edited by Zuzana Havrdová. 1. vyd. Praha: FHS UK, 2011, 102 s. ISBN 9788087398142. info
- MUSIL, Libor. "Ráda bych Vám pomohla, ale--" : dilemata práce s klienty v organizacích. Vyd. 1. Brno: Marek Zeman, 2004, 243 s. ISBN 8090307019. info
- recommended literature
- DELFOS, Martine. Pověz mi... : jak vést profesionální rozhovor s dětmi mezi 4 a 12 lety. Translated by Ruben Pellar. Vydání první. Praha: Portál, 2018, 198 stran. ISBN 9788026213277. info
- WEISS, Petr. Etické otázky v psychologii. Vydání první. Praha: Portál, 2011, 349 stran. ISBN 9788073678456. info
- KUTNOHORSKÁ, Jana, Martina CICHÁ and Radoslav GOLDMANN. Etika pro zdravotně sociální pracovníky. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 189 s. ISBN 9788024738437. info
- Multikulturní poradenství : teoretické základy a osvědčené postupy v Evropě. Edited by Mika Launikari - Sauli Puukari. Praha: Dům zahraničních služeb MŠMT, 2009, 291 s. ISBN 9788087335079. info
- Competence in social work practice : a practical guide for students and professionals. Edited by Kieran O’Hagan. 2nd ed. London: Jessica Kingsley Publishers, 2007, 256 s. ISBN 9781843104858. info
- KOTTLER, Jeffrey A. and Ellen KOTTLER. Counseling skills for teachers. 2nd ed. Thousand Oaks: Corwin Press, 2007, xiii, 139. ISBN 9781412949224. info
- KOTTLER, Jeffrey A. and Jon CARLSON. Nezdařená terapie : nejhorší chyby z praxe předních současných psychoterapeutů. Translated by Ivo Müller. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 214 s. ISBN 8073670887. info
- DOEL, Mark and Steven SHARDLOW. Modern social work practice : teaching and learning in practice settings. 3rd ed. Burlington, Vt.: Ashgate, 2005, xxvi, 302. ISBN 075464121X. URL info
- KALINA, Kamil. Supervize - kazuistiky. Edited by Antonín Šimek. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2004, 171 s. ISBN 8072544969. info
- VYSKOČILOVÁ, Eva and Soňa HERMOCHOVÁ. Cvičení z pedagogické praxe. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova, 1991, 101 stran. ISBN 8070663875. info
- COULSHED, Veronica. Social work practice : an introduction. 2nd ed. Houndmills: Macmillan, 1991, x, 192 s. ISBN 0-333-55905-3. info
- Teaching methods
- internship, self-study, reflection of the internship
- Assessment methods
- assessment, analysis of the assigned tasks, group reflection of assigned tasks
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 100 hodin (z toho 80 hodin stáž v zařízení).
- Enrolment Statistics (Autumn 2023, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2023/PBB013