FF:PSMB017 Didaktika psychologie I - Informace o předmětu
PSMB017 Didaktika psychologie I
Filozofická fakultapodzim 2023
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 8:00–9:40 C42, kromě Út 14. 11.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 9/15, pouze zareg.: 0/15 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, N-PSYCH_)
- Psychologie (program FSS, N-PS) (2)
- Cíle předmětu
- Didaktika psychologie jako jedna z klíčových disciplín v přípravě učitelů psychologie poskytuje posluchačům přehled aktuálních poznatků z teorie a praxe vyučování předmětu psychologie na středních školách. Cílem je vytvořit bázi základních teoretických poznatků a praktických zkušeností potřebných na přípravu a realizaci výuky psychologie na různých typech středních škol.
- Výstupy z učení
- Na konci kurzu Didaktika psychologie I student dokáže
- definovat předmět didaktiky psychologie a vysvětlit vztah mezi obecnou didaktikou a didaktikou psychologie
- aplikovat poznatky obecné didaktiky v oborové didaktice psychologie
- charakterizovat a definovat základní didaktické kategorie - pojmy se zaměřením na případná specifika ve výuce předmětu psychologie
- charakterizovat základní organizační formy vyučování a zdůvodnit jejich využití při vyučování psychologie na střední škole
- navrhnout a zdůvodnit varianty výukových metod pro realizaci výukových cílů na zvoleném učivu z psychologie; uvědomuje si výhody a úskalí aplikace jednotlivých výukových metod
- formulovat výukové cíle, aby byly funkční, a pracovat s výukovými cíli ve vyučovací hodině
- navrhnout adekvátní metody hodnocení žákovských výkonů a výstupů v předmětu psychologie - Osnova
- 1. Didaktika psychologie jako hraniční vědní disciplína, vznik didaktiky psychologie – předpoklady pro její konstituování. Předmět didaktiky psychologie. Vztah obecné didaktiky a didaktiky psychologie.
- 2. Výuka psychologie v rámci sekundárního vzdělávání. Specifika vyučování předmětu psychologie. Současné pojetí psychologie ve vzdělávání na středních školách. Specifické cíle psychologie v edukačním procesu. Asociace učitelů psychologie. Etické otázky a principy ve vyučování psychologie.
- 3. Cílová skupina – žák střední školy jako činitel výuky.
- 4. Učitel psychologie. Příprava učitelů psychologie. Profesní kompetence učitele psychologie. Další vzdělávání učitelů v průběhu profesní dráhy. Sebereflexe a autodiagnostika učitele.
- 5. Psychologické základy didaktických zásad (principů). Základní soustava didaktických principů a jejich uplatnění v předmětu psychologie.
- 6. Vyučovací hodina, organizační formy výuky psychologie na středních školách.
- 7. Metody výuky psychologie včetně digitálních prostředků ve vzdálené i kontaktní výuce, metod on-line výuky a způsobu rozvoje IT kompetencí žáků.
- 8. Didaktické prostředky ve vyučování psychologie.
- 9. Výchovně vzdělávací cíle v předmětu psychologie.
- 10. Hodnocení a klasifikace v předmětu psychologie. Metody hodnocení. Standardy a cílové požadavky v předmětu psychologie na středních školách.
- Literatura
- povinná literatura
- VAŠUTOVÁ, Maria a Veronika JEŽKOVÁ. Didaktika psychologie : vybrané kapitoly. Vydání: první. Ostrava: Universitas Ostraviensis, 2015, 212 stran. ISBN 9788074646812. info
- SOKOLOVÁ, Lenka. Didaktika psychológie. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2010, 161 s. ISBN 9788022328067. info
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
- doporučená literatura
- Cyrusová, E. a kol.: Metodické pokyny pro výuku psychologie - cvičení. Praha, SZŠ 5. května 51, 1996.
- Miškolciová, L.: Vybrané kapitoly z didaktiky psychológie. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 2003, 2016.
- SOKOLOVÁ, Lenka. Metódy vyučovania psychológie a osobnostného a sociálného rozvoja. Bratislava: Univerzita Komenského, 2015.
- Lemešová, M.: Metodika vedenia sociálno-psychologického tréningu v prostredí školy. Bratislava: Univerzita Komenského, 2015.
- PETTY, Geoff. Moderní vyučování. Vydání šesté, rozšířené a přepracované. Praha: Portál, 2013. 568 s. ISBN 978-80-262-0367-4.
- Homola, M., Trpišovská, D.: Úvod do didaktiky psychologie. Olomouc, Rektorát UP v~Olomouci 1989.
- Lemešová, M. a kol.: Psychológia zážitkom: Metodická príručka. Bratislava: Univerzita Komenského, 2015.
- Šipoczová, A.: Psychológia na stredných školách: Študijný text na prípravu učiteľov psychológie na nové poňatie výchovy a vzdelávania, Bratislava: SPN, 1984.
- Turek, I.: Didaktika. Bratislava, Iura Edition, spol. s~r. o. 2010.
- Rozsypalová, M.: Ukázky z literárních děl k doplnění výuky psychologie na SZŠ. Praha: Institut pro další vzdělávání lékařů a farmaceutů v Praze, 1979.
- Rozsypalová, M.: Metodické postupy ve vyučování psychologie na SZŠ. Brno, Institut pro další vzdělávání středních zdravotnických pracovníků 1987.
- Homola, M., Žáková, H.: Příručka pro vyučování psychologie na SVVŠ. Ústí nad Labem, Metodické oddělení školské správy Severočeského KNV v~Ústí nad Labem 1968.
- KOSÍKOVÁ, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 265 s. ISBN 9788024724331. URL info
- SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
- ŠIL, Přemysl a Jana KAROLOVÁ. Já člověk : alternativní výuka psychologie pro střední školy. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2004, 286 s. ISBN 8071821756. info
- VÍZDAL, František. Didaktika psychologie. 1. vyd. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 1987, 134 s. info
- BLAŠKOVIČ, Oskár a Tomáš PARDEL. Psychologie v obrazech a příkladech. Edited by Martin Jurčo. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1963. info
- Výukové metody
- přednáška a seminář, skupinová práce, diskuse, domácí úkoly
- Metody hodnocení
- zápočet (písemný znalostní test - obvykle 10 otázek hodnocených 20 body, k úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 14 bodů - tj. 70 %)
předpoklad k zápočtu: aktivní účast na seminářích - min. 80 % - Navazující předměty
- Informace učitele
- Výuka v PS 2023:
Forma kontaktní - prezenční výuky:
Do studijních materiálů předmětu v IS budou postupně vkládány buď prezentace v PowerPointu nebo v textové podobě k přednáškám - dílčím otázkám tematických okruhů předmětu a příp. další podklady pro studium.
Předpokládá se i určitá míra samostudia k některým otázkám dle doporučené literatury a plnění úkolů k některým okruhům.
Podmínky absolvování předmětu:
- předpoklady k zápočtu:
a) zpracování semestrální práce na téma Moje motivace k volbě absolvování předmětu Didaktika psychologie (Uvažujete-li o absolvování Celoživotního vzdělávání – Studia v oblasti pedagogických věd zaměřeného na přípravu učitelů středních škol - studia k získání učitelské způsobilosti pro vyučování předmětu psychologie na střední škole, zamyslete se, prosím, nad svou motivací k volbě učitelského povolání.) a její včasné odevzdání v elektronické podobě (do odevzdávárny předmětu v IS), termín odevzdání: nejpozději do konce PS. Rozsah práce: min. 1-2 normostrany.
b) plnění dílčích úkolů k vybraným tématům a jejich odevzdání do odevzdávárny předmětu
c) aktivní účast na seminářích - min. 80 %
- zápočet (písemný znalostní test – prezenční formou)
Pozn.: Další literatura (rozšiřující) bude doporučována na přednáškách a seminářích k jednotlivým tematickým okruhům a dílčím problémům. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2023/PSMB017