TCZJ55 Odborná praxe 3

Filozofická fakulta
podzim 2023
Rozsah
souvislá praxe (200 h). 7 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jan Fikejs (přednášející)
Bc. Dana Peňázová (přednášející)
Garance
Mgr. Ivana Kupčíková, DiS.
Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Michaela Květoňová
Dodavatelské pracoviště: Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 8:00–9:40 D33
Předpoklady
TCZJ60 Sociální služby 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Praktické využití získaných znalostí z dříve absolvovaných kurzů (ověření a uplatnění znalostí),
vytvoření si základních představ o zařazení konkrétního zařízení do systému vzdělávací a sociální politiky,
vytvoření si základních představ o celkovém systému a chodu zařízení, jeho cílech, službách, aktivitách a klientech,
rozvoj kritického myšlení o sociální práci,
rozvoj vlastní identifikace s profesí,
reflexe profesních pravidel a postupů v praxi (kodexy, standardy...),
reflexe osobního/profesního rozvoje (hodnoty, postoje, silné, slabé stránky) s akcentem na další vzdělávání, sebevzdělávání, zapojení se do pracovního týmu,
převzetí odpovědnosti za svou vlastní práci,
time management a psychohygiena v praxi,
seznámení se s vedením organizace, plánováním.
Výstupy z učení
- rozvoj kritického myšlení o sociální práci,
- rozvoj vlastní identifikace s profesí,
- reflexe profesních pravidel a postupů v praxi (kodexy, standardy...),
- reflexe osobního/profesního rozvoje (hodnoty, postoje, silné, slabé stránky) s akcentem na další vzdělávání, sebevzdělávání,
- zapojení se do pracovního týmu,
- převzetí odpovědnosti za svou vlastní práci,
- time management a psychohygiena v praxi,
Osnova
  • Úvodní informativní setkání - studentům jsou podány veškeré informace k celému průběhu odborné praxe i k závěrečnému setkání. Plnění cílů praxe v závislosti na konkrétním zařízení. Plnění tlumočnické praxe v rozsahu 200hod.
  • 200hod. přímého tlumočení je rozděleno následovně: 35% tlumočení ve školství (70hod.) Za tlumočení ve školství se považuje tlumočení na úrovni MŠ, ZŠ, SŠ, VŠ. Tlumočení může probíhat jak v inkluzi tak na speciální škole.
  • 30 % komunitní tlumočení (60hod.) Za komunitní tlumočení se pro tyto účely považuje tlumočení pro soukromou osobu u osobního jednání. Typickými příklady jsou tlumočení u lékaře, u soudu a na úřadě.
  • 35 % nespecifikované tlumočení (70hod.) Nespecifikované tlumočení si student volí sám. Je výhodou do této kategorie zařadit tlumočení, na které se chce student specializovat ve svém profesním zaměření.
  • Určitou část přímého tlumočení lze nahradit překladem, maximálně však v rozsahu 25% (50hod.).
  • 4) Závěrečné setkání - studenti si vzájemně, prostřednictvím krátkých příspěvků, představí zařízení, kde absolvovali praxi, stručně popíší svoji činnost a získané zkušenosti. Před závěrečným setkáním (nejpozději 3 dny předem) studenti odevzdají k zhodnocení deník praxe a tlumočnický deník, který jim bude vrácen. Závěrečné setkání bude současně vypsáno jako zápočtový termín.
Literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. 2. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 186 s. ISBN 978-80-210-6221-4. info
  • ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie : speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vydání druhé. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015, 222 stran. ISBN 9788024630717. URL info
  • KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikační systémy sluchově postižených. 1. vydání. Praha: Beakra, 2014, 375 stran. ISBN 9788090386327. info
  • HÁJKOVÁ, Eva. Rétorika pro pedagogy : základy řečových technik, verbální a neverbální komunikace, jaké jazykové prostředky zvolit, jak zvládnout interpretaci textu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 208 s. ISBN 9788024719900. URL info
  • ŘÍČAN, Pavel. Psychologie osobnosti : obor v pohybu. 6., rev. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2010, 208 s. ISBN 9788024731339. URL info
  • JANKOVSKÝ, Jiří. Etika pro pomáhající profese. 1. vyd. PRAHA: Triton, 2003, 223 s. ISBN 80-7254-329-6. URL URL info
Výukové metody
pozorování, rozhovor, diskuse, analýza dokumentů
Metody hodnocení
Student po absolvování praxe předloží tlumočnický deník (záznamy o typu a rozsahu tlumočení/překladů), který minimálně obsahuje: potvrzení o přímém tlumočení (potvrzuje neslyšící klient, pořadatel akce, nebo vysílající organizace)
Student povinně absolvuje úvodní a závěrečné setkání. Každý student má přiděleného konzultanta. Průběžných individuálních konzultací může, ale nemusí využít. Student však musí absolvovat minimálně jednu individuální konzultaci nad tlumočnickým deníkem (Konzultant je připraven zodpovědět dotazy související s tlumočnickou praxí, profesí a tlumočnickými dilematy).
Na hodnocení studenta mohou mít vliv i náhodné hospitační návštěvy.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.