FF:TIM_BK_011 New Media Art I - Informace o předmětu
TIM_BK_011 New Media Art I
Filozofická fakultapodzim 2023
- Rozsah
- 1/1/0. 80 hodin výuky/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Alena Albíniová
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 22. 9. 13:00–14:40 N21, Pá 20. 10. 13:00–14:40 N21, Pá 10. 11. 13:00–14:40 N21, Pá 8. 12. 13:00–14:40 N21
- Předpoklady
- - Vyžadována je schopnost číst odborné texty v angličtině.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 16/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100 - Mateřské obory/plány
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-INME_)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s uměním nových médií jako svébytnou oblastí moderního a postmoderního umění situovanou v průsečíku trajektorií vývoje výpočetní techniky a technických médií. Umění nových médií bude představeno v historické perspektivě, z hlediska jeho základních forem (médií) a k nim se vážících koncepcí, estetiky a poetiky.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- definovat umění nových médií;
- popsat vztah mezi historickou uměleckou avantgardou a uměním nových médií;
- určit a charakterizovat jednotlivé etapy vývoje umění nových médií;
- vyjmenovat různé druhy umění nových médií, určit jejich umístění na časové ose a přiřadit k nim nejvýznamnější autory a díla;
- vyjmenovat specifická témata umění nových médií;
- využít výše zmíněné k interpretaci děl umění nových médií a zhodnocení přínosu jednotlivých tvůrčích přístupů s důrazem na formulaci vlastních názorů. - Osnova
- - New Media Art: definice a časové vymezení;
- - Moderní umění jako mediální umění;
- - Avant-guarde as Software;
- - Computer Art (60. léta);
- - Video Art (70. léta);
- - Expanded Cinema (70. léta);
- - Cyber Art a interaktivní instalace (80. léta);
- - Virtual Art (80. léta);
- - Net Art a hactivism (90. léta);
- - Software Art (2000);
- - Post-internet Art.
- Literatura
- povinná literatura
- PAUL, Christiane: Digital art. Thames&Hudson, 2003.
- MARTIN, Sylvia: Video Art. Taschen, 1992.
- RUSH, Michael. New Media in Late 20th-Cntury Art. Thames&Hudson, 1999.
- REENA, Jana –TRIBE, Mark: New Media Art. Taschen, 2009.
- FRIELING, R.; DANIELS, D.: Media Kunst Netz/Media Art Net. Vídeň-New York: Springer, 2004.
- MANOVICH, Lev: Avant Garde as Software. Lev Manovich Official Website. 1999. Dostupné on-line: http://manovich.net/index.php/projects/avant-garde-as-software
- WARDRIP-FRUIN, N. a kol. (eds.): The New Media Reader. Cambridge: MIT Press, 2003.
- Dunn, D. – Vasulka, W. – Vasulka, S. (ed.) EIGENWELT DER APPARATE – WELT, Pioneers of Electronic Art. Linz: Ars Electronica, 1992.
- Výukové metody
- Čtení, domácí příprava.
Přednášky, diskuse, presentace. - Metody hodnocení
- - Docházka (min. 50 %).
- Aktivní účast v diskusích. Odevzdání resumé z předepsaných textů.
- Písemný test (test tvoří 20 polostrukturovaných otázek, je vyžadováno alespoň 50 % správných odpovědí). - Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2023/TIM_BK_011