AJU2104 ICT ve výuce angličtiny

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Nicola Catherine Fořtová, B.A., M.A. (přednášející)
Mgr. Linda Nepivodová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Linda Nepivodová, Ph.D.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 18:00–19:40 G22, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
Předpoklady
This course is for future teachers of English and therefore requires a good working knowledge of English and at least some awareness of pedagogy. A reasonably good use of computers is also expected: naming and saving files, basic web tools, etc.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 14/20, pouze zareg.: 1/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem tohoto kurzu je prostřednictvím řady pomůcek a nástrojů seznámit studenty s uváženým používáním ICT ve výuce angličtiny v kontextu sekundárního vzdělávání. Tento praktický kurz studentům ukáže, jak skloubit didaktiku angličtiny s používáním ICT při řízení výuky, výběru, rozšiřování, úpravě a úplné změně existujících aktivit za účelem rozvoje rozličných aspektů komunikační kompetence a digitální gramotnosti žáků ve třídě i mimo ni.
Výstupy z učení
Po splnění kurzu bude student schopen: 1. Rozumět konceptu digitální gramotnosti a jeho praktickému využití; 2. Řádně používat různé pomůcky, ICT nástroje a typy úkolů při výuce jazykových prostředků a řečových dovedností s cílem rozvíjet různé aspekty komunikační kompetence žáků ve třídě i mimo ni. 3. Vybírat výukové aktivity efektivně využívající ICT, včetně výběru a hodnocení vhodných nástrojů a materiálů z online i offline zdrojů. 4. Vytvářet materiály a vztahovat různé teorie učení (např. behaviorismus, sociokulturní teorie) k různým ICT nástrojům a typům úkolů. 5. Efektivně využít ICT k řízení výuky, včetně diferenciace. 6. Používat různá virtuální učební prostředí a komunikační nástroje pro různé účely, včetně komunikace s rodiči. 7. Vytvořit osobní studijní síť za účelem navazování kontaktů, sbírání materiálů a reflexe vlastní praxe.
Osnova
  • 1. Úvod do technologiemi podporovaného učení se jazyku, včetně digitální gramotnosti. 2. Výběr a hodnocení nástrojů a materiálů pro technologiemi posílené učení se jazyku. 3. Nástroje a typy úkolů pro integraci technologie do výuky jazykových prostředků a dovedností s odkazem na modely SAMR (nahrazení, rozšíření, modifikace a úplná změna) a TPACK (technologicko-didaktické znalosti obsahu). 4. Tvorba na studenta orientovaných materiálů určených pro technologiemi posílené učení se jazyku. 5. Řízení žáků a procesů učení se pomocí technologií. 6. Tvorba a údržba osobních studijních sítí za účelem profesního růstu. Kurz je kombinovanou formou výuky. To znamená, že se studenti setkávají každý druhý týden osobně a v mezidobí absolvují asynchronní moduly v ELF.
Literatura
    povinná literatura
  • Dudeney, G., Hockly, N., & Pegrum, M. (2013) Digital Literacies. Malaysia: Pearson.
    doporučená literatura
  • Dudeney, G (2002) The Internet and the Language Classroom. Cambridge:Cambridge University Press
  • Wilden, S. (2017). Mobile Learning. China: OUP
  • Stanley, G. (2013) Language Learning with Technology. UK: CUP.
  • Lewis, G. (2010) Bringing Technology into the Classroom. USA: OUP
  • BLAKE, Robert J. a Gabriel GUILLÉN. Brave new digital classroom : technology and foreign language learning. Edited by Steven L. Thorne. Third edition. Washington, DC: Georgetown University Press, 2020, xi, 231. ISBN 9781626167407. info
Výukové metody
Výklad s možností praktické ukázky, diskuze, četba.
Metody hodnocení
Každý student sestaví s pomocí nástrojů, jež budou představeny během kurzu, a s pomocí aktivit, jež během kurzu vytvoří, webovou stránku. Ta bude zahrnovat nástroje a úkoly pomáhající žákům s alespoň dvěma jazykovými prostředky (slovní zásoba, výslovnost, funkce, gramatika) a dvěma řečovými dovednostmi (čtení, psaní, poslech, mluvení) a poskytne potenciálním žákům řadu kognitivně náročných aktivit. Tímto způsobem bude prokázáno, že studenti zpracovali informace probrané během kurzu a že jsou schopni řádně využít technologiemi obohacené učení se jazyku k rozvoji komunikační kompetence žáků.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://www.phil.muni.cz/elf/course/category.php?id=1
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/AJU2104