FF:AJU5101 Didaktika AJ I - Informace o předmětu
AJU5101 Didaktika anglického jazyka I
Filozofická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- blokově (13 hodin za semestr). 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Nicola Catherine Fořtová, B.A., M.A. (přednášející)
Thomas Rankin, Dr. phil. (přednášející) - Garance
- Thomas Rankin, Dr. phil.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každý sudý pátek 10:00–11:40 G31
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 17/30, pouze zareg.: 0/30 - Mateřské obory/plány
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-AJU_)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je představit jednak různá zaměření výuky a aktivit užívaná na středních školách při výuce anglického jazyka, jednak různé složky řízení výuky, techniky prezentace a fází vyučovacích hodin, jež lze použít při výuce jednotlivých jazykových prostředků a řečových dovedností. Studenti si rovněž vyzkouší vybrat, adaptovat, připravit a realizovat krátkou aktivitu před svými spolužáky, aby na ni poté reflektovali s ohledem na probrané didaktické aspekty a získali/poskytli zpětnou vazbu.
- Výstupy z učení
- Po splnění kurzu bude student schopen:
1. Rozlišit mezi různými zaměřeními vyučovací hodin a aktivit, jako jsou jazykové prostředky, řečové dovednosti, angličtina pro specifické účely, literatura, kultura, a rozumět tomu, jak různá zaměření strukturovat, aby co nejlépe rozvíjela komunikační kompetenci studentů;
2. Rozumět rozličným prvkům řízení výuky a uvědomovat si jejich důležitost, např. zadávání a kontrola pokynů, uspořádání lavic, modely interakce, rozvržení času, dohled na žáky; 3. vybrat a adaptovat aktivitu z učebnice a analyzovat jazyk potřebný pro její realizaci;
4. rozvrhnout a připravit aktivitu v hodině s užitím vhodných prezentačních metod;
5. odučit krátkou aktivitu v hodině s užitím vhodných postupů, následně reflektovat;
6. využívat pozorování jako prostředku pro profesní rozvoj;
7. poskytovat a dostávat zpětnou vazbu týkající se hodiny. - Osnova
- 1. Představení různých zaměření hodin a aktivit užívaných při výuce anglického jazyka na středních školách; vymezení rolí, jež si dobrý učitel osvojuje/používá k rozvíjení komunikační kompetence ve třídě.
2. Řízení výuky zaměřené na dávání a kontrolu pokynů, uspořádání lavic, dohled na žáky a zpětnou vazbu.
3. Výuka jazykových prostředků – slovní zásoby, gramatiky, výslovnosti a funkcí – s důrazem na způsoby prezentace a kontroly jazykového významu, formy a funkce.
4. Výuka řečových dovedností – poslechu, čtení, psaní, mluvení – s důrazem na způsoby zpracování jazyka shora dolů a zdola nahoru u receptivních dovedností, a na přesnost a plynulost u dovedností produktivních.
5. Výuka angličtiny pro specifické účely, výuky kultury a literatury na středních školách se zaměřením na podobnosti a rozdíly mezi těmito zaměřeními a výukou jazykových prostředků a řečových dovedností v obecné angličtině.
6. Úvod do plánování výuky se speciálním zaměřením na účely, cíle, analýzu jazyka a přípravu aktivit.
7. Úvod do výběru a adaptace jazykových aktivit vhodných pro účel hodiny a úroveň žáka.
8. Mikrovýstup, pozorování, poskytnutí a získání zpětné vazby.
- 1. Představení různých zaměření hodin a aktivit užívaných při výuce anglického jazyka na středních školách; vymezení rolí, jež si dobrý učitel osvojuje/používá k rozvíjení komunikační kompetence ve třídě.
- Literatura
- povinná literatura
- Lewis, M., Hill, J. (1992). Practical Techniques for Language Teaching. Hove, England: Language Teaching Publications.
- Richards, J.C. (2006). Communicative Language Teaching Today. UK: CUP.
- doporučená literatura
- Gower, R., Phillips, H., and Walters, S. (2005). Teaching practice handbook. Oxford: Macmillan.
- Hamer, J. (2007). How to teach English. Harlow: Longman.
- UR, P. (1996). A course in language teaching : practice and theory. Cambridge: Cambridge University Press.
- Scrivener, J. (1994). Learning teaching : a guidebook for English language teachers. Oxford: Macmillan Heinemann English language teaching.
- Cook, V. (2008). Second Language Learning and Language Teaching. Malta: Hodder Education.
- Brown, H. D. (2001/2007). Teaching by principles: An interactive approach to language pedagogy (2nd/3rd ed.). White Plains: Pearson Education.
- Thornbury, S. (2006). An A-Z oF ELT: A dictionary of terms and concepts used in English Language Teaching. UK: Macmillan.
- Výukové metody
- Výklad, diskuze ve třídě, práce ve skupinách a dvojicích, mikrovýstup a pozorování, četba.
- Metody hodnocení
- Docházka je povinná. Kurz je zakončen závěrečným testem, který vychází ze dvou povinných textů a který u studentů ověří jejich pochopení témat probíraných během kurzu. Test bude psán na počítači a bude obsahovat sadu otevřených a uzavřených otázek. Studenti rovněž odevzdají jeden úkol (přípravu aktivity pro mikrovýstup). K získání zápočtu potřebují studenti celkem získat nejméně 70 bodů.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/AJU5101