CJQZ06 Český jazyk pro cizince: začátečníci I - konverzace

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Zdeněk Andrle (přednášející)
Garance
PhDr. Eva Rusínová
Kabinet češtiny pro cizince – Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Petr Šipka
Dodavatelské pracoviště: Kabinet češtiny pro cizince – Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 10:00–12:40 D42
Předpoklady
SOUHLAS
Do kurzů češtiny pro cizince se zájemci přihlašují formou přihlášek v Kabinetu češtiny pro cizince (nikoli přes Informační systém MU).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojení si základů českého jazyka - seznámení studentů (úplných začátečníků) se základní slovní zásobou, její zvládnutí a uplatnění spolu se získanými gramatickýcmi znalostmi při tvoření větných konstrukcí, v dialozích a základních konverzačních situacích.
Náplň výuky se odvíjí od úrovně znalosti českého jazyka zjištěné vstupním testem.
Vstupní test proběhne první den semestru (Kabinet češtiny pro cizince, Arna Nováka 1, budova D, 4. podlaží).
Výstupy z učení
Účastník kurzu je seznámen se základy českého jazyka a po úspěšném absolvování předmětu bude schopen aktivně používat konverzační témata uvedená v osnově předmětu, ovládá omezenou slovní zásobu, je schopen reagovat v základních komunikačních situacích s využitím základních společenských frází.
Osnova
  • (vše v rozsahu učebnice M. Pintarová, I. Rešková: Communicative Czech (Elementary Czech), lekce 1 - 7)
  • pozdravy a základní společenské fráze
  • základní fráze při seznámení a rozloučení a jejich využití v dialogu
  • orientace v prostoru (adverbia místa)
  • vyjádření posesivity (posesivní adjektiva)
  • slovní zásoba související s národností a jazykem dané země původu
  • slovní zásoba související s profesí (vytvoření protějšku dle rodu)
  • popis nejběžnějších denních aktivit (v souvislosti s procvičováním prézentních forem sloves)
  • porozumění významu verb "znát, vědět, umět" a jejich procvičení v komunikaci
  • konverzační téma "obchod" - nácvik běžných frází při nakupování v různých typech obchodů se zaměření na nákup potravin
  • psaní neformálního dopisu
  • vyplňování běžných formulářů (pošta, banka)
  • orientace v prostoru (v návaznosti na probíranou gramatiku týkající se reakcí na otázky "Kde? Kam?") a její procvičení v dialogu s použitím mapy
  • konverzační téma "restaurace" a "hotel" - objednávání jídla a rezervace pokoje
  • porozumění jídelnímu lístku
  • využití modálních verb v různých komunikačních situacích
  • fráze týkající se vyjádření subjektivních pocitů ("mám rád, rád, líbí se mi, chutná mi...")
  • nácvik použití minulého času (popis denního programu a programu celého týdne)
  • použití genitivu (vyjádření data a další časové údaje)
  • nákup potravin v obchodě
  • čas (odpověď na otázku "Kolik je hodin?"
  • televizní a divadelní programy
Literatura
    povinná literatura
  • REŠKOVÁ, Ivana a Magdalena PINTAROVÁ. Communicative Czech (Elementary Czech). Nové opravené vydání. PhDr. Ivana Rešková, 2007, 262 s. ISBN 80-239-6575-1. URL info
    doporučená literatura
  • REŠKOVÁ, Ivana. Communicative Czech (Elementary Czech): Workbook. 1. vydání. Praha: Nakladatelství Karolinum, 1998, 111 s. ISBN 80-246-0574-0. info
  • HOLÁ, Lída. Czech step by step 1. 1. vydání. Praha: Akropolis, 2016, 204 stran. ISBN 9788074701290. info
  • BOCCOU KESTŘÁNKOVÁ, Marie, Dagmar ŠTĚPÁNKOVÁ a Kateřina VODIČKOVÁ. Čeština pro cizince. 1. vydání. Brno: Edika, 2017, 570 stran. ISBN 9788026611875. info
  • ADAMOVIĆ, Ana a Darina IVANOVOVÁ. Basic Czech I. Third edition. Prague: Karolinum, 2013, 181 stran. ISBN 9788024623344. info
Výukové metody
Výuka vedená učitelem (teoretická příprava), četba s porozuměním, poslech s porozuměním, vedení dialogu, samostatná promluva, samostatná, párová a skupinová práce, domácí úkoly, doplňková cvičení (ústní a písemná), překlad, práce s učebnicí a cvičeními pro danou úroveň znalosti českého jazyka, procvičení výslovnosti, jazykové hry, online cvičení, průběžné hodnocení.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen závěrečnou zkouškou písemnou a ústní. K připuštění k závěrečné zkoušce je třeba 75 % aktivní docházky do výuky.
Pozdní příchod do kontaktní výuky vč. pozdního připojení se k distanční (online) výuce se rovněž počítá jako absence. Omluvena je pouze nepřítomnost z důvodu nemoci doložená lékařským potvrzením.
Aktivní docházkou se rozumí připravenost na výuku (splněné domácí úkoly, disponování učebnicí a probíranými studijními materiály, připravená prezentace apod.) a plnění úkolů stanovených vyučujícím.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, jaro 2004, podzim 2004, jaro 2005, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/CJQZ06