FF:CJQZ06 ČJ pro cizince: Z1 konverzace - Informace o předmětu
CJQZ06 Český jazyk pro cizince: začátečníci I - konverzace
Filozofická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Zdeněk Andrle (přednášející)
- Garance
- PhDr. Eva Rusínová
Kabinet češtiny pro cizince – Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Petr Šipka
Dodavatelské pracoviště: Kabinet češtiny pro cizince – Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 10:00–12:40 D42
- Předpoklady
- SOUHLAS
Do kurzů češtiny pro cizince se zájemci přihlašují formou přihlášek v Kabinetu češtiny pro cizince (nikoli přes Informační systém MU). - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je osvojení si základů českého jazyka - seznámení studentů (úplných začátečníků) se základní slovní zásobou, její zvládnutí a uplatnění spolu se získanými gramatickýcmi znalostmi při tvoření větných konstrukcí, v dialozích a základních konverzačních situacích.
Náplň výuky se odvíjí od úrovně znalosti českého jazyka zjištěné vstupním testem.
Vstupní test proběhne první den semestru (Kabinet češtiny pro cizince, Arna Nováka 1, budova D, 4. podlaží). - Výstupy z učení
- Účastník kurzu je seznámen se základy českého jazyka a po úspěšném absolvování předmětu bude schopen aktivně používat konverzační témata uvedená v osnově předmětu, ovládá omezenou slovní zásobu, je schopen reagovat v základních komunikačních situacích s využitím základních společenských frází.
- Osnova
- (vše v rozsahu učebnice M. Pintarová, I. Rešková: Communicative Czech (Elementary Czech), lekce 1 - 7)
- pozdravy a základní společenské fráze
- základní fráze při seznámení a rozloučení a jejich využití v dialogu
- orientace v prostoru (adverbia místa)
- vyjádření posesivity (posesivní adjektiva)
- slovní zásoba související s národností a jazykem dané země původu
- slovní zásoba související s profesí (vytvoření protějšku dle rodu)
- popis nejběžnějších denních aktivit (v souvislosti s procvičováním prézentních forem sloves)
- porozumění významu verb "znát, vědět, umět" a jejich procvičení v komunikaci
- konverzační téma "obchod" - nácvik běžných frází při nakupování v různých typech obchodů se zaměření na nákup potravin
- psaní neformálního dopisu
- vyplňování běžných formulářů (pošta, banka)
- orientace v prostoru (v návaznosti na probíranou gramatiku týkající se reakcí na otázky "Kde? Kam?") a její procvičení v dialogu s použitím mapy
- konverzační téma "restaurace" a "hotel" - objednávání jídla a rezervace pokoje
- porozumění jídelnímu lístku
- využití modálních verb v různých komunikačních situacích
- fráze týkající se vyjádření subjektivních pocitů ("mám rád, rád, líbí se mi, chutná mi...")
- nácvik použití minulého času (popis denního programu a programu celého týdne)
- použití genitivu (vyjádření data a další časové údaje)
- nákup potravin v obchodě
- čas (odpověď na otázku "Kolik je hodin?"
- televizní a divadelní programy
- Literatura
- povinná literatura
- REŠKOVÁ, Ivana a Magdalena PINTAROVÁ. Communicative Czech (Elementary Czech). Nové opravené vydání. PhDr. Ivana Rešková, 2007, 262 s. ISBN 80-239-6575-1. URL info
- doporučená literatura
- REŠKOVÁ, Ivana. Communicative Czech (Elementary Czech): Workbook. 1. vydání. Praha: Nakladatelství Karolinum, 1998, 111 s. ISBN 80-246-0574-0. info
- HOLÁ, Lída. Czech step by step 1. 1. vydání. Praha: Akropolis, 2016, 204 stran. ISBN 9788074701290. info
- BOCCOU KESTŘÁNKOVÁ, Marie, Dagmar ŠTĚPÁNKOVÁ a Kateřina VODIČKOVÁ. Čeština pro cizince. 1. vydání. Brno: Edika, 2017, 570 stran. ISBN 9788026611875. info
- ADAMOVIĆ, Ana a Darina IVANOVOVÁ. Basic Czech I. Third edition. Prague: Karolinum, 2013, 181 stran. ISBN 9788024623344. info
- Výukové metody
- Výuka vedená učitelem (teoretická příprava), četba s porozuměním, poslech s porozuměním, vedení dialogu, samostatná promluva, samostatná, párová a skupinová práce, domácí úkoly, doplňková cvičení (ústní a písemná), překlad, práce s učebnicí a cvičeními pro danou úroveň znalosti českého jazyka, procvičení výslovnosti, jazykové hry, online cvičení, průběžné hodnocení.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen závěrečnou zkouškou písemnou a ústní. K připuštění k závěrečné zkoušce je třeba 75 % aktivní docházky do výuky.
Pozdní příchod do kontaktní výuky vč. pozdního připojení se k distanční (online) výuce se rovněž počítá jako absence. Omluvena je pouze nepřítomnost z důvodu nemoci doložená lékařským potvrzením.
Aktivní docházkou se rozumí připravenost na výuku (splněné domácí úkoly, disponování učebnicí a probíranými studijními materiály, připravená prezentace apod.) a plnění úkolů stanovených vyučujícím. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/CJQZ06