FF:DESB33 Digitální přístupnost - Informace o předmětu
DESB33 Digitální přístupnost
Filozofická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/1/1. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno synchronně online - Vyučující
- Mgr. Radek Pavlíček (přednášející), PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Simona Kramosilová (cvičící) - Garance
- Mgr. Radek Pavlíček
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 28 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 27/28, pouze zareg.: 0/28 - Mateřské obory/plány
- Design informačních služeb (program FF, B-DIS_)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu Digitální přístupnost je vybavit studenty znalostmi a dovednostmi pro tvorbu digitálních řešení přístupných pro co nejširší skupinu uživatelů, včetně uživatelů se specifickými potřebami. Studenti se naučí identifikovat a odstraňovat nejčastější bariéry v digitálním prostředí, osvojí si zásady inkluzivního designu a seznámí se s legislativními požadavky na přístupnost. Předmět nabízí nejen seznámení s potřebami různých skupin uživatelů, ale i s asistivními technologiemi, které zajišťují plnohodnotný přístup k digitálnímu obsahu. Díky praktickým ukázkám, práci na projektu či získání kompetencí v oblasti testování přístupnosti budou studenti schopni uplatnit získané znalosti v reálných projektech a přispět tak k tvorbě digitálního prostoru bez bariér.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu budou studenti schopni:
Identifikovat nejčastější bariéry v digitálním prostředí, pochopit, jak brání plnohodnotnému využívání digitálních technologií a ovlivňují uživatele se specifickými potřebami.
Charakterizovat uživatele se specifickými potřebami a navrhovat vhodná digitální řešení.
Vysvětlit legislativní požadavky na přístupnost a zajistit, aby návrhy digitálních produktů byly v souladu s příslušnými normami a předpisy.
Zahrnout asistivní technologie do digitálního designu a zohlednit jejich silné i slabé stránky.
Uplatňovat zásady inkluzivního designu při tvorbě digitálního obsahu tak, aby byl přístupný širokému okruhu uživatelů.
Implementovat tři pilíře přístupnosti (kód, design a obsah) do webových stránek, aplikací, dokumentů a multimediálního obsahu.
Testovat přístupnost digitálních produktů - identifikovat bariéry a doporučit úpravy pro zlepšení přístupnosti. - Osnova
- Úvod do tématu
- Nejčastější bariéry v digitálním prostoru
- Uživatelé se specifickými potřebami
- Asistivní technologie
- Tři pilíře přístupnosti (kód, design, obsah)
- Strukturování obsahu
- Interakce s rozhraním - přístupnost a ovladatelnost z klávesnice, hlasové ovládání
- Čitelnost a kontrast
- Přístupnost grafiky a multimédií
- Přístupnost dokumentů
- Přístupná čeština
- Testování přístupnosti - teorie, automatické vs. manuální testování, nástroje, atp.
- Testování přístupnosti v praxi
- Legislativa a standardy
- Accessibility Overlays
- Další (sebe)vzdělávání, certifikace
- Výukové metody
- Asynchronní studium materiálů, synchronní setkání, zaměřená na praxi; individuální projekt
- Metody hodnocení
- Individuální projekt
- Informace učitele
- Financováno z projektu MUNI 3.2.1, reg. číslo NPO_MUNI_MSMT-16606/2022, realizovaného v rámci Národního plánu obnovy pro oblast vysokých škol pro roky 2022–2024.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/DESB33