DESB33 Digitální přístupnost

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/1/1. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno synchronně online
Vyučující
Mgr. Radek Pavlíček (přednášející), PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Simona Kramosilová (cvičící)
Garance
Mgr. Radek Pavlíček
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 28 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 27/28, pouze zareg.: 0/28
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu Digitální přístupnost je vybavit studenty znalostmi a dovednostmi pro tvorbu digitálních řešení přístupných pro co nejširší skupinu uživatelů, včetně uživatelů se specifickými potřebami. Studenti se naučí identifikovat a odstraňovat nejčastější bariéry v digitálním prostředí, osvojí si zásady inkluzivního designu a seznámí se s legislativními požadavky na přístupnost. Předmět nabízí nejen seznámení s potřebami různých skupin uživatelů, ale i s asistivními technologiemi, které zajišťují plnohodnotný přístup k digitálnímu obsahu. Díky praktickým ukázkám, práci na projektu či získání kompetencí v oblasti testování přístupnosti budou studenti schopni uplatnit získané znalosti v reálných projektech a přispět tak k tvorbě digitálního prostoru bez bariér.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu budou studenti schopni:
Identifikovat nejčastější bariéry v digitálním prostředí, pochopit, jak brání plnohodnotnému využívání digitálních technologií a ovlivňují uživatele se specifickými potřebami.
Charakterizovat uživatele se specifickými potřebami a navrhovat vhodná digitální řešení.
Vysvětlit legislativní požadavky na přístupnost a zajistit, aby návrhy digitálních produktů byly v souladu s příslušnými normami a předpisy.
Zahrnout asistivní technologie do digitálního designu a zohlednit jejich silné i slabé stránky.
Uplatňovat zásady inkluzivního designu při tvorbě digitálního obsahu tak, aby byl přístupný širokému okruhu uživatelů.
Implementovat tři pilíře přístupnosti (kód, design a obsah) do webových stránek, aplikací, dokumentů a multimediálního obsahu.
Testovat přístupnost digitálních produktů - identifikovat bariéry a doporučit úpravy pro zlepšení přístupnosti.
Osnova
  • Úvod do tématu
  • Nejčastější bariéry v digitálním prostoru
  • Uživatelé se specifickými potřebami
  • Asistivní technologie
  • Tři pilíře přístupnosti (kód, design, obsah)
  • Strukturování obsahu
  • Interakce s rozhraním - přístupnost a ovladatelnost z klávesnice, hlasové ovládání
  • Čitelnost a kontrast
  • Přístupnost grafiky a multimédií
  • Přístupnost dokumentů
  • Přístupná čeština
  • Testování přístupnosti - teorie, automatické vs. manuální testování, nástroje, atp.
  • Testování přístupnosti v praxi
  • Legislativa a standardy
  • Accessibility Overlays
  • Další (sebe)vzdělávání, certifikace
Výukové metody
Asynchronní studium materiálů, synchronní setkání, zaměřená na praxi; individuální projekt
Metody hodnocení
Individuální projekt
Informace učitele
Financováno z projektu MUNI 3.2.1, reg. číslo NPO_MUNI_MSMT-16606/2022, realizovaného v rámci Národního plánu obnovy pro oblast vysokých škol pro roky 2022–2024. Financováno z projektu MUNI 3.2.1, reg. číslo NPO_MUNI_MSMT-16606/2022, realizovaného v rámci Národního plánu obnovy pro oblast vysokých škol pro roky 2022–2024.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/DESB33