FF:DU4000a Didactics of Art History I - Course Information
DU4000a Didactics of Art History I
Faculty of ArtsAutumn 2024
- Extent and Intensity
- 2/6/0. 4 credit(s). Recommended Type of Completion: k (colloquium). Other types of completion: zk (examination), z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. et Mgr. Romana Šimurdová (lecturer), prof. Mgr. Ondřej Jakubec, Ph.D. (deputy)
- Guaranteed by
- Mgr. et Mgr. Romana Šimurdová
Department of Art History – Faculty of Arts
Contact Person: prof. PhDr. Jiří Kroupa, CSc.
Supplier department: Department of Art History – Faculty of Arts - Timetable
- Fri 14:00–15:40 K33, except Mon 18. 11. to Sun 24. 11.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- History of Arts (programme FF, N-OT)
- Studies in the field of pedagogical sciences aimed at preparing secondary school teachers (programme FF, C-CV, specialization History of Arts)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je připravit absolventy dějin umění na pedagogickou praxi na středních odborných školách a vyšších odborných školách uměleckého zaměření a gymnáziích. Další uplatnění mohou najít absolventi v lektorských odděleních galerií, jako animátoři a zprostředkovatelé umění. Předmět klade důraz na aktivní osvojení výukových metod a jejich aktuálnost v současném vzdělávání.Studenti se v předmětu seznamují s RVP a ŠVP několika středních škol a učí se do nich implementovat aktuální poznatky z dějin umění jako vědeckého oboru. Předmět učí studenty připravovat podmínky pro učení všech žáků včetně žáků s IVP a se specifickými poruchami učení a uplatňovat formativní hodnocení všech žáků. Důraz je kladen na inovativní výukové metody vč. digitálních elektronických zdrojů.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Dějiny umění v historických a sociokulturních kontextech, Dějiny umění dnes – vybrané aktuální proudy Nových Dějin umění. 2. Dějiny umění v kurikulárních dokumentech, Rámcové vzdělávací programy, Školní vzdělávací programy. 3. Tvorba učebního plánu jako didaktická transformace učiva 4. Tradiční didaktické materiály (učebnice) versus moderní didaktická technika (databáze na internetu, dokumenty online, elektronická učebnice), problematika dostupnosti informací x versus jejich pravdivost. 5. Aktivizační výukové metody. 6. Mezioborové výukové projekty. 7. Formy organizace procesu učení žáků ve vyučovací hodině. 8. Hodnocení, didaktické testy, klasifikační metody, vliv klasifikace na motivaci studentů. 9. Průřezová témata a jejich včlenění do vyučovacích hodin Dějin umění. 10. Učíme se mimo instituci: exkurze, edukační programy pro školy galerijních a muzejních institucí, architektonická procházka. 11. Vybraná kapitola z dějin umění a formy a metody jejího zpřístupnění na střední všeobecně vzdělávací a odborné škole.
- Literature
- STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana, Jiří HAVLÍČEK, Kateřina HRUŠKOVÁ, Jan CHARVÁT, Petr KUNČÍK, Jiří LANGER, Michaela MATĚJKOVÁ, Hana NOVOTNÁ, Michaela SLIVKOVÁ, Jan SOBOTA, Romana ŠIMURDOVÁ, Irena RODRIGUEZ TOČÍKOVÁ, Petra VENCLÍKOVÁ and Júlia ZORKOVSKÁ. Vize v umění a ve výchově uměním (Vision in the Arts and Art Education). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 198 pp. ISBN 978-80-210-8451-3. info
- KOLÁŘ, Zdeněk and Alena VALIŠOVÁ. Analýza vyučování : vyučování jako dialog, řízení učení žáků, styly a způsoby hodnocení, komunikace, kooperace a interakce. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 230 s. ISBN 9788024728575. URL info
- DAVID, Jiří. Století dítěte a výzva obrazů : (eseje). 2., rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 351 s. ISBN 9788021045934. info
- KOLÁŘ, Zdeněk and Renata ŠIKULOVÁ. Hodnocení žáků : formy hodnocení, učitel a žák, sebehodnocení, praktické ukázky. Vydání 1. Praha: Grada, 2005, 157 stran. ISBN 802470885X. info
- MAŇÁK, Josef and Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 stran. ISBN 8073150395. info
- BABYRÁDOVÁ, Hana. Rituál, umění a výchova. 1. vyd. V Brně: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 351 s. ISBN 80-210-3029-1. info
- Teaching methods (in Czech)
- Diskuse a 80% aktivní účast - plnění úkolů zadaných na seminářích.
- Assessment methods (in Czech)
- Kolokvium s prezentací návrhu výukového projektu s využitím aktivizačních výukových metod.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught each semester.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2024/DU4000a