FAVKp02 Produkční, distribuční a uváděcí praxe

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Garance
Mgr. Šárka Jelínek Gmiterková, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 14:00–17:40 C34, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Praktický kurz na první pohled sice nese široký a všeobjímající název, jeho cílem je studenty seznámit se základními parametry, výzvami a problémy tuzemského filmového prostředí. Každou z oblastí pokryje bloková výuka jednoho z pozvaných hostů, kteří studenty provedou svojí činností v jedné z oblastí filmového průmyslu; představí vybrané projekty a identifikují klíčové know how, bez něhož by se při své každodenní praxi neobešli. Studenti tak dostanou jedinečnou možnost nejen poznat dlouholetého dramaturga MFF KV či producenta jedné z důležitých českých servisních firem, ale také zjistit, jaké požadavky a nároky by museli splnit, pokud by v jedné z vybraných oblastí chtěli sami uspět.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu studenti získají základní povědomí o:
- tuzemské filmové produkci, jak z pohledu výrobce dokumentárních snímků, tak z perspektivy servisní firmy zajišťující služby nadnárodním produkcím
- festivalových strategiích, jak z pohledu samotných filmařů, tak z pohledu festivalových dramaturgů
- provozu okresního kina, včetně programování, financování a propagace
- znalostech, dovednostech a zkušenostech, které jim mohou být nápomocné při uplatnění se v jednom z představených odvětví
Osnova
  • Výuka proběhne vždy v pátek odpoledne v rozvrhových blocích po cca 4 hodinách.
  • Dan Krátký - 27.9. a 8.11.
  • Data-driven programování kina.
  • V první, spíše přednáškové části, se zaměříme na programování, vyhodnocování a práci s daty. Podle jakého vzorce kino rozhoduje, který film půjde do jakého slotu a sálu, kolikrát jej bude uvádět a jak dlouho se film bude vracet. Jak porozumět pestré skupině diváků, pro něž chce kino mít diverzifikovanou nabídku? Jak a kdy je potřeba vzít do úvahy socio-kulturní kontext města/čtvrti, aby program zafungoval?
  • Ve druhé části přednášky si pustíme vybraný snímek a na modelových případech různých kin si ukážeme, jak s ním programově pracovat. Uvidíme, jak různé filmy fungují nejen v různých regionech, ale i kulturních prostorech.
  • Jan Bodnár - 4.10.
  • Produkce dokumentárního filmu
  • Přednáška absolventa bakalářského studia na FAV Jana Bodnára se zaměří na produkci dokumentárního filmu: od prvních fází vývoje, přes natáčení, post-produkci až po distribuční strategie. Jak a kdy do jednotlivých fází projektu vstupuje producent? Jak se tato profese liší od produkčního, výkonného producenta či producenta kreativního? Na konkrétní případové studii vzniku a distribuce filmu Jiříkovo vidění s následnou projekcí si ukážeme, jaké podmínky aktuálně panují v Čechách pro dokumentární tvůrce i producenty a jak se změnila pravidla hry v rámci festivalového a distribučního okruhu v posledních letech.
  • Pavel Müller - 11.10.
  • Produkce mezinárodního koprodukčního projektu
  • Přednáška představí základní fáze výroby mezinárodního koprodukčního projektu. Na příkladu snímku NA ZAPADNI FRONTE KLID si ukážeme  přípravu výroby, konceptualizaci řešení, přípravu jednotlivych složek a proces natáčení z perspektivy producenta a line producenta (dispozice, reportovani atd). Výklad bude doprovodí řada ilustračních dokumentů.
  • Amelie Von Kienlin (producentka) - 25.10. TBS
  • Martin Horyna - 15.11. a 6.12.
  • Filmové festivaly
  • Dvojice prakticky orientovaných přednášek o filmových festivalech a jejich vlivu na cirkulaci filmů. První setkání přiblíží ekosystém tzv. „festivalového okruhu“: Co od festivalů, filmových trhů a dalších specializovaných akcí očekávají různé skupiny filmových profesionálů? Čím se živí sales agent? A proč měla Anora Seana Bakera premiéru v Cannes namísto Karlových Varů? Druhá přednáška se na filmové festivaly zaměří „zevnitř“: Jaké dovednosti by měl mít festivalový dramaturg? A jakými způsoby se od 3000 přihlášek lze dostat k finálnímu výběru několika desítek filmů?
Literatura
    povinná literatura
  • Petr Szczepanik a kol., Studie vývoje českého hraného kinematografického díla. Praha: Státní fond kinematografie 2015.
  • SZCZEPANIK, Petr. Screen industries in East-central Europe. London: BFI, 2021, xiii, 289. ISBN 9781839022739. info
    neurčeno
  • BILÍK, Petr. Financování filmu jako aspekt kulturní politiky. Vydání první. Praha: NLN, 2020, 202 stran. ISBN 9788074227622. info
Výukové metody
Přednášky, QA, případně projekce.
Metody hodnocení
Každý student/ka napíše krátké resumé každého z bloků. Na každý blok vychází shrnutí o délce 2 NS (tedy 3600 znaků včetně mezer).
Kombinovaní studenti mohou dva vyučovací bloky vynechat.
Jeden blok si student/ka vyberou ke zpracování závěrečné eseje v rozsahu minimálně 8 NS. Pro ni si zvolí jedno ze dvou témat, které každý pedagog představí v závěru svého přednáškového bloku.
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/el/phil/podzim2024/FAVKp02/index.qwarp
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/phil/podzim2024/FAVKp02/index.qwarp
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/FAVKp02