FAVh060 Realismus v globální umělecké kinematografii

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Ondřej Pavlík, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Ondřej Pavlík, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 14:00–15:40 C34, Čt 18:00–20:40 C34, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11., kromě Čt 19. 12. ; a Čt 10. 10. 12:00–13:40 C34, Čt 17. 10. 12:00–13:40 C34, Čt 31. 10. 12:00–13:40 C34, Čt 28. 11. 12:00–13:40 C34, Čt 19. 12. 12:00–13:40 C34, 14:00–15:40 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Realismus je v debatách o filmu zaužívaný pojem. Jeho význam se - alespoň intuitivně - zdá být zřejmý. Označuje filmy či skupiny filmů, které se svým stylem, reprezentovanými aktéry a tématy nejvíce blíží mimofilmové skutečnosti. Zároveň se však setkáváme s různými odnožemi a podkategoriemi realismu, které neznamenají totéž: neorealismus, socialistický realismus, magický realismus, hyperrealismus a další. Co když tedy realismus není stálá a pevně daná věc, ale pohyblivé a vnitřně rozrůzněné pole, které se může v čase a místě měnit?

Kurs představí dominantní i méně známé koncepce realismu, jak se dosud projevovaly především v globální umělecké kinematografii. Obecně lze tyto koncepce rozdělit do dvou proudů. První z nich se opírá o představu, že realita je opakem fikční konstrukce a že realistické filmy co nejpřesněji odrážejí nemediovanou skutečnost. Druhý z nich naopak chápe mnohočetnou konstruovanost jako hlavní princip realismu a zastává názor, že fikce realitu neodrážejí, ale přetvářejí a vytvářejí.

V sérii přednášek a projekcí si ukážeme, jak se tyto představy o realismu mění, jaké obecnější myšlenkové postoje za nimi stojí a jaké formy realismu můžeme nacházet ve filmech. Realismus z tohoto přehledu vyvstane jako estetická, etická i produkční kategorie, která významně určuje, jak se vztahujeme k okolnímu světu. Mezi filmy, které přednáškový cyklus doprovodí, budou mj. filmy italského neorealismu, filmy Chantal Akerman, Miguela Gomese, Nuriho Bilge Ceylana nebo také dokumentární filmy cinema verité.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat a shrnout ústřední přístupy k filmovému realismu
- mít povědomí o filosofických postojích k realitě, které stojí za rozdílnými koncepcemi realismu
- chápat realismus jako estetickou, etickou, produkční i percepční kategorii
- mít přehled o různých typech filmové realistické tvorby
- uvažovat o teoriích filmového realismu s ohledem na jejich vazby na společenské proměny a další záležitosti každodenního života
Osnova
  • realismus Andrého Bazina
  • realismus jako estetická konvence: Roland Barthes, Bordwell & Thompson, strukturalisté a formalisté
  • je realismus v afektu? Gilles Deleuze a poststrukturalismus
  • Thomas Elsaesser a nové čtení Bazina
  • hyperrealismus: skutečnější než skutečnost
  • realismus jako modus produkce: jak se vytváří realita
  • Bruno Latour a jeho teorie fikčního realismu
  • spekulativní realismus
Literatura
  • Impure cinema :intermedial and intercultural approaches to film. Edited by Anne Jerslev - Lúcia Nagib. 1 online r. ISBN 9781780765112. info
  • JIRSA, Tomáš. Tváří v tvář beztvarosti : afektivní a vizuální figury v moderní literatuře. První vydání. Brno: Host, 2016, 364 stran. ISBN 9788074917936. info
  • Theorizing world cinema. Edited by Lúcia Nagib - Christopher Perriam - Rajinder Kumar Dudrah. London: I.B. Tauris, 2012, xxxii, 229. ISBN 9780857721044. info
  • Opening Bazin : postwar film theory and its afterlife. Edited by Dudley Andrew - Hervé Joubert-Laurencin. Oxford: Oxford University Press, 2011, xix, 351. ISBN 9780199733880. info
  • HARMAN, Graham. Towards speculative realism : essays and lectures. 1st pub. Winchester, UK: Zero Books, 2010, 212 s. ISBN 9781846943942. info
  • DELEUZE, Gilles. Film. 1, Obraz-pohyb : Cinéma. 1, L'image-mouvement (Orig.). Translated by Jiří Dědeček. Vyd. v ČR 1. Praha: Národní filmový archiv, 2000, 298 s. ISBN 80-7004-098-X. info
  • BAZIN, André. Co je to film? Praha: Československý filmový ústav, 1979. info
Výukové metody
přednášky, filmové projekce
Metody hodnocení
závěrečný esej
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/phil/podzim2024/FAVh060/index.qwarp
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/FAVh060