FAVp021 Produkční, distribuční a uváděcí praxe

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Bc. Jan Bodnár (přednášející)
Martin Horyna (KVIFF) (přednášející)
Mgr. Šárka Jelínek Gmiterková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Daniel Krátký (přednášející)
Pavel Müller (Sirena Film) (přednášející)
Amelie Von Kienlin (Amusement Park) (přednášející)
Garance
Mgr. Šárka Jelínek Gmiterková, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Šárka Jelínek Gmiterková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 14:00–17:40 C34, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
Předpoklady
Předmět lze vhodně kombinovat s kurzy FAVh057 (Výzkum filmových festivalov) a FAVp022 (Úvod do filmové a audiovizuální výchovy).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Praktický kurz na první pohled sice nese široký a všeobjímající název, jeho cílem je studenty seznámit se základními parametry, výzvami a problémy tuzemského filmového prostředí. Každou z oblastí pokryje bloková výuka jednoho z pozvaných hostů, kteří studenty provedou svojí činností v jedné z oblastí filmového průmyslu; představí vybrané projekty a identifikují klíčové know how, bez něhož by se při své každodenní praxi neobešli. Studenti tak dostanou jedinečnou možnost nejen poznat dlouholetého dramaturga MFF KV či producenta jedné z důležitých českých servisních firem, ale také zjistit, jaké požadavky a nároky by museli splnit, pokud by v jedné z vybraných oblastí chtěli sami uspět.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu studenti získají základní povědomí o:
- tuzemské filmové produkci, jak z pohledu výrobce dokumentárních snímků, tak z perspektivy servisní firmy zajišťující služby nadnárodním produkcím
- festivalových strategiích, jak z pohledu samotných filmařů, tak z pohledu festivalových dramaturgů
- provozu okresního kina, včetně programování, financování a propagace
- znalostech, dovednostech a zkušenostech, které jim mohou být nápomocné při uplatnění se v jednom z představených odvětví
Osnova
  • Výuka proběhne vždy v pátek odpoledne v rozvrhových blocích po cca 4 hodinách.
  • Dan Krátký - 27.9. a 8.11.
  • Data-driven programování kina.
  • V první, spíše přednáškové části, se zaměříme na programování, vyhodnocování a práci s daty. Podle jakého vzorce kino rozhoduje, který film půjde do jakého slotu a sálu, kolikrát jej bude uvádět a jak dlouho se film bude vracet. Jak porozumět pestré skupině diváků, pro něž chce kino mít diverzifikovanou nabídku? Jak a kdy je potřeba vzít do úvahy socio-kulturní kontext města/čtvrti, aby program zafungoval?
  • Ve druhé části přednášky si pustíme vybraný snímek a na modelových případech různých kin si ukážeme, jak s ním programově pracovat. Uvidíme, jak různé filmy fungují nejen v různých regionech, ale i kulturních prostorech.
  • Jan Bodnár - 4.10.
  • Produkce dokumentárního filmu
  • Přednáška absolventa bakalářského studia na FAV Jana Bodnára se zaměří na produkci dokumentárního filmu: od prvních fází vývoje, přes natáčení, post-produkci až po distribuční strategie. Jak a kdy do jednotlivých fází projektu vstupuje producent? Jak se tato profese liší od produkčního, výkonného producenta či producenta kreativního? Na konkrétní případové studii vzniku a distribuce filmu Jiříkovo vidění s následnou projekcí si ukážeme, jaké podmínky aktuálně panují v Čechách pro dokumentární tvůrce i producenty a jak se změnila pravidla hry v rámci festivalového a distribučního okruhu v posledních letech.
  • Pavel Müller - 11.10.
  • Produkce mezinárodního koprodukčního projektu
  • Přednáška představí základní fáze výroby mezinárodního koprodukčního projektu. Na příkladu snímku NA ZAPADNI FRONTE KLID si ukážeme  přípravu výroby, konceptualizaci řešení, přípravu jednotlivych složek a proces natáčení z perspektivy producenta a line producenta (dispozice, reportovani atd). Výklad bude doprovodí řada ilustračních dokumentů.
  • Amelie Von Kienlin (producentka) - 25.10. TBS
  • Martin Horyna - 15.11. a 6.12.
  • Filmové festivaly
  • Dvojice prakticky orientovaných přednášek o filmových festivalech a jejich vlivu na cirkulaci filmů. První setkání přiblíží ekosystém tzv. „festivalového okruhu“: Co od festivalů, filmových trhů a dalších specializovaných akcí očekávají různé skupiny filmových profesionálů? Čím se živí sales agent? A proč měla Anora Seana Bakera premiéru v Cannes namísto Karlových Varů? Druhá přednáška se na filmové festivaly zaměří „zevnitř“: Jaké dovednosti by měl mít festivalový dramaturg? A jakými způsoby se od 3000 přihlášek lze dostat k finálnímu výběru několika desítek filmů?
Literatura
    povinná literatura
  • Petr Szczepanik a kol., Studie vývoje českého hraného kinematografického díla. Praha: Státní fond kinematografie 2015.
  • SZCZEPANIK, Petr. Screen industries in East-central Europe. London: BFI, 2021, xiii, 289. ISBN 9781839022739. info
  • BILÍK, Petr. Financování filmu jako aspekt kulturní politiky. Vydání první. Praha: NLN, 2020, 202 stran. ISBN 9788074227622. info
Výukové metody
Přednášky, QA, případně projekce.
Metody hodnocení
Každý student/ka napíše krátké resumé každého z bloků. Na každý blok vychází shrnutí o délce 2 NS (tedy 3600 znaků včetně mezer). Jeden blok si student/ka vyberou ke zpracování závěrečné eseje v rozsahu minimálně 8 NS. Pro ni si zvolí jedno ze dvou témat, které každý pedagog představí v závěru svého přednáškového bloku.
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/el/phil/podzim2024/FAVp021/index.qwarp
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/FAVp021