FF:FJURS02J Reflektivní seminář FJ II 1 Ob - Informace o předmětu
FJURS02J Reflektivní seminář praxe FJ II - jednooborové studium
Filozofická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Alena Němcová Polická, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martina Tinková (přednášející)
doc. PhDr. Petr Dytrt, Ph.D. (náhr. zkoušející) - Garance
- doc. PhDr. Alena Němcová Polická, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Alena Němcová Polická, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každé liché úterý 12:00–13:40 G21, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
- Předpoklady
- NOW( FJUPP02J Pedagogická praxe FJ II 1Obor )
Předpokladem je ukončení bakalářského studia francouzštiny a ukončení předmětu didaktika II. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-FJU_) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem je, aby studenti dále utvářeli a prohlubovali sebepojetí učitele, s jistotou uplatňovali proces reflexe praxe a aby rozvíjeli oborově didaktické dovednosti.
- umožnit studentům aplikovat poznatky získané v předmětu "didaktika - pozorování a analýza" v reálném prostředí příslušných vzdělávacích institucí
- poskytnout studentům příležitost, aby pod vedením zkušených pedagogů a odborníků z praxe mohli rozvíjet důležité dovednosti, které jsou pro pedagogickou profesi klíčové
- poskytnout prostor pro důkladnou analýzu praxe v rámci (sebe)reflexe praxe s oborovým didaktikem
- absolvování blokových kurzů zaměřených na využití moderních technologií ve výuce a jejich aplikace v další výuce - Výstupy z učení
- Student bude schopen:
- plánovat a připravit výuku
- aplikovat teoretické poznatky z oblasti výuky francouzského jazyka do praxe a následně o tom referovat;
- reflektovat výuku jiného pedagoga, výuku kolegů a sebereflektovat vlastní výuku;
- postihnout klady a zápory vlastní výuky a stanovit si rozvojové cíle;
- poskytnout a přijmout konstruktivní zpětnou vazbu. - Osnova
- Reflexe pedagogické praxe v návaznosti na praxi popsanou níže. Praxe probíhá na střední škole vybrané ze sítě škol spolupracujících s FF MU ve spolupráci s provázejícím učitelem a oborovým didaktikem. Student je na začátku semestru informován o průběhu a podmínkách pro úspěšné absolvování praxe. Následuje samotný průběh praxe a průběžná evaluace. Součástí praxe jsou hospitace oborového didaktika ve výuce studenta, absolvování nabízených didaktických workshopů a průběžná písemná reflexe absolvované praxe v rámci učitelského reflexivního deníku a vedení si učitelského portfolia. Těmito závěrečnými dokumenty (včetně elektronického Sebehodnotícího dokumentu) student na konci semestru svou praxi vykáže a při závěrečném reflexivním setkání s oborovým didaktikem zreflektuje svoje pedagogické kompetence a stanoví si dílčí seberozvojové cíle pro další semestr. Náplň a předepsaná dotace: 12 hodin náslechů v předmětu dle aprobace, nejlépe ve třídě, kde budou studenti vyučovat + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem 12 hodin vlastní výuky + 4 hodiny její reflexe s provázejícím učitelem 8 hodin tandemové výuky + 4 hodiny její reflexe s provázejícím učitelem 28 hodin dalších činností přímo ve škole
- Literatura
- Zounek, J. e-learning a vzdělávání. několik pohledů na problematiku e-learningu. in Pedagogika , 2006, roč. lvi, č. 4. s. 335–347. iSSn 0031-3815.
- CAMUSSI-NI, Marie-Armelle a Annick COATÉVAL. Comprendre la grammaire : une grammaire à l'épreuve de la didactique du FLE. Grenoble: Presses universitaires de Grenoble, 2013, 275 stran. ISBN 9782706118012. info
- KYLOUŠKOVÁ, Hana. Activités ludiques dans la classe de FLE. In Approches non formelles en classe de FLE. 2012. info
- ROBERT, Jean-Pierre. Dictionnaire pratique de didactique du FLE. 2e éd. rev. et augm. Paris: Ophrys, 2008, 224 s. ISBN 9782708011977. info
- CHAUVET, Aude. Référentiel des contenus d'apprentissage du FLE en rapport avec les six niveaux du Conseil de l'Europe, à l'usage des enseignants de FLE. Edited by Isabelle Normand - Sophie Erlich. Paris: Alliance française, 2008, 159 stran. ISBN 9782090352795. info
- Didactique du FLE et de l'interculturel : littérature, biographie langagière et médias. Edited by Luc Collès - Christine Develotte - Geneviève Geron - Françoise Tauz. Cortil-Wodon: E.M.E., 2007, 345 stran. ISBN 2930342854. info
- COURTILLON, Janine. Élaborer un cours de FLE. Paris: Hachette, 2003, 159 s. ISBN 9782011552143. info
- HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 498 s. URL info
- Výukové metody
- informativní a reflexivní schůzky
osobní konzultace
blokové semináře, workshopy
reflexivní deník k vlastní pedagogické zkušenosti
reflexivní diskuze s oborovým didaktikem - Metody hodnocení
- reflexivní deník
učitelské portfolio
sebehodnotící dokument (reflexe studenta - provázejícího učitele - oborového didaktika)
hospitace
reflexe s oborovým didaktikem - Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/FJURS02J