PBB129 Sociálně-pedagogická práce s romskou komunitou

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Simona Wachsbergerová (přednášející), doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Adéla Zajíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 16:00–17:40 B2.44, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
Předpoklady
PBB003 Základy sociální pedagogiky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 28/30, pouze zareg.: 0/30
Jiné omezení: Předmět není určen pro studenty 1. semestru
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je, aby studenti dokázali: definovat základní pojmy; popsat historický původ Romů, jejich příchod na území České republiky a postavení v jednotlivých etapách; klasifikovat subetnické členění Romů, ze kterého vyplývají specifika a diferenciace jednotlivých skupin a jejich rozlišné postavení, životní strategie; specifikovat religiozitu Romů a její možné projevy v běžném životě Romů; charakterizovat strukturu, hierarchii romských rodin a role jednotlivých členů; analyzovat proces sociálního vyloučení (neboli soc. exkluzi) a charakteristiku sociálně vyloučených lokalit a jejich obyvatel; identifikovat základní bariéry a příčiny možné segregace romských dětí ve vzdělávání; dovozovat možné nástroje integrace romských dětí v oblasti vzdělávání.
Výstupy z učení
Studen bude po absolvování předmětu schopen:
- definovat základní pojmy; popsat historický původ Romů, jejich příchod na území České republiky a postavení v jednotlivých etapách;
- klasifikovat subetnické členění Romů, ze kterého vyplývají specifika a diferenciace jednotlivých skupin a jejich rozlišné postavení, životní strategie;
- specifikovat religiozitu Romů a její možné projevy v běžném životě Romů; charakterizovat strukturu, hierarchii romských rodin a role jednotlivých členů;
- analyzovat proces sociálního vyloučení (neboli soc. exkluzi) a charakteristiku sociálně vyloučených lokalit a jejich obyvatel;
- identifikovat základní bariéry a příčiny možné segregace romských dětí ve vzdělávání; dovozovat možné nástroje integrace romských dětí v oblasti vzdělávání.
Osnova
  • 1. Historie a původ Romů (jejich příchod do Evropy i na území ČR)
  • 2. Subetnické členění Romů v ČR, situace po r. 1989
  • 3. Religiozita Romů
  • 4. Struktura a role v romské rodině
  • 5. Sociální vyloučení, sociálně vyloučené lokality, životní podmínky v sociálně vyloučených lokalitách
  • 6. Vymezení problému nízké vzdělanosti Romů žijících v sociálně vyloučených lokalitách
  • 7. Segregace ve vzdělávání, možnosti a nástroje integrace v oblasti vzdělávání
Literatura
    povinná literatura
  • Cikáni a etnicita. Translated by Marek Jakoubek. Vyd. 1. Praha: Triton, 2008, 403 s. ISBN 9788073871055. info
  • Romové a cikáni : neznámí i známí : interdisciplinární pohled. Edited by Marek Jakoubek - Lenka Jakoubková Budilová. 1. vyd. Voznice: Leda, 2008, 342 s. ISBN 9788073351199. info
  • NAVRÁTIL, Pavel. Romové v české společnosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 223 s. ISBN 8071787418. info
    doporučená literatura
  • Horváthová J., Sigmund Heráková A., Amendar. Pohled do světa romských osobností Brno: Muzeum romské kultury 2018.
  • Beyond rhetoric : Roma integration roadmap for 2020 : priorities for an EU framework for national Roma integration strategies ; for the Open Society Roma Initiatives,: Budapest, Hungary : Roma Initiatives,2020
  • Analýza změny po zavedení terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalit..
  • DAVIDOVÁ, Eva. Cesty Romů :1945-1990 : změny v postavení a způsobu života Romů v Čechách, na Moravě a na Slovensku. 2., přeprac. vyd., 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004, 273 s. ISBN 8024405245. info
  • HORVÁTHOVÁ, Jana. Základní informace o dějinách a kultuře Romů. [Praha]: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchy České republiky, 1998, 51 s. info
Výukové metody
Přednáška, seminář, exkurze
Metody hodnocení
Kurz probíhá jako kombinace přednášek a seminářů. Součástí výuky je exkurze do neziskové organizace zabývající se sociální prací se sociálně vyloučenými(Romy). Předmět je ukončem zápočetem.

Podmínky ukončení předmětu: během semestru každý student zpracuje recenzi odborné publikace (na výběr ze 3 publikací). Studenti ve dvojicích či trojicích vypracují samostatné projekty na téma sociální práce s dětmi či dospělými, které během semestru prezentují na seminářích. Podmínkou pro úspěšné ukončení předmětu je 80% účast studenta na přednáškách a seminářích.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/PBB129