FF:PBM121 Proinkluzivní přístupy - Informace o předmětu
PBM121 Proinkluzivní přístupy ve školní praxi
Filozofická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Jana Navrátilová, DiS., Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Jana Navrátilová, DiS., Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Adéla Zajíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 10:00–11:40 C43, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 16/30, pouze zareg.: 1/30 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, N-SOPP_) (2)
- Cíle předmětu
- Kurz nabízí fundovaný vhled do problematiky inkluzivního vzdělávání a vzdělanostních nerovností v současném vzdělávacím systému ČR včetně srovnání toho, jak se s problematikou diverzity vyrovnávají v zahraniční. Komparací inkluzivních trendů v jiných vzdělávacích systémech bude ukázáno, že k řešení identických problémů jsou použity odlišné postupy. Ambicí kurzu je poskytnout studentům orientaci v principech inkluzivního vzdělávání na úrovni politiky i praxe. S oporou o mezinárodní výzkumy budou rovněž diskutovány podoby a příčiny nerovností vyplývající převážně ze struktury vzdělávacího systému. Současně je cílem ukázat studentům, jak je možné pracovat se žáky s rozmanitými vzdělávacími potřebami. V předmětu bude propojována teorie s praxí s cílem vybavit studenty znalostmi, ale také dovednostmi při práci s heterogenní třídou/skupinou. Na konci kurzu studenti dokážou vysvětlit základní principy inkluzivního vzdělávání, mají přehled o legislativních opatřeních a strategiích pro rozvoj inkluze. Dokážou reflektovat vlastní postoj k diverzitě a zhodnotit jeho vliv pro pedagogickou praxi. Umí uplatnit teoretická východiska při tvorbě výukových strategií u žáků s rozmanitými vzdělávacími potřebami.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu budou studenti schopni:
- znát teoretický koncept inkluzivního vzdělávání, jeho principy a hodnoty;
- znát legislativní opatření a strategie pro rozvoj inkluze;
- využít prvky vybraných metod a forem práce v heterogenním kolektivu. - Osnova
- 1. Vzdělanostní nerovnosti a vzdělávací politika v ČR
- 2. Inkluzivní vzdělávání
- 3. Práce s heterogenní skupinou ve škole a při mimoškolních aktivitách
- 4. Podpůrné mechanismy při práci se třídou i jednotlivými žáky
- Literatura
- povinná literatura
- Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Edited by Hana Kasíková - Jana Straková. Vydání první. Praha: Karolinum, 2011, 348 stran. ISBN 9788024619118. info
- doporučená literatura
- Assessment and student success in a differentiated classroom. Edited by Carol A. Tomlinson - Tonya R. Moon. 1 online r. ISBN 9781416616177. info
- CREHAN, Lucy. Chytrozemě : tajemství úspěchu zemí s nejlepším vzděláváním na světě. Translated by Kristýna Chvojková. Praha: Audiolibrix, 2022, 290 stran. ISBN 9788088407317. info
- PROKOP, Daniel. Slepé skvrny : o chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti. Třetí vydání. Brno: Host, 2022, 283 stran. ISBN 9788027510788. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava, Alena SEDLÁČKOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Inkluzivní didaktika v praxi základní školy. Teorie, výzkum a praxe. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 141 s. ISBN 978-80-210-9585-4. info
- ZÁMEČNÍKOVÁ, Dana, Marie VÍTKOVÁ, Miroslava BARTOŇOVÁ, Barbora BOČKOVÁ, Ilona BYTEŠNÍKOVÁ, Daniela ĎÁSKOVÁ, Ilona FIALOVÁ, Radka HORÁKOVÁ, Tinatin CHITORELIDZE, Lenka GAJZLEROVÁ, Kateřina GRUBEROVÁ, Jana HRČOVÁ, Soňa CHALOUPKOVÁ, Godwin Jude Uchenna IROKABA, Nora JÁGEROVÁ, Kristýna KEHAROVÁ, Petr KOPEČNÝ, Ivana MÁROVÁ, Petra ODEHNALOVÁ, Dagmar OPATŘILOVÁ, Jarmila PIPEKOVÁ, Petra PISKOVÁ, Lucia PLEVOVÁ, Lucie PROCHÁZKOVÁ, Dagmar PŘINOSILOVÁ, Alena FRANKOVÁ, Lenka SLEPIČKOVÁ, Kateřina ŠIMČÍKOVÁ, Helena VAĎUROVÁ a Pavlína WINKLEROVÁ. Současné trendy v inkluzivním vzdělávání se zaměřením na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR a v zahraničí – teorie, výzkum, praxe. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 367 s. ISBN 978-80-210-8098-0. info
- KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. první. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 207 s. ISBN 978-80-210-6527-7. info
- Nerovnosti ve vzdělávání : od měření k řešení. Edited by Petr Matějů - Jana Straková - Arnošt Veselý - Josef Basl. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (Slon), 2010, 495 s. ISBN 9788074190322. info
- TOMLINSON, Carol A. The differentiated classroom : responding to the needs of all learners. Upper Saddle River: Pearson Education, 2005, vi, 132. ISBN 0131195026. info
- Výukové metody
- přednáška, skupinové diskuze, aktivizující metody, samostatná četba zadaných textů (dle e-learningové opory)
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen zápočtem. Nutná je splněná docházka a aktivní účast, dále splnění písemných úkolů.
- Studijní opora
- https://elf.phil.muni.cz/24-25/course/view.php?id=643
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/PBM121