FF:PSBB002 Některé příčiny škol.neprosp. - Informace o předmětu
PSBB002 Některé příčiny školního neprospěchu
Filozofická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Věra Pražáková (přednášející), PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- Mgr. Věra Pražáková
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 8:00–9:40 VP, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
- Předpoklady
- Seminář je určen studentům oboru psychologie, vhodnější je pro studenty s alespoň základními znalostmi z obecné a vývojové psychologie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 18 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 20/18, pouze zareg.: 5/18
Jiné omezení: Jen pro 2. a 3. ročník. - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, B-PSYCH_)
- Cíle předmětu
- Cílem semináře je seznámit studenty s prostředím Pedagogicko - psychologické poradny Brno a s významnou částí pracovní náplně odborných pracovníků. Seznámí se se strukturou základního vyšetření (anamnéza, některé vyšetřovací metody) a s některými příčinami školního neprospěchu: školní nezralost, snížené kognitivní schopnosti, poruchy pozornosti a aktivity, specifické poruchy učení, nedostatečná znalost vyučovacího jazyka. Program je doplněn případovými studiemi.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu studenti dokáží vyjmenovat základní příčiny školního neprospěchu žáků a vysvětlit jejich specifika. Rozlišují projevy nezralosti, snížených rozumových schopností, specifických poruch učení a chování a alespoň rámcově navrhují možné intervenční postupy.
- Osnova
- Úvod, plán kurzu, doporučená literatura
- Systém pedagogicko-psychologického poradenství v ČR a jeho úkoly
- Struktura základního vyšetření – demonstrace nejčastěji užívaných metod
- Některé příčiny školního neprospěchu:
- a) nezralost pro školu
- b) nižší úroveň rozumových schopností
- c) poruchy pozornosti a aktivity (ADD/ADHD)
- d) specifické vývojové poruchy učení - dyslexie, dysortografie, dysgrafie, dyskalkulie
- e) nedostatečná znalost vyučovacího jazyka u žáků s odlišným mateřským jazykem
- Každé téma je ilustrováno konkrétními diagnostickými metodami a případovými studiemi.
- Literatura
- povinná literatura
- LANGMEIER, Josef: Vývojová psychologie. Praha: Cosmopolis, 2006.
- doporučená literatura
- KREJČOVÁ, Lenka. Dyslexie : psychologické souvislosti. Vydání 1. Praha: Grada, 2019, 248 stran. ISBN 9788024739502. URL info
- Přetrvávající primární reflexy : opomíjený faktor problémů učení a chování. Photo by Marja Volemanová. 2. rozšířené vydání. Statenice: INVTS s.r.o., 2019, 240 stran. ISBN 9788090736900. info
- GODDARD, Sally. Dítě v rovnováze : pohyb a učení v raném dětství. 1. vyd. [Bratislava]: Inštitút psychoterapie a socioterapie, 2012, 265 s. ISBN 9788097103309. info
- JOŠT, Jiří. Čtení a dyslexie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 384 s. ISBN 9788024730301. URL info
- neurčeno
- BUREŠOVÁ, Jarmila. Povím vám o dyslexii. 1.vyd. Brno: Edika, 2016. 72 s. ISBN 978-80-266-0991-9.
- NOSÁLOVÁ, Barbora a kol.: Učíme češtinu jako druhý jazyk. Praha: Meta, o.p.s., 2020.
- BUREŠOVÁ, Jarmila. Povíme vám o dysortografii a dysgrafii. 1.vyd. Brno: Edika, 2017. 86 s. ISBN 978-80-266-1106-6.
- PELLETIER, Emmanuelle. Porucha pozornosti bez hyperaktivity : pomoc rodičům a učitelům. Translated by Veronika Matiášková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 115 s. ISBN 9788026205999. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Vyd. 4. Praha: Portál, 2014, 383 s. ISBN 9788026207412. info
- SMOLÍK, Filip a Gabriela MÁLKOVÁ. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku : osvojování slovní zásoby a gramatiky, rozvoj fonologických schopností a fonologického povědomí, poruchy jazykového vývoje, diagnostika jazykových schopností. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 248 s. ISBN 9788024742403. URL info
- GELDARD, Kathryn a David GELDARD. Dětská psychoterapie a poradenství. Translated by Jiří Foltýn. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 328 stran. ISBN 9788073674762. info
- POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 310 s. ISBN 8071781355. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 335 s. ISBN 8004245269. info
- Výukové metody
- Jednotlivá témata jsou ilustrována ukázkami diagnostických metod a kazuistikami. Ve výuce bude použit výklad základních charakteristik jednotlivých příčin školního neprospěchu. Budou demonstrovány některé diagnostické metody. Studenti budou na předložených kazuistikách a dokumentaci z vyšetření dětí analyzovat a srovnávat výsledky použitých metod a diskutovat o diagnostických závěrech a doporučeních pro rodiče a učitele.
- Metody hodnocení
- Rozprava nad dokumentací klientů poradny, která potvrdí, zda student dokáže data interpretovat. Kontrolní otázky ověřující pochopení klíčových pojmů. Diskuze o adekvátních poradenských intervencích.
- Informace učitele
- Počet účastníků je z prostorových důvodů omezen na 18. Pro absolvování předmětu je nutná 80% účast na seminářích, včetně splnění dalších požadavků přednášejícího pro udělení kolokvia. Výuka bude probíhat v prostorách PPP Zachova 1.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/PSBB002