PSBB002 Některé příčiny školního neprospěchu

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Věra Pražáková (přednášející), PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (zástupce)
Garance
Mgr. Věra Pražáková
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 8:00–9:40 VP, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
Předpoklady
Seminář je určen studentům oboru psychologie, vhodnější je pro studenty s alespoň základními znalostmi z obecné a vývojové psychologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 18 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 20/18, pouze zareg.: 5/18
Jiné omezení: Jen pro 2. a 3. ročník.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře je seznámit studenty s prostředím Pedagogicko - psychologické poradny Brno a s významnou částí pracovní náplně odborných pracovníků. Seznámí se se strukturou základního vyšetření (anamnéza, některé vyšetřovací metody) a s některými příčinami školního neprospěchu: školní nezralost, snížené kognitivní schopnosti, poruchy pozornosti a aktivity, specifické poruchy učení, nedostatečná znalost vyučovacího jazyka. Program je doplněn případovými studiemi.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu studenti dokáží vyjmenovat základní příčiny školního neprospěchu žáků a vysvětlit jejich specifika. Rozlišují projevy nezralosti, snížených rozumových schopností, specifických poruch učení a chování a alespoň rámcově navrhují možné intervenční postupy.
Osnova
  • Úvod, plán kurzu, doporučená literatura
  • Systém pedagogicko-psychologického poradenství v ČR a jeho úkoly
  • Struktura základního vyšetření – demonstrace nejčastěji užívaných metod
  • Některé příčiny školního neprospěchu:
  • a) nezralost pro školu
  • b) nižší úroveň rozumových schopností
  • c) poruchy pozornosti a aktivity (ADD/ADHD)
  • d) specifické vývojové poruchy učení - dyslexie, dysortografie, dysgrafie, dyskalkulie
  • e) nedostatečná znalost vyučovacího jazyka u žáků s odlišným mateřským jazykem
  • Každé téma je ilustrováno konkrétními diagnostickými metodami a případovými studiemi.
Literatura
    povinná literatura
  • LANGMEIER, Josef: Vývojová psychologie. Praha: Cosmopolis, 2006.
    doporučená literatura
  • KREJČOVÁ, Lenka. Dyslexie : psychologické souvislosti. Vydání 1. Praha: Grada, 2019, 248 stran. ISBN 9788024739502. URL info
  • Přetrvávající primární reflexy : opomíjený faktor problémů učení a chování. Photo by Marja Volemanová. 2. rozšířené vydání. Statenice: INVTS s.r.o., 2019, 240 stran. ISBN 9788090736900. info
  • GODDARD, Sally. Dítě v rovnováze : pohyb a učení v raném dětství. 1. vyd. [Bratislava]: Inštitút psychoterapie a socioterapie, 2012, 265 s. ISBN 9788097103309. info
  • JOŠT, Jiří. Čtení a dyslexie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 384 s. ISBN 9788024730301. URL info
    neurčeno
  • BUREŠOVÁ, Jarmila. Povím vám o dyslexii. 1.vyd. Brno: Edika, 2016. 72 s. ISBN 978-80-266-0991-9.
  • NOSÁLOVÁ, Barbora a kol.: Učíme češtinu jako druhý jazyk. Praha: Meta, o.p.s., 2020.
  • BUREŠOVÁ, Jarmila. Povíme vám o dysortografii a dysgrafii. 1.vyd. Brno: Edika, 2017. 86 s. ISBN 978-80-266-1106-6.
  • PELLETIER, Emmanuelle. Porucha pozornosti bez hyperaktivity : pomoc rodičům a učitelům. Translated by Veronika Matiášková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 115 s. ISBN 9788026205999. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Vyd. 4. Praha: Portál, 2014, 383 s. ISBN 9788026207412. info
  • SMOLÍK, Filip a Gabriela MÁLKOVÁ. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku : osvojování slovní zásoby a gramatiky, rozvoj fonologických schopností a fonologického povědomí, poruchy jazykového vývoje, diagnostika jazykových schopností. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 248 s. ISBN 9788024742403. URL info
  • GELDARD, Kathryn a David GELDARD. Dětská psychoterapie a poradenství. Translated by Jiří Foltýn. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 328 stran. ISBN 9788073674762. info
  • POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 310 s. ISBN 8071781355. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 335 s. ISBN 8004245269. info
Výukové metody
Jednotlivá témata jsou ilustrována ukázkami diagnostických metod a kazuistikami. Ve výuce bude použit výklad základních charakteristik jednotlivých příčin školního neprospěchu. Budou demonstrovány některé diagnostické metody. Studenti budou na předložených kazuistikách a dokumentaci z vyšetření dětí analyzovat a srovnávat výsledky použitých metod a diskutovat o diagnostických závěrech a doporučeních pro rodiče a učitele.
Metody hodnocení
Rozprava nad dokumentací klientů poradny, která potvrdí, zda student dokáže data interpretovat. Kontrolní otázky ověřující pochopení klíčových pojmů. Diskuze o adekvátních poradenských intervencích.
Informace učitele
Počet účastníků je z prostorových důvodů omezen na 18. Pro absolvování předmětu je nutná 80% účast na seminářích, včetně splnění dalších požadavků přednášejícího pro udělení kolokvia. Výuka bude probíhat v prostorách PPP Zachova 1.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/PSBB002