PSBB080 Stres management & Mindfulness

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Bc. Lucie Robošová (přednášející), PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Filip Kňažek (pomocník), PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Hana Přikrylová Kučerová, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 4. 10. 9:00–16:40 C51, So 5. 10. 9:00–16:50 C51, Ne 6. 10. 9:00–16:50 C51
Předpoklady
Předmět je primárně určen pro studenty a studentky psychologie FF MU. Vzhledem k tomu, že se jedná o úvod do tematiky stresu a mindfulness, je předmět vhodný zejména pro studující prvních ročníků. Účastníci kurzu nemusí mít žádné předchozí znalosti a dovednosti v této oblasti. Předmět probíhá v českém jazyce. Některé (nepovinné) vzdělávací zdroje jsou uvedeny v angličtině. Předmět se v rámci semestru koná nepravidelně.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 17/20, pouze zareg.: 3/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojení základních teoretických poznatků a praktických dovedností pro zvládání osobního i pracovního (akademického) stresu u studujících. Předmět si klade za cíl také podpořit začlenění metod neformálního vzdělávání do vysokoškolské výuky, podpořit sociální dovednosti studujících, zvýšit jejich proaktivitu a působit preventivně proti rozvoji syndromu vyhoření.

Výstupy z učení
Studenti budou po úspěšném absolvování předmětu schopni zejména:

- identifikovat stres, jednotlivé projevy stresu a jejich funkce
- rozumět základním mechanismům jimiž stres může vést k onemocněním
- kriticky nahlédnout na roli stresu v širších souvislostech (bio-psycho-socio-spirituální přístup)
- pojmenovat a komunikovat vlastní projevy stresu
- samostatně využívat základních technik zvládání stresu (dechové techniky, relaxace, imaginace, mindfulness a pohybová cvičení, kognitivní techniky) a sebe-reflektivních metod
- efektivněji a vědoměji pracovat se zátěžovými životními situacemi
- orientovat se ve zdrojích, které lze využít ke svépomoci či pomoci druhým

Výstupy předmětu ve velké míře závisí na osobní angažovanosti jednotlivých studentů a jejich ochotě poznatky a dovednosti nabyté v rámci předmětu používat ve svém životě.

Osnova
  • V podzimním semestru 2024 bude výuka probíhat následujícím způsobem:

  • - nejdříve proběhne 3-denní bloková výuka (prezenčně, od pátku 4. 10. do neděle 6. 10., celkem 22 vyučovacích hodin)
  • - následující týdny budou věnovány praktikování naučených dovedností, plnění úkolů (online v interaktivní osnově) a individuálním konzultacím (v případě potřeby)
  • - nakonec proběhne závěrečné setkání (celkem 2 vyučovací hodiny, na průběhu se domluvíme o úvodním víkendu)

    Obsah a pořadí víkendových lekcí je orientační a může se lišit podle aktuálních potřeb skupiny:

  • 1. Úvod do stresu – Co je to stres? Jak se projevuje a k čemu slouží? Jaký je mechanismus akutní stresové reakce? Jak se rozvíjí onemocnění na podkladě chronického stresu? Jak vypadá role stresu v širších souvislostech?
  • 2. Mindfulness, resilience a mechanismy zvládání – Co je to mindfulness a kde má kořeny? Jakými způsoby lze mindfulness praktikovat v běžném životě? Co je resilience a čím je utvářena? Jaké jsou mechanismy zvládání stresu a jejich důsledky?
  • 3. Dech, 4A zvládání stresu – Jaké typy dechu existují? Jaké dechové techniky lze využít při práci se stresem? Jak vypadá hyperventilace, panická ataka a co s nimi? Jak reflektovat stresovou situaci a dojít k řešení?
  • 4. Myšlenkové pasti, stres v sociálním kontextu a prevence vyhoření – Do jakých myšlenkových pastí padáme? Jak si s nimi poradit? Jak využít pozitivní afirmace? Jaké role vůči ostatním zaujímáme? Jak prací s rolemi předejít vyhoření?
  • 5. Pohyb, imaginace a relaxace – Jak kombinovat pohyb a mindfulness? Jak využít imaginaci k redukci stresu a podpoře zdraví? Jak navodit relaxaci?
  • 6. Příroda – Jaký vliv má příroda na lidské zdraví? Co je to lesní koupel? Jak na vědomou procházku?
Literatura
    doporučená literatura
  • Principles and practice of stress management. Edited by Omer Van den Bergh - Paul M. Lehrer - Robert L. Woolfolk. Fourth edition. New York: The Guilford Press, 2021, xvi, 672. ISBN 9781462545117. info
  • Harkness, Kate L., and Elizabeth P. Hayden (eds), The Oxford Handbook of Stress and Mental Health, Oxford Library of Psychology (2020; online edn, Oxford Academic, 7 June 2018), https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780190681777.001.0001
  • Folkman, Susan (ed.), The Oxford Handbook of Stress, Health, and Coping, Oxford Library of Psychology (2010; online edn, Oxford Academic, 18 Sept. 2012), https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780195375343.001.0001
    neurčeno
  • John A. Romas, Manoj Sharma. (2017). Practical Stress Management: A Comprehensive Workbook (7th edition, 236 s.) Academic Press, Elsevier Inc
  • PEŠEK, Tomáš et. al. Slabikář neformálního vzdělávání. Vydání první. Asociace neformálního vzdělávání (ANEV), 2019. 192 stran. ISBN: 978-80-907579-1-2 (online ; PDF). https://www.slabikarnfv.eu/cs
Výukové metody
Lekce mají interaktivní charakter. Důraz je kladen na osvojování znalostí, kritického myšlení, praktických dovedností, sebezkušenost a sebereflexi. Je vyžadováno aktivní zapojení v individuálních i skupinových cvičeních s následným rozborem.

Metody hodnocení

Požadavky k získání zápočtu za předmět:

1. Plná a aktivní účast alespoň na 5 ze 6 víkendových lekcí a účast na závěrečném setkání
2. Splnění všech úkolů v interaktivní osnově (včetně vyplnění online písemného hodnocení celého předmětu)

Informace učitele
Lektorkou předmětu je Mgr. Bc. Lucie Robošová, pomocníkem je Mgr. Filip Kňazek.

Mgr. Bc. Lucie Robošová, UČO 457491


Jmenuji se Lucka, jsem farmaceutka a studentka psychologie. K neformálnímu vzdělávání mám blízko od roku 2019, kdy jsem se začala intenzivněji vzdělávat v oblasti interpersonálních dovedností. Jako účastník jsem prošla řadou kurzů s tematikou efektivní komunikace, zvládání konfliktů, krizové intervence či práce s emocemi. Získané znalosti a dovednosti aktivně uplatňuji a rozvíjím při péči o klienty ve své lékárenské praxi i v rámci lektorování. Vytvářet a vést vlastní interaktivní tréninky jsem se naučila na Letní trenérské škole od asociace Psychočas. V současnosti se zajímám především stres, psychosomatiku, nenásilnou komunikaci a práci s emocemi. Mým cílem je rozšiřovat obzory studentům, zdravotníkům i psychologům o znalosti z pole psychologie i zdravotnictví, které jim pomohou vést svobodnější a spokojenější profesní i osobní život.


Mgr. Filip Kňažek, UČO 417830


Volám sa Filip a som lektor a facilitátor neformálneho vzdelávania, sebarozvojový sprievodca a farmaceut. Neformálnemu vzdelávaniu sa venujem od roku 2014 väčšinou v neziskovom a univerzitnom prostredí, doma aj v zahraničí. Rád prepájam a hľadám prieniky medzi formálnym a neformálnym vzdelávaním. Zaoberám sa hlavne témami týkajúcimi sa sebarozvoja, duševného zdravia, pohybu a prírody. Mám bohaté skúsenosti s krátkodobými a dlhodobými tréningami mäkkých zručností (soft skills) zameraných na témy - vzorce správania, komunikácia, zvládanie stresu, všímavosť, zvládanie konfliktov, leadership, reč tela a pohyb, koučing a medzikultúrne rozdiely a emočný manažment v kombinácii s pohybom a prírodou. Pracujem na poli medzinárodných vzdelávacích programov Erasmus+ a European Solidarity Corps (ESC), samostatne, aj pod Domom zahraniční spolupráce (DZS). Na MUNI okrem predmetov Základy efektivní komunikace a Stres management & Mindfulness, lektorujem aj Interkulturní kompetence. V rámci vzdelávania sa ďalej podieľam na destigmatizácií, šírení povedomia a výskume terapeutického účinku psychedelických látok, organizujem skupiny psychedelickej integrácie a som prednášajúcim v kurze Psychedelické minimum. Pracujem v slovenčine a angličtine.

Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/phil/podzim2024/PSBB080/index.qwarp
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023, jaro 2024, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/PSBB080