RJUPP02J Pedagogická praxe II - jednooborové studium

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
blokově. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc. (cvičící)
Mgr. Taťjana Zaňko, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Formanová (pomocník)
Mgr. et Mgr. Ondřej Pelech (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Předpoklady
Studenti si tento předmět zapisují ve 3. semestru studia. Ve stejném období absolvují také Reflektivní seminář II, v jehož rámci budou reflektována témata související s praxí.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Praxe studentů učitelství na FF je explicitně rozčleněna do tří oblastí: Jedná se o oblasti: (1) Utváření sebepojetí učitele, (2) Utváření podmínek a příležitostí pro učení, (3) Oblast didaktická. Napříč všemi třemi navazujícími předměty jsou ve vzájemné provázanosti nastavovány propedeutické i oborově didaktické cíle, jejichž dosažení je předpokladem pro kvalitní výkon profese učitele. V rámci každé z praxí jsou navázány cíle na tyto konkrétní oblasti, a to v různé míře. V rámci Praxe II jsou v nadále řešeny propedeutické cíle, které jsou chápány jako determinanta pro cíle oborově didaktické, ale ve větší míře jsou již řešeny cíle oborově didaktické.

Pro Pedagogickou praxi II jsou nastaveny následující obecné (vzdělávací) cíle:
• Studenti utvářejí a prohlubují svá sebepojetí učitele.
• Studenti jsou schopni s jistotou reflektovat svoji praxi.
• Studenti dokáží vyhodnotit, jaké didaktické dovednosti v rámci praxe rozvinuli a jakým způsobem.

Konkrétní výukové cíle Pedagogické praxe II jsou uvedeny v rámci sekce Výstupy z učení.
Výstupy z učení
(1) Oblast utváření sebepojetí učitele:
Student reflektuje svoji praxi.
Student o sobě přemýšlí jako o učiteli.
Student si uvědomuje, jaké je spektrum činností spjatých s výkonem profese učitele.
Student průběžně vyhodnocuje, v čem se cítí jistě, a v čem naopak potřebuje více podpory.

(2) Oblast utváření podmínek a příležitostí pro učení:
Student dokáže vyhodnotit, zda se mu ve třídě daří udržovat podmínky pro učení.
Student dokáže zhodnotit, zda se mu daří individualizovat výuku s ohledem na potřeby žáků ve třídě.

(3) Oblast didaktická:
Student dokáže připravit plán výuky a poté jej reflektovat v kontextu průběhu výuky.
Student dokáže nastavit, jaké bude získávat důkazy o učení na základě nastavených didaktických cílů.
Student vyhodnocuje, jaký typ hodnocení se hodí pro různé žákovské výsledky učení. Student umí poskytnout formativní hodnocení.
Student dokáže provést didaktickou transformaci obsahu.
Student dokáže ve výuce uplatňovat a kombinovat různé didaktické formy a metody tak, aby se jednalo o metody a formy, které nejvíce intenzifikují učení každého z žáků.
Osnova
  • 1. Reflexe a její význam v profesní přípravě učitele.
  • 2. Příprava, realizace a hodnocení výuky s ohledem na potřeby jednotlivých žáků a vytváření příležitostí k učení.
  • 3. Důkazy o učení žáků a jejich hodnocení.
  • 4. Formativní hodnocení.
  • 5. Didaktická transformace obsahu.
  • 6. Didaktické metody a formy specifické pro výuku předmětu dle aprobace a jejich využití.
Výukové metody
Pedagogická praxe II je druhá ze série tří praxí tvořících součást profesní přípravy studentů učitelství. Praxe jsou graduálně uspořádané tak, aby odpovídaly měnícím se potřebám studentů učitelství během jejich profesní přípravy.
Metody uplatněné v rámci Pedagogické praxe II jsou následující: náslech vyučovacích hodin dle aprobace studentů, vedení vlastní výuky, vedení tandemové výuky společně s provázejícím učitelem, reflexe.
Metody hodnocení
- reflektivní deník;
- sebehodnoticí nástroj;
- učitelské portfolio;
Informace učitele
Časová dotace činností:

12 hodin náslechů v předmětu dle aprobace, nejlépe ve třídě, kde budou studenti sami vyučovat + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem

12 hodin vlastní výuky + 6 hodin její reflexe s provázejícím učitelem

10 hodin tandemové výuky + 6 hodin její reflexe s provázejícím učitelem

28 hodin dalších činností přímo ve škole (např. seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou ad.; studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků ad.; účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech ad.; reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF); plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod.; hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení; případně vedení vlastní výuky či výuky v tandemu s učitelem) ad.

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/RJUPP02J