FF:RLMgB608 Vizualita v náboženství - Informace o předmětu
RLMgB608 Vizualita v náboženství
Filozofická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. Mgr. Aleš Chalupa, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Luboš Bělka, CSc. (přednášející)
PhDr. Dalibor Papoušek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Valtrová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Iva Doležalová (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Aleš Chalupa, Ph.D.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kristýna Čižmářová
Dodavatelské pracoviště: Ústav religionistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každý lichý čtvrtek 18:00–19:40 G25, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
- Předpoklady
- TYP_STUDIA(MND)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 6/30, pouze zareg.: 1/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Jiné omezení: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučujících. - Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurz se zabývá úlohou obrazů a vizuálních reprezentací v různých náboženských tradicích. Ukazuje, jakým způsobem náboženské symboly vyjadřují některé z náboženských představ nebo prvků zahrnutých v teologické koncepci dané náboženské tradice nebo naopak, jak dochází k fixaci teologických koncepcí skrze zprvu spíše experimentální a teologicky důsledně neukotvenou vizualitu. Kurz rovněž analyzuje historické a kulturní souvislosti náboženské ikonografie a vizuality, jakož i výzvy a kontroverze, které mohou vyplývat z různých interpretací použitých vizuálních reprezentací. Po stránce teoretické a metodologické kurz čerpá z různých přístupů představených v oblasti srovnávací religionistiky, historické antropologie, sémiotiky nebo dějin umění. Cílem kurzu je poskytnout studentům kritické porozumění různorodosti náboženské ikonografie a vizuality a podpořit jejich vlastní tvůrčí a reflexivní zapojení do religionistické interpretace rozličných ikonografických motivů.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování kurzu budou studenti schopni:
- Identifikovat a popsat možné funkce vizuálních symbolů a ikonografických motivů v různých náboženských tradicích;
- Analyzovat a interpretovat význam náboženských obrazů a vizuálních reprezentací v jejich historickém a sociálním kontextu;
- Kriticky zhodnotit různé estetické, kulturní, ekonomické a politické aspekty náboženských obrazů a ikonografických motivů.
- Osnova
- Úvod do vizuality v náboženstvích
- Bhavačakra v perspektivě O-T-R (obraz-text-rituál) I
- Bhavačakra v perspektivě O-T-R (obraz-text-rituál) II
- Tauroktonie v perspektivě O-T-R (obraz-text-rituál) I
- Tauroktonie v perspektivě O-T-R (obraz-text-rituál) II
- Džokhang ve Lhase a jeho rekonstrukce po kulturní revoluci I
- Džokhang ve Lhase a jeho rekonstrukce po kulturní revoluci II
- Periodická obnova Templo Mayor v aztéckém Tenochtitlánu I
- Periodická obnova Templo Mayor v aztéckém Tenochtitlánu II
- Vizuální reprezentace Ježíšova ukřižování v raném křesťanství I
- Vizuální reprezentace Ježíšova ukřižování v raném křesťanství II
- Znak kříže v transkulturní komunikaci (“nestoriánský” kříž a svastika) I
- Znak kříže v transkulturní komunikaci (“nestoriánský” kříž a svastika) II
- Literatura
- David Morgan, The Sacred Gaze: Religious Visual Culture in Theory and Practice, Berkeley: University of California Press 2002.
- S. Brent Plate (ed.), Religion, Art, and Visual Culture: A Cross Cultural Reader, New York: Palgrave MacMillan 2002.
- N. Mirzoeff, An Introduction to Visual Culture, London – New York: Routledge 1991.
- J. C. Cooper, An Illustrated Encyclopaedia of Traditional Symbols, London: Thames and Hundson 1978.
- John Harvey, „Visual Culture“, in: Michael Stausberg – Steven Engler (eds.), The Routledge Handbook of Research Methods in the Study of Religion, London – New York: Routledge 2011, 502-522.
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou seminářů. Ke každé hodině bude předem zadán soubor vizuálních reprezentací k danému tématu společně s třemi odbornými texty, které tyto vizuální reprezentace pojednávají, představují jejich možné interpretace nebo otevírají některé z důležitých teoreticko-metodologických otázek.
- Metody hodnocení
- Student vypracovává v rámci každého tematického bloku prezentaci, ve které představí na konkrétním vizuálním materiálu problém, který tematizuje zvolený odborný text (60%; každá ze tří prezentací bude bodována v rozsahu 0-20 bodů; ke splnění nutné bodové hranice je v této kategorii třeba získat alespoň 36 bodů ze 60 možných). Aktivita v seminářích, v nichž studenti nevystupují s prezentací, je doplňkově hodnocena bonusovými body ve škále 0-3 body. Pro kolokviální rozpravu si student připravuje prezentaci jím zvoleného vizuálního/ikonografického motivu, ve které na tomto novém materiálu pojedná některý z teoretických nebo metodologických problémů diskutovaných během seminářů (40%; prezentace bude bodována v rozsahu 0-40 bodů; ke splnění nutné bodové hranice je v této kategorii třeba získat alespoň 24 bodů ze 40 možných).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/RLMgB608