FF:TIM_B_039 Média a jejich praxe - Informace o předmětu
TIM_B_039 Média a jejich praxe
Filozofická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Alena Albíniová
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 10:00–11:40 N21, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-INME_) (3)
- Cíle předmětu
- Kurz je zaměřen na formy mediální (re)prezentace kulturního dění. Předmětem pozornosti budou současná masmédia (odborný i denní tisk, rozhlas, televize, internet). Studenti získají vhled jak do historie, tak do teorie masových i nových médií a fungování jednotlivých složek procesu mediální komunikace. Podstatnou součástí výuky bude také diskuze se zástupci médií (tisk, Český rozhlas, Česká televize).
- Výstupy z učení
- - porozumění podstatě fungování masových médií v historickém a teoretickém kontextu,
- znalost principů vytváření kulturálních obsahů médií - Osnova
- 1. Úvod do problematiky, vymezení základních pojmů (médium, znak, sdělení atd.)
- 2. Tištěná média – od Gutenberga k iPadu. Kritická funkce tisku.
- 3. Principy redakční práce v odborném tisku – diskuze s redaktorem periodického tisku
- 4. Mezi tištěnými a elektronickými médii. Média a jejich paměť.
- 5. Archeologie rozhlasu
- 6. Anatomie rozhlasu – diskuse s redaktorem ČRo
- 7. Televize a její specifika
- 8. Kultura na obrazovce – diskuze s dramaturgem ČT
- 9. Reklama – od propagace k propagandě; persvazivní strategie média
- 10. Role kritického myšlení při analýze mediálních obsahů
- 11. Nová média, mobilní média – konstrukce individuálního prostoru
- 12. Internet a (jeho) kultura
- Literatura
- BURTON, Graeme a Jan JIRÁK. Úvod do studia médií. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2001, 391 s. ISBN 80-85947-67-6. info
- ECO, Umberto. Skeptikové a těšitelé. Translated by Zdeněk Frýbort. Vydání první. Praha: Svoboda, 1995, 417 stran. ISBN 8020504729. info
- FUKAČ, Jiří a kol. Hudba a média. Rukověť muzikologa. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 258 s. ISBN 80-210-1951-4. info
- HVÍŽĎALA, Karel. Jak myslet média : eseje, přednášky, články a rozhovory 2004-2005. 1. vyd. Praha: Máj, 2005, 288 s. ISBN 808664314X. info
- HVÍŽĎALA, Karel. Moc a nemoc médií : rozhovory, eseje a články 2000-2003. 1. vyd. Praha: Máj, 2003, 268 s. ISBN 8086569705. info
- JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 207 s. ISBN 80-7178-697-7. info
- MCLUHAN, Marshall. Člověk, média a elektronická kultura : výbor z díla. Translated by Irena Přibylová - Martin Krejza. Vyd. 1. Brno: Jota, 2000, 415 s. ISBN 8072171283. info
- MCLUHAN, Marshall. Understanding media : the extensions of man. 6th ed. New York: A signet book, 1964, 318 s. info
- MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Translated by Jan Jirák - Marcel Kabát. Vyd. 2. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-714-0. info
- Výukové metody
- Teoretický a praktický úvod do praxe masmédií a nových médií. Přednášky o historii médií kombinované s diskusemi s odborníky z daných oblastí.
- Metody hodnocení
- K úspěšnému ukončení předmětu je třeba odevzdat esej na jedno z následujících témat v rozsahu 5-7 normostran. Nejzazší termín uložení písemné práce do elektronické Odevzdávárny v ISu je 31. ledna.
1. Média a jejich paměť – amnézie versus nesmrtelnost
2. Tisk a kultura – spoluhráči nebo rivalové?
3. Rozhlas jako multimédium?
4. Umění zářící (z) obrazovky
5. Velká bublina? Jak nová jsou nová média?
Docházka: 75%. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/TIM_B_039