FF:UCJJ02 Komplexní jazykové rozbory - Informace o předmětu
UCJJ02 Komplexní jazykové rozbory ve školské praxi
Filozofická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Hana Žižková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Hana Žižková, Ph.D.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Silvie Hulewicz, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 12:00–13:40 D31, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 37/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Cíle předmětu
- Studenti se v kurzu seznámí s problematikou sestavování a hodnocení komplexních jazykových rozborů, s jejich postavením ve výuce českého jazyka a s jejich funkcí s ohledem na rozvoj žákových znalostí, schopností a dovedností. Pozornost bude věnována otázce tvorby i praktického zvládnutí jednotlivých typů úkolů (od úloh vztahujících se k jednotlivým jazykovým plánům přes úlohy pracující s textem jako celkem až po úlohy mající mezipředmětový charakter).
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu budou studenti schopni:
sestavit komplexní jazykový rozbor tak, aby byl podnětný, představoval jazykové jevy v jejich spojitosti a uváděl poznatky do souvislostí;
vysvětlit, jak řešit jednotlivé typy úkolů, které se v komplexních jazykových rozborech objevují;
komplexní jazykové rozbory vhodně využívat v různých fázích výuky. - Osnova
- Rozbor textový, stylistický, syntaktický, lexikální, slovotvorný, tvaroslovný, zvukový, grafický.
- Možnosti využití komplexních jazykových rozborů v předmětu český jazyk (s ohledem na fázi výuky, s ohledem na žáky).
- Význam komplexních jazykových rozborů pro literární výchovu a pro posílení mezipředmětových vztahů.
- Problematika hodnocení jazykových rozborů.
- Problematika začlenění nástrojů s AI do výuky a jejich využití
- Literatura
- ADAM, Robert a kol. Gramatické rozbory češtiny. Praha: Karolinum, 2017. 238 s. ISBN 978-80-246-3750-1.
- ČECHOVÁ, Marie, Karel OLIVA a Petr NEJEDLÝ. Hrátky s češtinou. 2. rozš. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 2001, 245 s. ISBN 8085866846. info
- ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN - pedag. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 8085937476. info
- ČECHOVÁ, Marie a František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996, 263 s. ISBN 8085937271. info
- KAMIŠ, Karel, Eva MÜLLEROVÁ a Ludvík KUBA. Mluvnická, pravopisná a lexikální cvičení k Mluvnici češtiny pro střední školy. Vyd. 1. Praha: Fortuna, 1993, 126 s. ISBN 8071680095. info
- STYBLÍK, Vlastimil a Marie ČECHOVÁ. Mluvnická a slohová cvičení k Stručné mluvnici české. Edited by Bohuslav Havránek. 4. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1982, 215 stran. info
- Výukové metody
- Ve výuce je kombinován výklad učitele s vlastní aktivitou studentů.
- Metody hodnocení
- Předpokladem pro udělení zápočtu je účast na semináři, aktivita v hodinách a vypracování všech úkolů, které budou během semestru zadávány. Splnění závěrečného testu a odevzdání vlastního komplexního jazykového rozboru.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/UCJJ02