UEV_28 Mentoring a jeho role ve škole

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Libor Kyncl (přednášející)
prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Alena Albíniová
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý lichý čtvrtek 14:00–17:40 N42, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 4/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
• popíše principy a možnosti mentoringu ve vzdělávání;
• vysvětlí souvislost mezi kariérním řádem učitele a prací mentora;
• s pomocí balančního kruhu či kompetenčního rámce vyhodnotí kvalitu zvolené činnosti;
• identifikuje jednotlivé fáze GROW modelu a vede s jeho pomocí rozhovor;
• praktikuje při práci ve dvojicích či trojicích aktivní naslouchání;
• zformuluje zadání pro využití práce se škálou;
• vysvětlí základní pojmy a dovednosti mentora
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• popsat možnosti mentoringu ve vzdělávání;
• vysvětlit souvislost mezi kariérním řádem učitele a prací mentora;
• s pomocí balančního kruhu vyhodnotit kvalitu zvolené činnosti;
• pojmenovat a vysvětlit jednotlivé fáze GROW modelu a vést s jeho pomocí rozhovor;
• vést rozhovor pomocí aktivního naslouchání;
• vysvětlit základní pojmy a dovednosti mentora
Osnova
  • • Předmět zvedne informovanost studentů v oblasti mentoringu a koučování
  • • Předmět je z menší části postaven na výkladu vyučujícího, větší část zabírá skupinová práce a praktický nácvik vybraných mentorských nástrojů.
  • • Představíme si nástroj, který je ve školství využíván k podpoře procesní kvality.
  • • Pod vedením vyučujícího budou studenti=třída realizovat jednotlivé postupy aplikovatelné v mentoringu samostatně, ve dvojicích i ve skupinách. Po nácviku jednotlivých nástrojů vždy následuje reflexe.
  • • My se učíme od ostatních, okolí se učí od nás. Jak na to jdeme a co k tomu potřebujeme?
  • • Úvod do koučování a mentoringu – role mentora
  • • Mentoring a jeho formy v kontextu školství
  • • Jak získáváme znalosti, dovednosti a postoje
  • • Budování a specifika vztahu mentor – mentee
  • • Kompetence mentora
  • • Komunikační strategie
  • • Aktivní naslouchání – nácvik ve dvojicích/trojicích
  • • Co dělá mentor pro mentee, co mentor nedělá
  • • Role mentora, co mentor nedělá
  • • Od nevědomé nekompetentnosti k nevědomé kompetentnosti
  • • Kdo je za co zodpovědný
  • • Nástroje mentora
  • • Formulace cílů
  • • Popis reality
  • • Příležitosti, které se nalezeným řešením naskýtají
  • • Plánování, formulace a realizace dílčích kroků
  • • Identifikace jednotlivých fází GROW modelu
  • • GROW model – nácvik ve dvojicích/trojicích
  • • Expertní a partnerský přístup ve vedení lid
  • • Rozdíly koučování – mentoring
  • • Kvality mentora
  • • Přínos mentoringu pro mentee, pro mentora, pro organizaci
  • • Práce s hodnotící škálou
  • • Mentoring v učitelství (zkušenosti z praxe)
Literatura
    doporučená literatura
  • PETRÁŠOVÁ, Marta Anna, Zdeněk ŠTĚPÁNEK a Ilona PRAUSOVÁ. Mentorink : forma podpory nové generace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 152 s. ISBN 9788026206255. info
  • PÍŠOVÁ, Michaela, Karolina DUSCHINSKÁ, Jana KARGEROVÁ, Alena LAMPERTOVÁ, Eva LUKAVSKÁ, Monika SZIMETHOVÁ a Anna TOMKOVÁ. Mentoring v učitelství. první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011, 204 s. ISBN 978-80-7290-518-8. info
  • BRUMOVSKÁ, Tereza a Gabriela MÁLKOVÁ. Mentoring : výchova k profesionálnímu dobrovolnictví. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 150 s. ISBN 9788073677725. info
  • HORSKÁ, Viola. Koučování ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 174 s. ISBN 9788024724508. URL info
  • HRONÍK, František. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 233 s. ISBN 9788024714578. info
  • PARMA, Petr. Umění koučovat : systemické koučování ve firmě, rodině a škole pro kouče i koučované, studenty, odborníky i veřejnost. 1. vyd. Praha: Alfa Publishing, 2006, 222 s. ISBN 8086851346. info
Výukové metody
Přednáška, modelování a předvedení, diskuse, nácvik, trénink, reflexe
Metody hodnocení
V závěrečném hodnocení studenti:
- předvedou ukázky vybraných trénovaných dovedností
- diskusí posoudí vhodnost a přínosy mentoringu ve školství
- vysvětlí okolnosti podporující mentoring na školách
Náhradní absolvování
Předmět je potřebné absolvovat v~prezenční podobě, která umožňuje trénink praktických dovedností. V~případě absence větší než 1 účast ji student nahradí prací navíc (některou z~mentorských dovedností trénuje ve svém čase) - a obohatí pak skupinu svými poznatky, doporučeními, reflexí.
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/phil/podzim2024/UEV_28/um/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, podzim 2019, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/UEV_28