FF:UZHIA02II Didaktika dějin kulury II - Informace o předmětu
UZHIA02II Didaktika dějin kultury II
Filozofická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Tomáš Borovský, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Dvořák, Ph.D. (přednášející)
prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Jiří Hanuš, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ondřej Haváč, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Václav Kaška, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Markel, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Denisa Nečasová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Milan Řepa, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Zdeňka Stoklásková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D.
Historický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Historický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 16:00–17:40 B2.51, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství historie pro střední školy (program FF, N-HIU_) (3)
- Cíle předmětu
- Předmět poskytuje studentům odborně-historické, didaktické a pedagogické znalosti a dovednosti potřebné ke zvládnutí mezipředmětových přesahů školního dějepisu k dalším příbuzným předmětům – dějinám vztahu člověka k životnímu prostředí a k aktuálním kulturně-politickým otázkám.
- Výstupy z učení
- Absolvent je schopen identifikovat mezipředmětové souvislosti ve výuce dějepisu a s použitím přiměřených didaktických postupů a techniky je vyložit studentům ve formě návrhu výukového bloku; dokáže se orientovat v odborně-historických přístupech k aktuálním otázkám kultury a environmentální výchovy; dokáže vést studenty ke komplexnímu chápání aktuálních společenských a kulturních problémů a hledání jejich řešení v kontextu historické tradice.
- Osnova
- Osvojení si mezipředmětových vztahů v oblasti vymezení pojmů, předmětu výzkumu a metod.
- Mezipředmětové didaktické dovednosti v teorii a praxi.
- Vytvoření a prezentace výukového bloku na transdisciplinární téma s výrazným aktualizačním aspektem, diskuse o návrhu v rámci seminární skupiny.
- Historické kontexty vztahu člověka a životního prostředí, historické kontexty aktuálních kulturních a společenských problémů.
- Literatura
- povinná literatura
- historylab.cz
- STRADLING, Robert. Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele. Praha, MŠMT 2004.
- ČINÁTL, Kamil a Jaroslav PINKAS. Dějiny ve filmu : film ve výuce dějepisu. Vyd. 1. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2014, 248 s. ISBN 9788087912119. info
- BENEŠ, Zdeněk. Historický text a historická kultura. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 224 s. ISBN 8071841269. info
- doporučená literatura
- Dejepis21.cz Dějepis v 21. století (vzdělávací portál; online). Dostupné z: http://www.dejepis21.cz/.
- STRADLING, Robert. Jak učit evropské dějiny 20. století. Praha, MŠMT 2014.
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualizované a doplně. Praha: Portál, 2009, 481 stran. ISBN 9788073675035. info
- LABISCHOVÁ, Denisa a Blažena GRACOVÁ. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2008, 276 s. ISBN 9788073685843. info
- MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. 148. ISBN 80-7315-039-5. info
- Metodické inspirace : dějepis ve škole : ze zkušeností učitelů základních a středních škol. Praha: Asociace učitelů dějepisu ČR, 1998, 156 s. info
- Výukové metody
- Přednáška, seminární výuka, diskuse v seminární skupině.
- Metody hodnocení
- Zápočet.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/UZHIA02II