FF:CJUPP02S Ped. praxe češtiny II - Informace o předmětu
CJUPP02S Pedagogická praxe češtiny II - sdružené studium
Filozofická fakultapodzim 2025
- Rozsah
- blokově. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Marcela Křápková Hrdličková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Taraldsen Medová, M.Phil., Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Formanová (pomocník)
Mgr. Simona Khatebová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Matěj Tomeček (pomocník) - Garance
- Mgr. Marcela Křápková Hrdličková, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Bromová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta (50,00 %), Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta (50,00 %) - Předpoklady
- CJUPP01S Ped. praxe češtiny I
Student již absolvoval CJUPP01S Pedagogickou praxi češtiny I. Student si souběžně zapisuje předmět CJURS02S Reflektivní seminář praxe češtiny II. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-CJU_) (2)
- Cíle předmětu
- Předmět je orientován na aplikaci teoretických poznatků v praxi středoškolského učitele. Pedagogická praxe II se zaměřuje primárně na samostatnější působení frekventanta coby budoucího učitele, proto je posílena složka oborově didaktická. Student je systematicky konfrontován s dílčími oborově didaktickými otázkami, ale také se související problematikou sebepojetí učitele, utvářením podmínek a příležitostí pro učení.
- Výstupy z učení
- Absolvent kurzu:
• dokáže naplánovat výuku, realizovat ji a následně reflektovat, a to jak samostatně, tak se svým provázejícím učitelem;
• si umí stanovit realistický cíl vyučovací jednotky a následně vyhodnotit jeho (ne)dosažení;
• jako dílčí cíl si stanovuje rozvoj estetického a jazykového vnímání svých žáků;
• chápe postavení předmětu český jazyk a literatura ve středoškolském vzdělávání, využívá jeho interdisciplinárního potenciálu;
• se zamýšlí nejen nad věcnou správností vyučované látky, ale rovněž nad možnostmi jejího předávání; dokáže spolehlivě provést didaktickou transformaci obsahu;
• průběžně vyhodnocuje, v čem se cítí jistě a kde by naopak potřeboval více podpory;
• umí vyhodnotit, zda se mu ve třídě daří udržovat podmínky pro učení;
• individualizuje výuku s ohledem na potřeby žáků ve třídě;
• dokáže nastavit, jaké získá důkazy pro různé žákovské výsledky učení, umí poskytnout formativní hodnocení;
• využívá nejrůznějších metod a forem vyučování (včetně IT technologií, zážitkového učení, skupinového vyučování, projektové výuky apod.), zamýšlí se nad jejich efektivitou, variuje je pro potřeby literárního, jazykového či slohového vyučování;
• efektivně propojuje jednotlivé složky předmětu;
• se vlastním příkladem snaží kultivovat vyjadřovací schopnosti svých žáků;
• spolupracuje při realizaci výuky s provázejícím učitelem (v rámci tandemu), případně s asistentem pedagoga;
• vnímá sám sebe jako učitele, identifikuje se s touto rolí. - Osnova
- Student má již absolvované obě oborové didaktiky a rovněž předměty pedagogicko-psychologického základu. V kurzu rozvíjí nejen své znalosti, ale také kompetence, jež si osvojil v Pedagogické praxi I. Dominantní část předmětu je realizována ve spolupráci se střední školou libovolného typu (gymnázium, SOŠ, SOU). Výjimečně lze praxi konat i na 2. stupni ZŠ.
- Ve zvolené škole (či ve zvolených školách) student:
- a) absolvuje náslechy, které následně samostatně reflektuje;
- b) se seznamuje s pedagogicko-psychologickou charakteristikou studentů tříd, ve kterých bude vyučovat;
- c) se pod vedením středoškolského učitele seznamuje se způsoby řešení krizových situací na konkrétní škole;
- d) pod vedením středoškolského učitele provádí asistentské práce (oprava testů a slohových prací, doučování, příprava exkurze, individuální plány pro hendikepované studenty apod.);
- e) navrhuje práci s moderními výukovými technologiemi a nástroji ve výuce češtiny na vybrané škole;
- f) samostatně pracuje s pedagogickou dokumentací (RVP, ŠVP, organizace maturity, katalog požadavků k maturitní zkoušce apod.);
- g) ve spolupráci se středoškolským vyučujícím navrhuje a připravuje samostatně vedenou výuku;
- h) samostatně realizuje navrženou výuku češtiny;
- i) společně se středoškolským učitelem vyhodnotí svou výuku a své přípravy na ni.
- Literatura
- SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy : didaktické metody pro 21. století. První vydání. Praha: Grada, 2019, 336 stran. ISBN 9788027122547. URL info
- GINNIS, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele : strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka. Illustrated by Les Evans. První vydání. [Praha]: Edulab, 2017, xxiii, 365. ISBN 9788090608269. info
- NEUMAJER, Ondřej, Lucie ROHLÍKOVÁ a Jiří ZOUNEK. Učíme se s tabletem - využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, 2015, 188 s. ISBN 978-80-7478-768-3. URL info
- DRLÍK, Martin. Moodle : kompletní průvodce tvorbou a správou elektronických kurzů. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013, 344 s. ISBN 9788025137598. info
- ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 325 s. ISBN 9788024727424. URL info
- ZOUNEK, Jiří a Klára ŠEĎOVÁ. Učitelé a technologie : mezi tradičním a moderním pojetím. 1. vydání. Brno: Paido, 2009, 172 stran. ISBN 9788073151874. info
- ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2008, 160 stran. ISBN 9788024717180. info
- Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Online. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007, 100 s. ISBN 978-80-87000-11-3. URL info
- ZOUNEK, Jiří. Internet nejen pro studenty. Praha: Grada, 2003, 104 s. Internet pro... ISBN 80-247-0570-2. info
- ČAPEK, Robert. Pedagogická praxe pro studenty : (alternativní vyučovací hodiny teoreticky i prakticky). 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002, 107 s. ISBN 8070418087. info
- ČAPEK, Robert. Pedagogická praxe pro studenty : od hospitace k souviské praxi. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001, 133 s. ISBN 80-7041-412-X. info
- ČECHOVÁ, M.; STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. 2. vyd. Praha: SPN, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
- Výukové metody
- Pedagogická praxe češtiny II je druhým ze tří předmětů tvořících praktickou přípravu studentů učitelství na budoucí výkon povolání. Kurzy jsou graduálně uspořádány tak, aby reflektovaly vyvíjející se znalosti, dovednosti a také potřeby studentů učitelského programu, proto je ve druhém kurzu kladen důraz především na činnosti, v nichž student vystupuje v roli pedagoga. V rámci Pedagogické praxe češtiny II student absolvuje:
1) 6 hodin náslechů v hodinách ČJL + 1 hodina reflexe s provázejícím učitelem;
2) 6 hodin vlastní výuky + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem;
3) 4 vyučovací hodiny výuky v tandemu (lze společně s provázejícím učitelem, jiným pedagogem nebo dalším praktikantem) + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem;
4) 14 hodin dalších činností ve škole (např. pomoc s opravováním písemných prací, tvorba učebních pomůcek, doprovod žáků na exkurzi, organizace projektového dne/exkurze/výletu apod., příprava školních projektů, účast na třídních schůzkách, seznamování se s pedagogickou dokumentací, pomoc se školní/třídní dokumentací, třídnické hodiny, suplování apod.) - Metody hodnocení
- V průběhu praxe si student vede reflektivní deník, který v elektronické formě následně vkládá do příslušné odevzdávárny. Doporučujeme pokračovat v reflektivním deníku založeném v souvislosti s předcházející praxí. Student je rovněž povinen vyplnit sebehodnoticí nástroj v ISu a odevzdat příslušnou dokumentaci dle pokynů uvedených na https://www.phil.muni.cz/student/pedagogicke-praxe. Do příslušné odevzdávárny vkládá rovněž vybrané části svého učitelského portfolia, a to minimálně 1 přípravu jazykové či slohové a 1 přípravu literární hodiny, 1 přípravu libovolné další hodiny (lze i tandemové), 1 didaktickou pomůcku (pracovní list, hru, printscreen elektronického nástroje apod.), přehled činností, které v rámci praxe konal (v libovolném formátu, ideálně jako přehledovou tabulku).
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2025/CJUPP02S