PG2B008 Designování neformálního vzdělávání

Filozofická fakulta
podzim 2025
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Adéla Zajíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Předpoklady
PGB003 Pedagogické teorie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je, aby se studující zorientovali v množství metod a přístupů, které jsou využívány v neformálním vzdělávání a dokázali je poučeně sestavit do návrhu delší vzdělávací akce.
Výstupy z učení
Na konci kurzu každý účastník vytvoří a odprezentuje skupinový vzdělávací projekt vzdělávací akce v rámci neformálního vzdělávání. Student dokáže vyjmenovat širokou paletu metod využívaných v neformálním vzdělávání. Student vysvětlí, k naplnění jakých cílů jsou dané metody vhodné a jaké je nutné zajistit podmínky pro jejich realizaci.
Osnova
  • 1. Úvod do neformálního vzdělávání • Klíčové kompetence rozvíjené v informálním vzdělávání a formy realizace neformálního vzdělávání a jejich specifika Fyzicky náročné aktivity v neformálním vzdělávání • Outdoorové a zážitkové programy, lanové aktivity, survival aktivity, sportovní hry Sociálně-psychologické aktivity • sebepoznávací cvičení, práce s emocemi, hry na rozvoj skupinové spolupráce Tvořivé aktivity v informálním vzdělávání • dramatická výchova, storytelling, hudební a výtvarné aktivity Zkušenostně-reflektivní učení • simulace, rolové hry, zážitková pedagogika Dramaturgie vzdělávacích programů • Struktura a plánování neformálních vzdělávacích aktivit Prezentace skupinových projektů • Studenti prezentují své vlastní návrhy vzdělávacích programů založené na informálním vzdělávání Reflexe a evaluace kurzu • Sdílení zkušeností a zpětná vazba • Evaluace a zhodnocení přínosů kurzu • Diskuze o aplikaci získaných znalostí v praxi
Literatura
    doporučená literatura
  • GULOVÁ, Lenka, Lenka REMSOVÁ, Veronika NÝDRLOVÁ a Markéta SEDLÁKOVÁ. Aplikace metod dramatické výchovy do sociálně pedagogické práce se sociálně znevýhodněnými skupinami. 2015. info
  • KAŠOVÁ, Jitka. Cesta za žákovskými projekty : metodická příručka projektové výuky a zážitkové pedagogiky Prázdninové školy Lipnice : Klíčový rok. Edited by Jana Kindlmannová. 1. vyd. Praha: Prázdninová škola Lipnice, 2013, 149 s. ISBN 9788090550209. info
  • Zlatý fond her IV : hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Edited by Veronika Hilská. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 156 s. ISBN 9788026203360. info
  • Zlatý fond her : hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Edited by Jan Hrkal - Radek Hanuš. Vyd. 5. Praha: Portál, 2011, 165 s. ISBN 9788073679231. info
  • Zlatý fond her : hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Edited by Ivo Jirásek. Vydání druhé. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073675066. info
  • PAVLOVSKÁ, Marie. Budování hodnot pomocí metod dramatické výchovy. In Hodnoty a výchova. Brno: Katedra pedagogiky PdF MU, 2007, s. 377-387. ISBN 978-80-86633-78-7. info
  • Zlatý fond her : hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Edited by Jan Hrkal - Radek Hanuš. Vyd. 4. Praha: Portál, 2007, 165 s. ISBN 9788073672652. info
  • SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Vydání první. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2005, 192 stran. ISBN 8086928101. info
  • RODRIGUEZOVÁ, Veronika. Drama kolem dějepisu, projektové vyučování dějepisu: možnosti propojení historických pramenů a metod dramatické výchovy. Moderní vyučování. Kladno: AISIS Kladno, 2005, roč. 2005/XI, č. 6, s. 15-16, 20 s. ISSN 1211-6858. info
  • DRAHANSKÁ, Petra a Veronika RODRIGUEZOVÁ. Drama v historii. Projektové vyučování dějepisu metodami dramatické výchovy. Gymnasion - časopis pro zážitkovou pedagogiku. Praha: Prázdninová škola Lipnice, 2005, roč. 2005/2, č. 4, s. 56-59, 168 s. ISSN 1214-603X. info
  • Cesta současné školy ke škole tvořivé : výchozí teorie k závěrečným pracím frekventantů kursu a záznam realizovaných lekcí dramatické výchovy, projektů a divadelních představení. Edited by Marie Pavlovská. Brno: Pedagogická fakulta MU v Brně, 2002, 210 s. ISBN 8086633020. info
  • Zlatý fond her : hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Edited by Ivo Jirásek. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 155 s. ISBN 8071786365. info
  • Zlatý fond her : [výběr her a programů připravených pro kursy Prázdninové školy Lipnice]. Edited by Jan Hrkal - Radek Hanuš. Vyd. 3. Praha: Portál, 2002, 165 s. ISBN 8071786608. info
  • Zlatý fond her :hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Edited by Ivo Jirásek. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 155 s. ISBN 80-7178-636-5. info
  • Zlatý fond her :[výběr her a programů připravených pro kursy Prázdninové školy Lipnice]. Edited by Jan Hrkal - Radek Hanuš. Vyd. 3. Praha: Portál, 2002, 165 s. ISBN 80-7178-660-8. info
Metody hodnocení
1. Aktivní účast na výuce 2. Průběžné plnění aplikovaných úkolů 3. Zpracování a prezentace skupinového projektu 4. Reflektivní esej na závěr kurzu
Informace učitele
https://elf.phil.muni.cz
Studijní opora je každý rok v nové verzi Elfu, studenti jsou zapsáni automaticky dle IS.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2025/PG2B008