SPEDM003 Kvalitativní výzkum

Filozofická fakulta
podzim 2025
Rozsah
0/2/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Martin Majcík, Ph.D. (přednášející)
prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Helena Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s teoretickými i praktickými aspekty metodologie kvalitativního výzkumu a jejího využití v pedagogických vědách. Nejprve jsou představeny teoretické základy kvalitativního paradigmatu. Poté je krok za krokem detailně popsán proces realizace kvalitativního výzkumu. Studenti pracují jak individuálně, tak ve skupinách. Během kurzu postupně plní čtyři individuální a čtyři skupinové seminární úkoly, které jsou průběžně hodnoceny. Každá skupina si zvolí vlastní výzkumnou otázku a na jejím základě pracuje na cvičném výzkumném projektu. Výstupem kurzu je vypracování výzkumné zprávy a její obhajoba na závěrečné mini konferenci během zkouškového období.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu budou studenti schopni: (1) Porozumět filozofickým základům kvalitativního výzkumu. (2) Identifikovat výzkumný problém vhodný pro kvalitativní výzkumné šetření. (3) Korektně formulovat výzkumnou otázku vhodnou pro kvalitativní šetření. (4) Adekvátně naplánovat design výzkumu. (5) Vytvořit schéma polostrukturovaného hloubkového rozhovoru a pořídit podle něj rozhovor. (6) Aplikovat základní analytické techniky: otevřené kódování, kategorizace, tvorba analytického příběhu. (7) Interpretovat data z rozhovorů. (8) Napsat výzkumnou zprávu shrnující jejich vlastní výzkumné šetření a jeho výsledky.
Osnova
  • 1. Uvedení do kurzu. Metodologická východiska. Výzkumný problém a výzkumná otázka.
  • 2. Plánování kvalitativního výzkumného projektu – výzkumná otázka, vzorek, vstup do terénu, sběr dat, analýza.
  • 3. Vytváření projektu kvalitativního výzkumu.
  • 4. Techniky sběru dat. Verbální a vizuální data. Tvorba schématu polostrukturovaného rozhovoru.
  • 5. Hloubkový rozhovor jako výzkumný nástroj: zásady vedení rozhovoru.
  • 6. Kvalitativní analýza dat – otevřené kódování.
  • 7. Kvalitativní analýza dat – otevřené kódování a kategorizace.
  • 8. Kvalitativní analýza dat – vytváření kostry analytického příběhu.
  • 9. Design kvalitativního výzkumu: biografie, zakotvená teorie, etnografie, případová studie.
  • 10. Kvalitativní analýza dat – formulace nálezů, zpětné zakotvování, interpretace.
  • 11. Psaní výzkumné zprávy. Struktura a forma textu. Jádrová tvrzení.
  • 12. Psaní výzkumné zprávy. Interpretace dat.
  • 13. Psaní výzkumné zprávy. Individuální a týmové konzultace s vyučujícími.
Literatura
    povinná literatura
  • ŠEĎOVÁ, Klára a Roman ŠVAŘÍČEK. Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace. Brno: Česká pedagogická společnost, 2013, roč. 23, č. 4, s. 478-510. ISSN 1211-4669. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2013-4-478. Full text info
  • ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Další autor:M.Sedláček,P.Novotný,K.Nedbálková,M.Miková,T.Janík,O.Kaščák,J.Zounek. vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 384 s. Pedagogika. ISBN 978-80-7367-313-0. URL info
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
    doporučená literatura
  • MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vydání 1. Praha: Grada, 2006, 332 stran. ISBN 9788024713625. info
  • HOLLIDAY, Adrian. Doing and writing qualitative research. London: SAGE, 2002, xi, 211. ISBN 0761963928. info
Výukové metody
Přednáška, seminář, diskuse se studenty, skupinová práce, studium literatury
Metody hodnocení
Pro úspěšné absolvování předmětu je nutné splnit následující podmínky: 1. účast na seminářích (možnost dvakrát chybět); 2. vypracování 4 individuálních a 4 skupinových úkolů; 3. odevzdání skupinové výzkumné zprávy a 4. její obhajoba na studentské mini konferenci ve zkouškovém období.
Informace učitele
Všechny základní informace o průběhu kurzu jsou k dispozici v prostředí ELF, do něhož mají studenti přístup. Základní informace obsahují sylabus kurzu, podmínky pro ukončení, materiály k jednotlivým tématům, zadání úkolů, požadavky na jejich zpracování. Studenti jsou povinni se s těmito podmínkami seznámit. Termíny zkoušek jsou zveřejňovány v IS MU.
Studijní opora
https://elf.phil.muni.cz/24-25/course/view.php?id=347
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2025/SPEDM003