PřF:B8705 Vědecká prez. v botanice II. - Informace o předmětu
B8705 Vědecká prezentace v botanice II.
Přírodovědecká fakultajaro 2002
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Jiří Danihelka, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Ing. Jiří Danihelka, Ph.D.
Ústav botaniky a zoologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Jiří Danihelka, Ph.D. - Předpoklady
- B3110 Vědecká prezent. v botanice I.
Absolvování kurzu Vědecká prezentace v botanice I. Předmět je vhodný zejména pro studenty magisterského studia systematické biologie a ekologie, směr botanika, je však otevřen i studentům bakalářského studia nebo jiných magisterských oborů. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Muzeologická biologie (program PřF, B-BI)
- Muzeologická biologie (program PřF, M-BI, směr Botanika)
- Systematická biologie a ekologie (program PřF, B-BI, směr Systematická botanika a geobotanika)
- Systematická biologie a ekologie (program PřF, M-BI, směr Systematická botanika a geobotanika)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je zprostředkovat formální dovednosti a podat praktický návod k efektivní prezentaci vlastních badatelských výsledků, a to formou diplomové práce, vědeckého sdělení v časopise či vystoupení na konferenci nebo semináři. Předmět je určen hlavně studentům magisterského studijního oboru sytematická biologie a ekologie - směr botanika. Na praktickou výuku ve cvičeních a řízenou kritickou diskusi o vědeckých textech a vystoupeních kolegů bude navazovat samostatná domácí práce.
- Osnova
- 1. Obvyklá struktura původních vědeckých sdělení (článků) a jejich nejčastější nedostatky; tabulky a obrazový doprovod. 2. Diplomové a bakalářské práce, jejich správná struktura a notorické chyby. 3. Příprava seznamu literatury a její správné citování v textu i seznamu. 4. Sestavení abstraktu a souhrnu. 5. Příprava plakátového sdělení (posteru). Co je to Powerpoint?. 6. Je jazyk nepřítel? Čeština v diplomových pracích a vědeckých i populárních sděleních. Jak psát, aby se to dalo číst. 7. Angličtina (a němčina) ve vědeckých sděleních; základní rady, jak se vyhout nejhorším prohředkům (možná též beseda s rodilým mluvčím). 8. Hodnocení výsledků vědecké práce - scientometrie (ISI, impact factor, JCR, SCI, Current Contents). 9. Zdroje vědeckých informací v systematické a ekologické botanice, tištěné i elektronické. 10. Redakční práce, redigování vědeckých sdělení a časopisů (případně beseda se zkušeným redaktorem botanického vědeckého časopisu). 11. Korektury a styk s redakcí. 12.Recenze vědeckých sdělení a hodnocení rukopisů; knižní recenze určené k publikaci. 13. Příprava přednášky a jiného veřejného vystoupení. Další literatura Herben T. (2000): Malý průvodce studiem geobotaniky. - http://www.natur.cuni.cz/~botanika/pdf/pruvodce_geob.pdf
- Literatura
- ŠESTÁK, Zdeněk. Jak psát a přednášet o vědě. Illustrated by Hana Kymrová. Vyd. 1. Praha: Academia, 1999, 204 s. ISBN 8020007555. info
- ECO, Umberto a Ivan SEIDL. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997, 271 s. ISBN 80-7198-173-7. info
- ČMEJRKOVÁ, Světla, František DANEŠ a Jindra SVĚTLÁ. Jak napsat odborný text. Vydání první. Praha: Leda, 1999, 255 stran. ISBN 8085927691. info
- SPARLING, Don. English or Czenglish? : jak se vyhnout čechismům v angličtině. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 274 s. ISBN 8004253296. info
- Longman dictionary of contemporary English. 3rd ed. Essex: Longman dictionaries, 1995, xxii, 1668. ISBN 0582237505. info
- SVOZILOVÁ, Naďa. Jak dnes píšeme / mluvíme a jak hřešíme proti dobré češtině : (jazykové sloupky z Literárních novin 1992-99). Vyd. 1. Jinočany: H & H, 2000, 171 s. ISBN 8086022641. info
- Herben T. (2000): Malý průvodce studiem geobotaniky pro studenty 3.-5. ročníku. - http://www.natur.cuni.cz/~botanika/cz/studium/texty.htm.
- Informace učitele
- Předmět bude ukončen udělením zápočtu za aktivní účast. Podmínkou je zpracování cizojazyčného abstraktu a českého souhrnu vlastní bakalářské/seminární nebo diplomové práce, příprava veřejné prezentace nebo plakátového sdělení o jedné z těchto prací a splnění dalšího zadaného úkolu k vybranému tématu (oprava formálních chyb v seznamu literatury, oprava krátkého českého nebo cizojazyčného textu, vědeckého sdělení apod.), jakož i aktivní účast na diskusích k vystoupení učitele a výsledcích práce kolegů.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2002/B8705