PřF:Bi8691 Ontogeneze člověka - Informace o předmětu
Bi8691 Individuální vývoj člověka
Přírodovědecká fakultajaro 2025
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. RNDr. Miroslav Králík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Čuta, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. RNDr. Miroslav Králík, Ph.D.
Ústav antropologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Miroslav Králík, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav antropologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Antropologie (program PřF, N-ANT)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s teoretickými přístupy a možnostmi studia, empirického výzkumu a modelování individuálního vývoje a životních cyklů člověka a zároveň studenty podrobně seznámit se specifiky jednotlivých vývojových fází od početí do smrti.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu by student měl být schopen: vysvětlit biologické základy členění fází individuálního vývoje člověka; porozumět mechanismům vývoje a růstu v jednotlivých fázích; identifikovat hlavní vnitřní a vnější faktory vývoje a růstu; znát hlavní "úkoly" a "úskalí" každé fáze vývoje; aplikovat standardní metody hodnocení vývoje a růstu; vysvětlit ontogenezi člověka z hlediska teorie životní historie; interpretovat odlišnosti životní historie člověka v rámci řádu primátů.
- Osnova
- BLOK I – Teoretické přístupy k individuálnímu vývoji a životnímu cyklu
- 1. Úvod.
- 2. Životní historie.
- 3. Provázanost ontogenetických fází.
- 4. Růst a vývoj.
- BLOK II – Biologicko-psychologicko-sociální vývoj člověka od početí do smrti.
- 5. Prenatální vývoj člověka.
- 6. Prenatální stres a epigenetika.
- 7. Porod a novorozenec.
- 8. "Dětství".
- 9. Prepuberta, puberta, adolescence.
- 10. Adolescent a mladý dospělý.
- 11. Vývoj člověka v dospělosti.
- 12. Stárnutí a umírání.
- 13. Shrnutí kurzu. Referáty studentů, diskuse. Konzultace.
- Literatura
- Bogin B. (1999): Patterns of Human Growth. Cambridge University Press (2nd edition).
- Burgess R., MacDonald K. (Eds.) (2004): Evolutionary Perspectives on Human Development, 2nd edition, Thousand Oaks, CA: Sage.
- Eveleth, P. B., Tanner, J. M. (1999): Worldwide Variation in Human Growth. Cambridge University Press, New York, USA.
- Malina, R. M., Bouchard, C., Bar-Or, O. (2004): Growth, Maturation and Physical Activity. Human Kinetics Publishers, Champaign, USA.
- LeVine, R. A., New, R. S. (2008): Anthropology and Child Development: A Cross-Cultural Reader. Wiley-Blackwell, Hoboken, USA.
- Vágnerová, M. (2007): Vývojová psychologie II. Dospelost a stáří. Karolinum, Praha.
- Šmahel, Z. (2001): Principy, teorie a metody auxologie. Karolinum, Praha.
- Flegr J. (2005): Evoluční biologie. Academia, Praha. (kapitola 12. Evoluce ontogeneze a životního cyklu).
- Bjorklund D.F., Pellegrini, A.D. (2002): The Origins of Human Nature: Evolutionary Developmental Psychology. Washington, D.C.: American Psychological Association.
- Langdon, J.H. (2005): The Human Strategy: An Evolutionary Perspective on Human Anatomy. Oxford University Press, NY (kapitola: 21. Life History).
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou přednášek a samostatným zpracováním vědeckých článků k jednotlivým tématům; výstupem samostatné práce jsou referáty, ve kterých studenti představí kolegům své výsledky.
- Metody hodnocení
- Kurz je ukončen ústní zkouškou, podmínkou připuštění ke zkoušce je prezentace referátu na dohodnuté téma. Pro úspěšné složení zkoušky musí student prokázat dobrou znalost problematiky probírané v přednáškách a v povinné literatuře.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2025/Bi8691