CORE121 Voda pro moderní lidskou společnost

Přírodovědecká fakulta
jaro 2025
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Tomáš Kuchovský, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Adam Říčka, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Tomáš Kuchovský, Ph.D.
Ústav geologických věd – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav geologických věd – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Předpoklady
!TYP_STUDIA(ND) && !FORMA(C) && (!PROGRAM(B-UCB) && !PROGRAM(B-UCC) && !PROGRAM(B-UCF) && !PROGRAM(B-UCM) && !PROGRAM(B-UCZ) && !PROGRAM(B-LGM) && !PROGRAM(B-AEG) && !PROGRAM(B-GEO))
Základy přírodních věd (geografie, chemie, fyzika, matenatika) a dějěpisu ve středoškolském rozsahu
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 80 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/80, pouze zareg.: 0/80, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/80
Cíle předmětu
Rozvoj lidské společnosti vyžaduje zajištění dostatečných zdrojů vody v požadované kvalitě. Voda je jako surovina pro člověka nezbytná nejen pro zajištění základních životních potřeb, ale i pro rozvoj energetiky, průmyslu a zemědělství. Distribuce vody využitelné pro dílčí potřeby lidské společnosti však není v globálních rezervoárech na Zemi konstantní, a mění se v důsledku klimatické změny, a také vlivem nevhodného hospodaření s vodou. Zejména zajištění dostatečného množství vody pro pitné účely se stává problematickým již v současnosti, a do budoucna bude generovat geopolitické a ekonomické problémy, kterými může být postižena až 1/3 globální populace. Vyspělé země světa disponují udržitelnými technologiemi, které umožňují udržitelné hospodaření s vodu. Potenciálně komplikovaná může být situace v regionech s klimatickými poměry nevhodnými pro formování sladké vody a s velkou hustotou populace, případně v regionech, kde je ekonomický růst nadřazený udržitelnému hospodaření se zdroji vody. Posluchači budou v rámci kurzu seznámeni s výše uvedenou problematikou, diskutována bude vhodná forma hospodaření s vodou v rámci ČR. Na praktických příkladech budou prezentována rizika nehospodárného využívání vodních zdrojů a jejich nevratné důsledky (historická oblast Mezopotámie, severní Afrika, střední Asie, Indie, ČR). Posluchači sestaví praktický příklad vodní bilance vybrané oblasti, a s použitím variabilních vstupů odrážejících změny klimatických podmínek a antropogenního využití vody pochopí rizika ohrožení zdrojů vody pro lidskou společnost.
Výstupy z učení
Student bude po skončení kurzu schopen:
- popsat oběh vody na Zemi a v krajině;
- popsat faktory, které ovlivňují distribuci forem vody v krajině;
- definovat hlavní rizika ohrožení vodních zdrojů pro lidskou společnost;
- vyhodnotit kvalitu vody na základě srovnání laboratorní analýzy s odpovídajícími normativy;
- porozumět hlavním principům a metodám získávání vody pro moderní lidskou společnost;
- vyhodnotit vodní bilanci vybrané oblasti.
Osnova
  • 1) Cyklus vody na Zemi - rezervoáry vody na Zemi, jejich typické vlastnosti a možnosti využití člověkem
  • 2) Historické zkušenosti lidské společnosti s využíváním vody a vodních zdrojů, příklady
  • 3) Nevhodný management vodních zdrojů, historické zkušenosti, příklady
  • 4) Rizika spojená s rozvojem lidské společnosti, moderní technologie a možnosti úpravy vody, příklady
  • 5) Ekonomické a geopolitické aspekty využívání vodních zdrojů, příklady
  • 6) Střety zájmů – vodní zdroje vs. rizikové antropogenní činnosti, příklady
  • 7) Legislativní rámec hospodaření s vodou, normy a regulativy kvality vody
  • 8) Kontaminace vod a nápravná opatření, technologické možnosti dekontaminace vod
  • 9) Významné vodní zdroje v ČR, příklady
  • 10) Vodní bilance vybrané oblasti, změny v zásobách vody v důsledku antropogenní činnosti a klimatické změny
Výukové metody
Výuka bude probíhat formou prezentací jednotlivých témat, s praktickými ukázkami vybraných lokalit v ČR a v zahraničí. Následně budou získané znalosti aplikovány na konkrétní situace, se kterými se posluchači mohou setkávat, např. v diskusích napříč společností a v médiích. Tato část výuky bude formou diskuse se studenty. K jednotlivým tématům budou studenti vyplňovat připravené pracovní listy. Sestavení vodní bilance vybrané oblasti bude skupinovou prací.
Metody hodnocení
Kolokvium - hodnocení formou individuální diskuse ke zvolenému tématu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Poznámka k periodicitě výuky: Poprvé bude otevřeno v jarním semestru 2023/2024.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.