E2250 Analýza rizik

Přírodovědecká fakulta
jaro 2025
Rozsah
2/0/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. RNDr. Pavel Čupr, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Pavel Čupr, Ph.D.
RECETOX – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Pavel Čupr, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: RECETOX – Přírodovědecká fakulta
Předpoklady
NOW( E2251 Analýza rizik - cvičení )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je dát komplexní přehled o metodách analýzy humánních a environmentálních rizik a jejich využití.
Výstupy z učení
Na konci těchto lekcí bude student schopen:
- definovat postupy metody analýzy humánních a environmentálních rizik
- aplikovat prospektivní i retrospektivní metody humánních a ekologických rizik
- vysvětlit, jak rozdílné expoziční parametry mohou ovlivnit výslednou predikci rizik
- definovat toxikokinetiku hlavních expozičních cest (orální, dermální, inhalační dietární expozice)
- charakterizovat a kvantifikovat významnost potenciálních rizik
- rozeznat expoziční faktory s nejvýznamnějším vlivem na celkovém riziku
- interpretovat akceptovatelné hranice karcinogenního či nekarcinogenního rizika
- řešit praktické příklady kvantifikace rizik z definovaných expozic (případové studie)
Osnova
  • Úvod do problematiky: nebezpečnost, riziko, hodnocení a kontrola rizik, prospektivní a retrospektivní přístupy.
  • Důvody aplikace analýzy rizik: lokální, regionální a globální vlivy, vnímání rizik, interpretace expozice.
  • Hlavní části metody analýzy rizik: identifikace nebezpečnosti, hodnocení dávka-účinek, hodnocení expozice, charakterizace rizika, risk management.
  • Využití metody analýzy zdravotních rizik v konceptu expozomu – základní rozdělení metod externí a interní expozice pro analýzu rizik, (diference přístupů NOAEL x BMD).
  • Detailní postupy kvantifikace rizik: základní toxikokinetické modely, metody hodnocení rizik karcinogenních a nekarcinogenních látek, využití software nástrojů – (PC učebna).
  • Popis dílčích parametrů expozice pro jednotlivé expoziční cesty a scénáře (analýza citlivosti, databáze expozičních parametrů) – inhalační, dermální a dietární expozice. Pravděpodobnostní hodnocení (např. Monte Carlo metoda).
  • Fyziologicky založené toxikokinetické modely (PBTK) - využití při analýze zdravotních rizik (pro zpětnou rekonstrukci expozičního příjmu). Popis základních procesů ADME (absorpce, distribuce, metabolismus a exkrece), experimentální metody stanovení transportních koeficientů (dermální, gastrointestinální) a využití extrapolace z in vitro na in vivo (QIVIVE).
  • Nové projekty se zaměřením na analýzu zdravotních rizik, nové databázové zdroje informací.
  • Biomonitoring v lidské populaci a využití jeho výsledků v analýze zdravotních rizik (rozdělení biomarkerů; kohortové studie; např. využití dlouhodobého monitoringu mateřského mléka v ČR).
  • Hodnocení ekologických a environmentálních rizik.
  • Případová studie - semestrální práce (každý student bude mít originální zadání studie – řešení v rámci cvičení).
Literatura
    doporučená literatura
  • FJELD, Robert A., Norman A. EISENBERG a Keith L. COMPTON. Quantitative environmental risk analysis for human health. Hoboken, N.J.: Wiley-Interscience, 2007, xiii, 390. ISBN 9780471722434. info
    neurčeno
  • Risk assessment of chemicals : an introduction. Edited by C. J. van Leeuwen - T. G. Vermeire. 2nd ed. Dordrecht: Springer, 2007, xxxii, 686. ISBN 9789048175369. info
  • Ecological risk assessment. Edited by L. W. Barnthouse - Glenn W. Suter. 2nd ed. Boca Raton: CRC Press/Taylor & Francis, 2007, 643 s. ISBN 9781566706346. info
  • EFSA, 2016. Use of the benchmark dose approach in risk assessment. EFSA Journal 2017;15(1):4658 [41 pp.]. 17 November 2016. doi: 10.2903/j.efsa.2017.465. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.2903/j.efsa.2017.4658/epdf
Výukové metody
Výuka je realizována formou přednášky s prezentací v Powerpointu. Důraz je kladen na porozumění mechanismů a souvislostí. Studenti jsou často dotazováni na aktuálně probírané téma. Jsou podporováni v tom, aby sami kladli dotazy a byli v interakci s vyučujícím.
Metody hodnocení
Návštěva přednášek není povinná, ale výrazně doporučená pro porozumění všem probíraným tématům. Během výuky jsou studenti ústně dotazování na již probrané učivo. Závěrečné hodnocení (na konci semestru) je provedeno formou písemné zkoušky. Studenti musí realizovat praktickou případovou studii s kvantifikací rizik, plynoucích z konkrétního expozičního scénáře (individuální případové studie pro každého studenta).
Navazující předměty
Informace učitele
Doc. RNDr. Pavel Čupr, PhD. Assoc. Prof. Dr. Pavel Čupr, Ph.D. RECETOX - Research centre for toxic compounds in the environment Research Group Leader: Human Exposure Assessments and Risks (HEAR) Faculty of Science Masaryk University Kamenice 5/753, pavilon A29 Brno 625 00 Czech Republic Mobil: +420 606 177 133 Tel: +420 549 493 511 www.recetox.muni.cz E-mail: cupr@recetox.muni.cz
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.