PřF:E4060 Env. zdravotní aspekty - Informace o předmětu
E4060 Environmentální zdravotní aspekty
Přírodovědecká fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- prof. MUDr. Julie Dobrovolná, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hynek Pikhart, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
prof. MUDr. Vojtěch Thon, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Pavel Čupr, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Hynek Pikhart, Ph.D., M.Sc.
RECETOX – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Hynek Pikhart, Ph.D., M.Sc.
Dodavatelské pracoviště: RECETOX – Přírodovědecká fakulta - Předpoklady
- ! E3000 ŽP&Z III - Zdravotní aspekty
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Životní prostředí a zdraví (program PřF, B-ZPZ)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je postupně seznámit studenty se souvislostmi mezi stavem životního prostředí a zdravím lidí.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- rozumět souvislostem mezi stavem ŽP a zdravím lidí
- popsat, jak se zdraví člověka dá hodnotit, jak se projevují jeho poruchy a rozvoj onemocnění
- vysvětlit koncept exposomu a působení mnohočetných faktorů na člověka
- popsat, co je to analýza zdravotních rizik a jak se hodnotí expozice a účinky
- popsat koncept veřejného zdraví a přístupy epidemiologie - Osnova
- Představení oborů - epidemiologie, fyziologie a zdravotní aspekty (H. Pikhart, J. Dobrovolná)
- Hodnocení a měření zdraví (H. Pikhart)
- Základy epidemiologie a terminologie (H. Pikhart)
- Demografický a epidemiologický přechod (H. Pikhart)
- Typy populačních studií (H. Pikhart)
- Fyziologie člověka, růst, vývoj, stárnutí (J. Dobrovolná)
- Základní patofyziologické mechanismy vzniku onemocnění, biomarkery vnímavosti a účinku, metabolická onemocnění (J. Dobrovolná)
- Homeostáza, allostáza, vnitřní prostředí organismu a jeho vztah k vnějšímu prostředí (J. Dobrovolná)
- Nutricí podmíněná onemocnění, příklady vzácných onemocnění i onemocnění komplexních, základní etiopatogeneze těchto poruch (J. Dobrovolná)
- Lidská expozice a toxikologie, interpretace expozičních dat, farmakokinetické modely, analýza zdravotních rizik (P. Čupr)
- Koncept exposomu, rozvoj omics technologií pro studium živých systémů (Z. Spáčil)
- Panelová diskuze studentů k zájmovým tématům, prezentace stanovisek, kolokvium
- Literatura
- prostředí a zdraví
- Výukové metody
- Pravidelné semináře každý týden či sdruženě dle potřeby do menších bloků. Jednotlivá témata jsou prezentována zvanými odborníky jak centra RECETOX, tak jiných relevantních institucí. Každé téma je nejen představeno a vysvětleno, ale též jsou k němu uvedeny nejnovější oblasti výzkumu a diskutována možná řešení problémů. K vybraným tématům studenti vypracují samostatnou seminární práci. Účast studentů na seminářích není pasivní, jsou aktivně zapojeni formou anket, dotazů, práce ve skupinkách apod. Na jednotlivé semináře se studenti připravují samostatně předem dle zadaných materiálů a pokynů. Na úvod a na závěr předmětu proběhne souhrnná panelová diskuse.
- Metody hodnocení
- Práce a aktivita studentů je sledována a hodnocena v průběhu celého semestru. Podmínkou absolvování předmětu je účast studentů na min 80% seminářů. Účast musí být aktivní (student reaguje na přednášená témata, pokládá dotazy, není „duchem nepřítomen“ ...). Podmínkou je také odevzdání zadané seminární práce. Na závěrečném semináři se souhrnnou panelovou diskusí proběhne též kolokvium.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2025/E4060