PřF:F3712 Matematika 3 - Informace o předmětu
F3712 Matematika 3
Přírodovědecká fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 2/2/0. 4 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Pavla Musilová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavla Musilová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Pavla Musilová, Ph.D.
Ústav teoretické fyziky a astrofyziky – Fyzikální sekce – Přírodovědecká fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav teoretické fyziky a astrofyziky – Fyzikální sekce – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh
- Čt 11:00–12:50 Fs1 6/1017, Čt 13:00–14:50 F3,03015
- Předpoklady
- Středoškolská matematika, problematika předmětu Matematika 1 a Matematika 2
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Předmět je pokračováním Matematiky 1 a Matematiky 2, spolu s níž tvoří úvod do základů matematické analýzy, lineární algebry a teorie pravděpodobnosti. Je určen studentům bakalářských nefyzikálních a profesních fyzikálních programů. Jeho cílem je naučit studenty používat matematické postupy běžné v přírodních vědách, nikoli však jako pouhé rutinní procedury, ale s pochopením jejich podstaty. Výklad problematiky je založen spíše na názorném zavádění pojmů motivovaném potřebou konkrétního výpočetního aparátu přírodních věd (fyziky, chemie, biologie, věd o Zemi), popř. i geometrie, a na intuitivně pochopitelném vysvětlení vlastností těchto pojmů, než na tradičním schématu definice - věta --důkaz. Matematická tvrzení jsou však vždy formulována korektně, s uvedením potřebných předpokladů a pro názornost i protipříkladů. Studenti programů a oborů, kde je matematika přímo součástí vědní discipliny samotné, mohou předmět chápat jako průpravu pro absolvování nezbytných teoretických matematických disciplin.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolování předmětu:
-schopen pracovat s nekonečnými číselnými řadami i řadami funkcí,
-rozumět základům spektrální analýzy,
-mít základní přehled o Fourierově transformaci a distribucích,
-mít přehled o základních algebraických strukturách
-schopen pracovat s vektorovými prostory, podprostory a lineárními zobrazeními
-schopen pracovat se skalárním součinem ve vektorových prostorech, s unitárními a samoadjungovanými operátory
-umět spočítat spektrální rozklad samoadjungovaného operátoru
-schopen pracovat s tenzory
-rozumět základním pojmům z teorie metrických a Banachových prostorů - Osnova
- 1. Nekonečné číselné řady,
- 2. Posloupnosti a řady funkcí,
- 3. Základní algebraické struktury (grupa, okruh, těleso, vektorový prostor), podprostory vektorových prostorů, součet, průnik, doplněk podprostorů.
- 4. Opakování lineární zobrazení, jádro, obraz, reprezentace v bázích, problém vlastních hodnot a vlastních vektorů lineárních operátorů, diagonální reprezentace.
- 5. Unitární a euklidovské prostory, skalární součin a jeho reprezentace v bázi.
- 6. Operátory v prostorech se skalárním součinem (unitární, ortogonální, samoadjungovaný a symetrický), spektrální reprezentace.
- 7. Lineární algebra - tenzory,
- 8. Úvod do funkcionální analýzy - metrické, normované, unitární, Banachovy a Hilbertovy prostory, 9. Spektrální analýza - Fourierovy řady,
- 10. Spektrální analýza - zmínka o Fourierově transformaci a distribucích,
- Literatura
- povinná literatura
- Musilová, Jana a Pavla Musilová, Matematika pro porozumění a praxi III. Vutium Brno 2018, ISBN 978-80-214-5503-0.
- MUSILOVÁ, Jana a Pavla MUSILOVÁ. Matematika II pro porozumění i praxi. první. Brno: VUTIUM (Vysoké učení technické v Brně), 2012, 697 s. ISBN 978-80-214-4071-5. info
- doporučená literatura
- KVASNICA, Jozef. Matematický aparát fyziky. Vyd. 2., opr. Praha: Academia, 1997, 383 s. ISBN 8020000887. info
- MUSILOVÁ, Jana a Pavla MUSILOVÁ. Matematika pro porozumění i praxi I. Vydání druhé, doplněné. Brno: VUTIUM, VUT Brno, 2009, 339 s. Vysokoškolské učebnice. ISBN 978-80-214-3631-2. info
- Výukové metody
- Přednáška: teoretická výuka kombinovaná s praktickými příklady
Cvičení: teoretické cvičení zaměřené na procvičení základních pojmů a tvrzení, samostatné řešení úloh, včetně úloh komplexnějšího charakteru,domácí úlohy, testy - Metody hodnocení
- Výuka: přednáška a cvičení
(Zkouška: písemná (příkady a test), případně i ústní, prezenční nebo distanční podle epidemiologické situace) - Informace učitele
- http://www.physics.muni.cz/~pavla/teaching.php
Požadavky k započtu (resp. postupu ke zkoušce): (1) účast ve cvičení (neúčast v každém cvičení lze nahradit vyřešením a odevzdáním příkladů stanovených cvičícím učitelem), (2) získání nejméně 50 procent dosažitelných bodů z písemek, (3) odevzdání průběžně zadávaných domácích úkolů dle pokynů cvičícího učitele. Požadavky k započtu (resp. postupu ke zkoušce) pro kombinovanou formu: (1) odevzdání náhradních příkladů za neúčast ve cvičení, (2) získání nejméně 50 procent dosažitelných bodů ze zápočtové písemky (pokud cvičící nestanoví ještě jiný termín, je možné psát zápočtovou vždy v řádných termínech zkoušky). - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2024/F3712