MCZV01 Praktický seminář z didaktiky matematiky 1

Přírodovědecká fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Zdeněk Kadeřábek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Aleš Kobza, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. RNDr. Radan Kučera, DSc.
Ústav matematiky a statistiky – Ústavy – Přírodovědecká fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav matematiky a statistiky – Ústavy – Přírodovědecká fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět rozvíjí následující kompetence:
Připravit studijní plán hodiny s konkrétně stanovenými cíli (1.1), (1.2), (2.1)
Stanovit kritéria formálního hodnocení (4.1)
Využívat různé didaktické metody: frontální výklad, projektová výuka apod. (2.2)
Motivovat žáky a podporovat jejich zvídavost (2.3)
Pracovat se třídou: motivace, empatie, ústní zkoušení (2.4), (3.1)
Klasifikovat žáky: známky, bodový systém, komunikace s rodiči (4.2)
Výstupy z učení
Vyplývají z položky Cíle předmětu a na tom místě zmíněných klíčových kompetencí, viz https://msmt.gov.cz/vzdelavani/kompetencni-ramec-absolventa-ucitelstvi.
Osnova
  • Součástí tohoto předmětu je i vstupní neklasifikované ověření matematických znalostí, na jehož základě může být studentům doporučeno samostudium.
    1. (1 hod) Vstupní test matematických znalostí.
    2. (3 hod) Školní vzdělávací program – obecné informace, rozdíly na různých typech škol (matematické třídy na gymnáziích, všeobecné třídy na gymnáziích, odborné střední školy, učiliště, základní školy, nižší gymnázia).
    3. (2 hod) Dokumenty ve škole, se kterými se setká učitel matematiky a učitel vůbec – Školní řád, klasifikační řád, třídní kniha.
    4. (3hod) Učebnice matematiky, sbírky úloh, zdroje pro výuku matematiky – přehled používaných učebnic, plusy a mínusy některých z nich.
    5. (2hod) Učebnice matematiky, sbírky úloh, zdroje pro výuku matematiky – cvičení na sestavení úloh k procvičení (volba obtížnosti, různost, míra procvičení).
    6. (3hod) Příprava vyučovací hodiny – typy hodiny matematiky, motivace studentů.
    7. (2 hod) Příprava vyučovací hodiny – cvičení
    8. (2 hod) Klasifikace – známky, bodový systém, komunikace s rodiči, klasifikační řád, komisionální zkoušení.
    9. (2 hod) Testy, písemky – volba úloh pro písemné zkoušení, cvičení na sestavení různých písemných prací. Opravování písemných prací.
    10. (4 hod) Práce se třídou – Motivace, empatie, ústní zkoušení.
    11. (4 hod) Pedagogická praxe – jak se připravit na pedagogickou praxi a co od ní očekávat.
Literatura
  • POLÁK, Josef. Didaktika matematiky : jak učit matematiku zajímavě a užitečně. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2014, 431 stran. ISBN 9788072384495. info
  • Prometheus: Sada učebnic matematiky pro nižší třídy víceletých gymnázií
  • Prometheus: Sada učebnic matematiky pro gymnázia
  • Fraus: Řada hybridních učebnic Matematika pro každého
  • PETÁKOVÁ, Jindra. Matematika : příprava k maturitě a k přijímacím zkouškám na vysoké školy. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1998, 303 s. ISBN 8071960993. info
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2024/MCZV01