PřF:XS095 Seminář z praktické pedagogiky - Informace o předmětu
XS095 Seminář z praktické pedagogiky
Přírodovědecká fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Jana Jurmanová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Jana Jurmanová, Ph.D.
Ústav fyziky a technologií plazmatu – Fyzikální sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Jurmanová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav fyziky a technologií plazmatu – Fyzikální sekce – Přírodovědecká fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 8/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10 - Mateřské obory/plány
- předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem semináře je seznámit studenty s různými způsoby výuky na střední škole, prováděných různými učiteli. Seminář obsahuje jednak úvodní slovo středoškolského pedagoga (profil školy, studenta, dotace přírodovědných předmětů, formy výuky), ale především se jedná o cyklus náslechů na středních školách, který je doprovázen rozbory jednotlivých hodin s aktivní účastí studentů.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu budou studenti schopni podat přehled výukových metod a posoudit vhodnost jejich nasazení ve středoškolské výuce. Dokáží se v základě orientovat v problematice středoškolského vzdělávání. Dokáží vytvořit krátký didaktický test nebo jiný výukový materiál.
- Osnova
- Předmět se skládá ze dvou částí. První část (odpolední, večerní či dopolední) slouží k přednášce středoškolského pedagoga o jeho škole a následnému odpovídání na dotazy studentů obecně k profilu školy, studenta či k obsahu a formě přírodovědné výuky na dané škole. (V rámci rozborů mohou být také diskutována obecnější témata, jako například 1. Tématické plány učitele. 2. Bezpečnost práce při výuce fyziky ve třídě a v laboratoři. 3. Legislativa školy a učitel. 4. Evidence a hodnocení vědomostí žáků. a další.) Druhá část (vyhrazeno dopoledne, využita hodina až dvě plus čas na diskuzi a přepravu) slouží k náslechu ve výukových hodinách na představené střední škole. Po náslechu bude následovat rozbor hodiny mezi studenty, případně i s vyučujícím, ve kterém budou diskutovány zejména: motivace a aktivita studentů středních škol, použité vyučovací metody a formy ověřování znalostí, zařazení experimentu do výuky, řešení úloh. Součástí výuky budou i aktivní vystoupení studentů - vyzkoušení jimi zvolené výukové metody, která je zaujala, anebo kterou naopak na násleších zcela postrádali. Poměr obou částí - sedm přednášek a sedm náslechů plus dvacetiminutové vystoupení každého studenta v semináři. Neúčasti na výuce lze částečně nahradit jinou aktivitou - podrobněji v první hodině v semestru.
- Literatura
- secondary school textbooks of physics
- selection from school legislative
- Výukové metody
- náslechy hodin; rozbory hodin; domácí příprava na vystoupení studenta na semináři - s tím souvisí tvorba didaktických testů nebo jiných výukových materiálů;
- Metody hodnocení
- Z náslechových hodin a jejich rozborů si studenti dělají poznámky, které jsou pracovními materiály pro seminární diskuse. Podmínkou zápočtu je účast na náslechových hodinách (30% možno nahradit individuálním náslechem - je nutno dodat potvrzení), aktivní účast v seminárních diskusích a provedení studentského aktivního vystoupení.
- Informace učitele
- ZAPISUJTE SE DO OBOU SEMINÁRNÍCH SKUPIN, VAŠE ÚČAST JE POTŘEBNÁ V OBOU TERMÍNECH! (Jeden je určen pro vystoupení středoškolských učitelů, druhý pro náslechy.)
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2025/XS095