XS160 Zpětná vazba a hodnocení

Přírodovědecká fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Marek Boček (cvičící)
Mgr. Marie Daňková (cvičící)
Mgr. Hana Tesák Vrtala (náhr. zkoušející)
Garance
Mgr. Marek Boček
Přírodovědecká fakulta
Dodavatelské pracoviště: Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
Po 17. 2. až So 24. 5. Út 18:00–19:50 J4
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 21/20, pouze zareg.: 5/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 3/20
Mateřské obory/plány
předmět má 29 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
V rámci kurzu se studenti seznámí se základními typy hodnocení (známky, slovní hodnocení, formativní hodnocení), a to jak teoreticky, tak především prakticky. Na vlastní kůži vyzkouší řadu technik z oblasti formativního hodnocení a formou sebezkušenosti zakusí výhody i rizika jednotlivých přístupů.

Hlavní náplní kurzu bude společné probádání systému formativního hodnocení, jeho smyslu, technik a možností využití ve školní praxi.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
popsat výhody a rizika jednotlivých forem hodnocení;
používat kriteriální hodnocení;
stanovovat pedagogické cíle s ohledem na vyhodnotitelnost jejich dosažení;
využívat koncept misconceptions a key questions;
sbírat důkazy o učení v kontextu vzdělávacího cíle;
využívat pro zpětnou vazbu směrem k žákům popisný jazyk a postupy efektivní práce s chybou;
využívat postupy sebehodnocení a vzájemného hodnocení;
vytvořit dotazník pro sběr zpětné vazby na svoji výuku.
Osnova
  • Základní pojmy: sumativní hodnocení, formativní hodnocení, responzivní výuka, slovní hodnocení, známkování.
  • Cíle učení, kriteriální hodnocení
  • Důkazy o učení, vedení třídních diskuzí a class management v kontextu formativního přístupu
  • Zpětná vazba - popisný jazyk, práce s chybou
  • Vzájemné hodnocení
  • Sebehodnocení
  • Individualizace v hodnocení
  • Sběr zpětné vazby na vlastní výuku
Literatura
  • WILIAM, Dylan a Siobhán LEAHY. Zavádění formativního hodnocení : praktické techniky pro základní a střední školy. Druhé revidované vydání. [Praha]: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala EDUkační LABoratoř, z.s., 2016, xxvi, 243. ISBN 9788090608276. info
  • STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 174 stran. ISBN 9788026210016. info
  • FLETCHER-WOOD, Harry. Responzivní výuka : kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Translated by Miroslava Kopicová. Vydání první. Praha: Euromedia Group, 2021, 170 stran. ISBN 9788024271521. info
  • HATTIE, John. Visible learning for teachers : maximizing impact on learning. First published. London: Routledge, 2012, x, 286. ISBN 9780415690157. info
Výukové metody
Skupinová práce, reflektovaná sebezkušenost, výklad, self assessment, individuální projekt
Metody hodnocení
skupinové kolokvium nad individuálním projektem
Informace učitele
V jarním semestru 2025 proběhne výuka formou klasických každotýdenních seminářů, a to vždy v úterý večer od 18:00 do 19:50.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2025/XS160